Her får du mye moro – til folkelig pris
Og den får også en verdensnyhet under panseret. Se bildene:
Ford har en rekke morsomme småbiler på samvittigheten. Den lille moroklumpen Fiesta ST er noe av det mest vellykkede de har funnet på.
De siste årene har den vært en av de morsomste bilene du har kunnet legge hendene på i sitt segment.
Nå er det duket for en ny generasjon av Fiesta ST. Større, sterkere og raskere.
Nå er også prisene klare – og de er gunstige!
Ford-verstingen det er umulig å ikke elske!
Får teknologi fra storebror
For 342.000 kroner får du en godt utstyrt tredørs Fiesta ST, mens femdørs (som vi tipper de fleste kundene vil velge) kun koster 5.000 kroner mer.
Det er gunstig pris - for en GTI-bil. Motoren leverer 200 hk ved 6.000 omdreininger per minutt og 290 Nm fra 1.600 til 4.000 omdreininger per minutt. 0-100 km/t går unna på 6,5 sekunder og speedometernålen stopper først på 232 km/t.
Og selv om det fortsatt er ren forhjulstrekk som gjelder, har Ford jobbet mye med å sikre at kreftene plantes i bakken. Noe av det som er tilgjengelig er differensialsperre. Det mekaniske systemet reduserer kreftene som distribueres til et hjul med dårlig veigrep, for eksempel det innerste hjulet i en skarp kurve. Dette utnytter motorens krefter og gir bedre grep.
Et nytt fjæringssystem skal øke tilbakemeldingene fra bilens bakpart og i tillegg gir mer sidestivhet.
For første gang får du dessuten Launch Control!
Derfor koster denne småbilen over 700.000 kroner
Ulike kjøreprogram
Det er også helt nytt at Fiesta ST kommer med ulike kjøremoduser – normal, sport og bane. Her påvirkes bilens motor, styring og stabilitetskontroll.
Akkurat dette er det nok en del som har lengtet etter. De forrige generasjonene av Fiesta ST er ypperlige for å kjøre aktivt, men kan bli noe harde og bråkete hvis du skal ut på langtur og slappe av.
Inkludert i det nye systemet er også endring av lydbildet. Det kan gjøres mer sporty når du er i humør til å herje litt i nabolaget – eller mer diskret når du vil være nettopp det.
Trenger du egentlig større bil?
Først i verden
Under panseret sitter en 1,5-liters, tre-sylindret motor – som altså likevel er råsprek.
For å gjøre den mest mulig effektiv, får den dessuten samme teknologi som brukes i flere superbiler: Sylinderkutt!
Vanligvis er det en seks-, åtte- eller til og med tolvsylindret motor det er snakk om når en begynner med slikt. Ford gjør det altså med bare tre sylindre ...
Men målet er det samme: Holde forbruk og utslipp lavest mulig. Deaktiveringen sparer deg for drivstoff ved at bensintilførselen til èn sylinder automatisk kuttes når kjøremønsteret og forholdene tilsier at bilen ikke trenger full motorkapasitet.
Kommer til sommeren
På innsiden får du sporty seter og det nye infotainmentsystemet til Ford, Sync 3. Det eksklusive stereoanlegget fra Bang & Olufsen er også på listen over standardutstyr.
Nye Ford Fiesta ST kommer til Norge til sommeren. Det er nok en del som har startet nedtellingen til denne entusiastbilens ankomst allerede.
Vi kan ellers nevne at forrige generasjon Fiesta ST, den med 182 hk (det kom i fjor en spesialutgave med 200 hk også), er tilgjengelig på bruktmarkedet fra under 200.000 kroner. DET er mye morobil for pengene det ...
Her kan du lese vårt test av Ford Fiesta ST