Lexus har etter hvert etablert seg som et relativt stort nisjemerke i Norge. Etter at den store SUV-en RX i mange år dro lasset, har kompakte CT og familie-SUVen NX kommet til og økt salget ganske betydelig de siste årene.

Her i Norge har Lexus også rendyrket satsingen sin på hybrider og tatt en tydelig posisjon der.

Men Lexus driver ikke bare med hybridbiler. De har også en av de mest bensintørste modellene på markedet, den heter LX 570. Og det er et par gode grunner til at den aldri har blitt tatt inn til Norge.

Alt annet enn ny

Den viktigste er nok prisen, deretter forbruket. Med 5,7-liters V8-motor ville dette blitt en skikkelig avgiftsbombe her til lands, med en prislapp som ville skremt vekk de aller fleste interesserte. Her snakker vi nok fort startpris på halvannen million kroner.

Det hører også med til saken at bilen er alt annet enn en ny konstruksjon. LX er basert på langt mer folkelige Toyota Landcruiser og kom på markedet helt tilbake i 2007. Den har blitt oppgradert underveis, men det er likevel ikke til å komme fra at LX nå er både gammeldags og ganske primitiv.

Denne Lexusen har Norges mest fornøyde eiere

Eksklusive materialer innvendig, men alderen merkes her også.
Eksklusive materialer innvendig, men alderen merkes her også.

Ny oppdatering

Men det Lexus har vært gode på, er å tilføre bilen stadig større doser luksusfaktor innvendig. Her er det tykke tepper og mykt skinn som gjelder.

Du får den både som fem- og sjuseter, førstenevnte med et gedigent bagasjerom.

For 2018 har Lexus også gitt LX en ny oppdatering. Den har fått flere sikkerhetssystemer og nye valgmuligheter på både skinn og treverk innvendig.

Eier du en Lexus? Fortell oss om det her:

LX er ikke akkurat bilen for deg som vil ferdes diskret i trafikken...
LX er ikke akkurat bilen for deg som vil ferdes diskret i trafikken...

Finnes også i Norge

LX var lenge en storselger i USA. Nå har salget dabbet kraftig av der, men i flere land i Midt-Østen er den fortsatt populær – også Russland er et ganske viktig marked.

Her hjemme har den altså aldri blitt tatt inn offisielt av importøren, men det ruller likevel noen LX-eksemplarer på norske veier. De fleste har nok kommet inn som flyttegods, enten fra USA eller land i Midt-Østen. Er du ute etter en seriøst diger (og tørst) SUV, gjelder det å følge godt med i bruktmarkedet.

LES OGSÅ: Dette eksemplaret var til salgs i Norge

Se video: Dette er flaggskipet til Lexus