Volkswagen har økt modellutvalget sitt kraftig de siste årene. De har nå biler i svært mange segmenter og klasser.

At etablerte modeller forsvinner og ikke blir erstattet, hører med til sjeldenhetene. Men nå skjer det – og det skjer med en modell som har vært høyt profilert, nemlig Beetle.

Dette er retroutgaven av den gamle og velkjente Bobla, en av verdens mest kjente bilmodeller den dag i dag, mer enn 40 år etter at den gikk ut av regulær produksjon.

Fikk kritikk

New Beetle bygger i bunn og grunn på VW Golf. Bilen kom første gang i 1998 og vakte stor furore, men så ble det fort litt stille rundt den.

Kritikerne mente blant annet at VW hadde tatt for mange snarveier underveis i utviklingen – og at Golf-røttene var litt for synlige.

Andre generasjon svarte på denne kritikken, blant annet fikk Beetle langt bedre kjøreegenskaper. Men dette gjorde likevel ikke noen underverker for salget.

Cabrioletutgaven har stått for en god del av salget de siste årene.
Cabrioletutgaven har stått for en god del av salget de siste årene.

VW Golf GTI: Nå blir "sosse-tralla" fra 80-tallet veteranbil

Hippiebussen gjør comeback

Nå er det klart at VW dropper Beetle. Først var det snakk om at cabrioletutgaven skulle fortsette, men nå synes det klart at crossoveren T-Roc skal ta over. Den kommer nemlig i cabrioletutgave i 2020. Dermed er det over og ut, etter to retro-generasjoner.

Helt retro-fritt blir det likevel ikke hos Volkswagen. Samtidig som dette skjer, gjør de seg nemlig klare til å lansere den klassiske "Hippiebussen" på nytt. Den er nemlig en del av VW-konsernets store elektriske satsing. Volkswagen skal komme med en helt ny familie av elektriske biler, kalt I.D.

I.D. Buzz er navnet så langt. Dette blir en svært plasseffektiv flerbruksbil, med et design som peker tydelig tilbake på originalen. Den er ventet på markedet i 2022.

Sportsbilen vi ikke fikk

Dette er den første skissen av T-Roc cabriolet, den er ventet i 2020.
Dette er den første skissen av T-Roc cabriolet, den er ventet i 2020.

Andre har suksess

PS: Mens Beetle-salget bare har gått sånn passe, har konkurrentene Mini og Fiat hatt langt større suksess med sine retroutgaver. Mini har fått et helt nytt liv etter at BMW overtok, og har blitt til en hel familie av biler.

Fiat har på sin side hatt stor suksess med småbilen 500. Den har vært en storselger i mange år og vært ett av få lyspunkt i en svært tøff periode for Fiat som bilmerke.

Den er en kopi, men mer sjelden enn originalen

Se video: Nå kommer Hippiebussen tilbake