Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Akkurat nå pågår det litt av et kappløp innen bilbransjen. En rekke produsenter jobber på spreng med nye elektriske biler.

Dieselgate, stadig mer fokus på lokal forurensning og ikke minst Teslas suksess, gjør at milliarder nå pumpes inn i utvikling av nye elbiler.

Så langt har Tesla hatt en helt unik posisjon. Modellene dere har i praksis ikke hatt konkurrenter. Det er snart over.

Først ut av utfordrerne

Kanskje litt overraskende er det Jaguar som har vunnet kappløpet blant de etablerte bilprodusentene. De er først ute med det som blir den første av en lang rekke Tesla-utfordrere.

Akkurat nå avduker de sin elektriske SUV I-Pace for første gang. Det skjer samtidig, i Graz i Østerrike (der bilen skal produseres), Düsseldorf i Tyskland – og i Oslo.

Vi i Broom er til stede på arrangementet i Oslo. Her er noe av det vi har fått vite i kveld:

Av med teppet: Her er nye Jaguar I-Pace.
Av med teppet: Her er nye Jaguar I-Pace.

Gunstig priset

– Startprisen på I-Pace i Norge er svært gunstige 599.900 kroner. Det er betydelig lavere enn det ryktene før lansering har sagt. Dette er utstyrsnivå S.

– I-Pace lanseres i fire forskjellige utstyrsversjoner: S, SE, HSE og First Edition.

– SE koster 698.900. Prisen på HSE er 746.900 kroner. First Edition koster 829.900 kroner. Da er alt inkludert, det eneste kunden trenger å velge er farge.

– Så langt har de fleste kundene bestilt HSE-utgaven.

– Bilen skal kombinere sporty kjøreegenskaper med de praktiske egenskapene til en SUV.

I-Pace starter på 599.900 kroner i Norge.
I-Pace starter på 599.900 kroner i Norge.

– Rekkevidden er oppgitt til 545 kilometer, etter den såkalte NEDC-syklusen.

– Bagasjerommet svelger unna 530 liter bagasje.

– Hengerfeste kan bestilles og ettermonteres. Maks hengervekt er 750 kilo.

– De første kundebilene er forventet levert i august.

– Importøren bekrefter at de vil få minst 1.300 biler (antallet kunder som har betalt depositum) til Norge i 2018.

– Batteripakken er på 90 Kwh.

Vi fikk vinterteste I-Pace langt nord i Sverige, les mer her:

Bare starten

Her er I-Pace i innspurten av vintertestingen langt nord i Sverige. Nå er det straks klart for produksjonsstart ved fabrikken i Østerrike.
Her er I-Pace i innspurten av vintertestingen langt nord i Sverige. Nå er det straks klart for produksjonsstart ved fabrikken i Østerrike.

Når bilen nå er offisiell, er det resultatet av over fire års intens jobbing hos Jaguar. De startet altså tidlig med utviklingen av I-Pace og har investert store summer i dette prosjektet.

Jaguar og søstermerket Land Rover har de siste årene vært eid av den indiske industrigiganten Tata. De har gitt sine britiske merker stor grad av selvstyre, samtidig som de har blitt tilført betydelige ressurser.

For Jaguar Land Rover er dette bare starten på en større elektrisk satsing. De første ladbare hybridene fra konsernet rekker akkurat å komme, før det er tid for lansering av I-Pace. Så er garantert flere andre modeller på vei.

Med lanseringen av I-Pace har Jaguar nå tre SUV-er i sitt modellutvalg. Fra venstre E-Pace, I-Pace og F-Pace.
Med lanseringen av I-Pace har Jaguar nå tre SUV-er i sitt modellutvalg. Fra venstre E-Pace, I-Pace og F-Pace.

LES MER: Nå blir Range Rover Sport ladbar hybrid

Rekordsalg for Jaguar

De som har lyst på eksklusiv elbil har spennende tider i møte. Helt på tampen av året skal Audi etter planen komme med sin første elektriske SUV. Og i 2019/2020 er det klart for en rekke modeller fra både Mercedes og BMW, for å nevne noen.

Men enn så lenge er altså Jaguar I-Pace det eneste alternativet til å kjøpe Tesla. Det kommer naturligvis Jaguar til å utnytte for alt det er verdt. Her hjemme hadde 1.300 kunder registrert seg som interesserte og betalt depositum på bilen, før den i det hele tatt var vist.

Ifølge den norske importøren har nå over 500 av disse tegnet kontrakt på I-Pace. Det betyr i praksis at Jaguar i år kommer til å mangedoble salget sitt i Norge.

Les mer: Du skal lete lenge etter en tøffere SUV

Konseptbilen har vært i Norge før, se mer i videoen under: