Kommer til Norge med to viktige nyheter

Var en storselger, men så stoppet det opp.

Den lanseres i Norge senere i år, her er helt nye Honda CR-V fra bilutstillingen i Geneve.
Den lanseres i Norge senere i år, her er helt nye Honda CR-V fra bilutstillingen i Geneve.

SUV-en CR-V har vært en stor suksess for Honda, også her i Norge.

Her var Honda svært tidlig ute. SUV-bølgen var egentlig ikke skikkelig i gang, da den debuterte tilbake i 1995.

CR-V ble raskt en viktig bil i en klasse som i løpet av bare få år hadde vokst seg stor og blant annet stjålet mange salg fra de tradisjonelle stasjonsvognene.

Hybrid og sjuseter

De to første generasjonene av CR-V solgte svært godt her hjemme, så begynte det å bremse litt. Dagens CR-V har ikke klart å følge opp suksessen, derfor er nok en helt ny utgave etterlengtet for både importør og forhandlere.

Den kommer nå og har to store nyheter:

For første gang kommer CR-V som hybrid, og for første gang blir den også tilgjengelig som sjuseter. Det siste har blitt mulig ved at bilen har vokst litt i størrelse, den har også fått økt bakkeklaring.

Vi har nettopp testet Honda Civic – les mer her:

Honda gjør seg klare til å lansere en helt ny generasjon CR-V. Den debuterer på bilutstillingen i Geneve denne uken.
Honda gjør seg klare til å lansere en helt ny generasjon CR-V. Den debuterer på bilutstillingen i Geneve denne uken.

Ikke ladbar

Hybrid betyr imidlertid ikke at den er ladbar. Her har Honda gått for en konvensjonell løsning, det betyr at CR-V ikke får hjelp av det norske avgiftssystemet som favoriserer de ladbare bilene.

Her er det snakk om en 2-liters bensinmotor, en batteripakke og en elektrisk motor. Framdriften skjer via en trinnløs CVT-automatgirkasse. Altså et system som er ganske likt det konkurrenten Toyota RV4 har.

CR-V har vokst i lengden, dermed har det også blitt plass til en ekstra seterad helt bakerst.
CR-V har vokst i lengden, dermed har det også blitt plass til en ekstra seterad helt bakerst.

Eier du en Honda – fortell oss om den her:

Tre kjøremodus

i-MMD kaller Honda sitt system som gir deg valget mellom tre ulike kjøremodus. EV, som er ren batteridrift og som slik sett gir null-utslipp, men da kun over svært korte strekninger.

Hybrid, er neste trinn. Her velger bilen selv det som passer best og kombinerer bensinmotoren og elmotoren etter behov.

Siste valg er naturlig nok motor, men også her kan batteri og elmotor hjelpe til ved hard akselerasjon, høy belastning etc.

Designet har mange fellestrekk med dagens modell, her gjør ikke Honda store sprell.
Designet har mange fellestrekk med dagens modell, her gjør ikke Honda store sprell.

Allerede i salg i USA

Honda bekrefter også at CR-V med dieselmotor ikke lengre vil bli tilgjengelig for Europa.

Men om du ikke ønsker hybrid, så kan CR-V leveres med en sprek 1,5-liters VETC bensinturbo-motor i kombinasjon med enten 6-trinns manuell girkasse, eller trinnløst CVT-automatgir.

Denne utgaven av CR-V kom for øvrig på markedet i USA i fjor. Den europeiske utgave har debut på bilutstillingen i Geneve denne uken.

Les også: Vår test av Hondas kompakt-SUV HR-V her

Se video under: Dette er et skikkelig Honda-råskinn