Slo alle konkurrentene: Dette er årets bil

Volvo helt til topp i prestisjetung kåring.

Volvo har hanket inn en svært presisjetung pris, deres XC40 er Årets bil 2018.
Volvo har hanket inn en svært presisjetung pris, deres XC40 er Årets bil 2018.

Det startet med 37 biler. Syv av dem gikk videre til finaleomgangen, og nå har det akkurat blitt kåret en vinner i forkant av den store bilutstillingen i Geneve.

Finalistene i Årets bil 2018 var Alfa Romeo Stelvio, Audi A8, BMW 5-serie, Citroën C3 Aircross, Kia Stinger, Seat Ibiza og og Volvo XC40.

Nå er det klart hvem som er vinneren. Årets Bil i Europa 2018 er Volvo XC40. Dermed stikker den av med en tittel som er både prestisjefull og viktig for bilbransjen.

Litt outsider

– Ikke minst er dette en veldig viktig pris for Volvo. Med XC40 har de gått inn i en helt ny klasse, den for kompakte SUV-er og crossovere. Målsetningen er blant annet at XC40 skal hente mange nye kunder til Volvo. Når den nå er Årets bil i Europa, har de fått en flying start på lanseringen, sier Brooms redaksjonssjef Vegard Møller Johnsen som er på plass i Geneve.

XC40 fikk til sammen 325 poeng. Deretter fulgte Seat Ibiza med 242 poeng, BMW 5-serie (226 poeng), Kia Stinger (204 poeng), Citroën C3 Aircross (171 poeng), Audi A8 (169 poeng) og Alfa Romeo Stelvio (163 poeng).

I forkant av finalen var det mange spekulasjoner rundt hvilken modell som skulle stikke av med seieren. Her var det mange sterke kandidater, Volvoen ble regnet litt som en outsider av mange.

Volvo har allerede markert prisen, på standen sin i Geneve.
Volvo har allerede markert prisen, på standen sin i Geneve.

Dette ble kåret til årets beste bil-interiør

Må være helt nye

Det ligger noen faste kriterier til grunn for å kunne være med i denne kåringen. Bilen skal være relativt folkelig, hvilket innebærer at det skal ligge til grunn et forventet salg på minst 5.000 eksemplarer per år.

I tillegg må alle bilene være helt nye, det kan ikke være oppgraderte/facelift-versjoner av allerede eksisterende modeller. Det siste kravet er at bilene må være introdusert i minst fem europeiske land, innen årets slutt.

XC40 er en kompakt SUV , den går inn i en bilklasse som vokser fort.
XC40 er en kompakt SUV , den går inn i en bilklasse som vokser fort.

Store investeringer

Juryen som avgjør hvem som vinner består av motorjournalister fra hele Europa – antallet representanter fra hvert enkelt land baseres på størrelsen av landets bilmarked eller bilproduksjon. For Norges del betyr det ett jurymedlem. Det er Motors Rune Korsvoll, som hadde Volvoen som sin vinner.

– Med XC40 lanserer Volvo en helt ny bilplattform, den har de utviklet sammen med sin kinesiske eier Geely. Det er snakk om svært store investeringer, denne plattformen skal danne utgangspunkt for alle mindre biler fra Volvo framover. Derfor er dette en svært spennende periode for Volvo. Jeg tipper det sprettes champagnekorker ved fabrikken i Göteborg akkurat nå, sier Vegard.

PS: Dette er faktisk første gang i historien at en Volvo blir Årets bil. Det er også første gangen en svensk bil går helt til topps. Saab klarte aldri å få denne tittelen mens de eksisterte.

Klikk her for å lese testen vår av XC40

Se video under: Her er XC40 i Norge