Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ingen kjøper flere elbiler enn oss nordmenn. Godt støttet av brukerfordeler og økonomiske incentiver (elbiler har hverken avgift eller moms i Norge), har salget tatt helt av de siste årene.

Det har også blitt lagt merke til hos verdens bilprodusenter. Til vanlig er det norske nybilmarkedet en liten dråpe i havet. Men på elbil har vi virkelig klart å markere oss, som et foregangsmarked.

På den bakgrunnen er det ikke så rart at Jaguar velger å dele verdenspremieren av sin nye og første elbil I-Pace mellom to steder: Graz i Østerrike der bilen skal produseres – og Oslo, Norge.

Spente på mottagelsen

Det hele går av stabelen torsdag kveld. Presse og kunder er invitert til den offisielle avdukingen, med flere representanter fra fabrikken til stede. Sånt er ikke akkurat dagligdags i Norge.

Brooms Knut Skogstad har allerede kjørt I-Pace, i Sverige.
Brooms Knut Skogstad har allerede kjørt I-Pace, i Sverige.

– Nei, det sier veldig mye om hvilken standing landet vårt har i denne sammenhengen. Tidligere i år besøkte jeg Jaguars testanlegg nord i Sverige og fikk teste en kamuflert I-Pace. Jeg snakket med flere Jaguar-ansatte som var nysgjerrige på hvorfor det selges så mange elbiler i Norge. De hadde absolutt fått med seg dette, og var spente på mottagelsen I-Pace vil få hos oss, forteller Broom-redaktør Knut Skogstad.

Han er en av ytterst få som har fått kjøre I-Pace allerede. Og han gleder seg til å få se den i levende live, uten kamuflasje.

6.000 nordmenn står i kø for denne elektriske SUV-en

Litt av en opptur

– Bilene vi fikk kjøre i Sverige var folierte utenpå og tildekket inni. Her skulle vi ikke få se mer enn høyst nødvendig. Men veldig mye tyder på at produksjonsklar bil er svært lik konseptbilen vi har sett allerede. Det virker som designet ble spikret ganske tidlig. Men teknikken har Jaguar jobbet med og finpusset på helt til produksjonsstart, forteller Knut.

I-Pace ligger også an til å bli litt av en opptur for Jaguar i Norge. De har allerede 1.300 kunder som har betalt inn depositum på bilen. Den norske Jaguar-importøren bekrefter nå at snart 500 av dem allerede har signert endelig kontrakt, altså før bilen i det hele tatt er avduket.

Jaguar girer også opp satsingen i Norge. Per i dag har de seks forhandlere her hjemme. I mars åpner to til, i Kristiansand og Sarpsborg.

Derfor er denne Jaguar-SUVen en av våre favoritter i klassen

Slik ser I-Pace ut i konseptutgave, det er ventet at produksjonsklar bil blir svært lik dette.
Slik ser I-Pace ut i konseptutgave, det er ventet at produksjonsklar bil blir svært lik dette.

Ventelister?

– I fjor solgte Jaguar 299 biler i Norge, av alle modellene sine. Isolert sett er det et bra år for det britiske merket, men i 2018 ligger det an til en mangedobling av dette. Timingen for I-Pace er særdeles god. Flere premium-merker har elektrisk SUV på gang, men Jaguar er først ute. I praksis er I-Pace den første konkurrenten til Teslas Model S og Model X. Og når vi vet hvor bra de bilene selger i Norge, er det all grunn til optimisme hos Jaguar.

– Men hva med leveringstid, veldig mange elbiler har jo lange ventelister?

– Det er for tidlig å si noe helt konkret om det. Ifølge Jaguar skal alle de som har betalt depositum til nå, få bilen sin i 2018. Men det er uklart hvor lenge nyere kunder eventuelt må vente. Da jeg sonderte litt rundt dette i Sverige, fikk jeg høre at kapasiteten ved fabrikken skal være god. Den skal produsere både den mer kompakte E-Pace, og I-Pace, for Jaguar, og de skal kunne snu seg kjapt i forhold til hvilken av modellene det er størst etterspørsel etter. Så blir det spennende å se hva det vil bety i praksis, sier Knut.

Elektrisk SUV, men denne blir mye rimeligere

Interiøret i konseptutgaven, heller ikke her er det ventet store justeringer.
Interiøret i konseptutgaven, heller ikke her er det ventet store justeringer.

500 kilometer rekkevidde

Jaguar har ennå ikke gått ut med noen offisiell pris, men etter det vi i Broom kjenner til, skal bilen starte på 736.000 kroner. Det er innstegsmodellen, kalt SE. Det kommer ytterligere to utgaver, der toppmodellen koster 836.000 kroner. Utstyrsnivået skal være høyt, helt fra SE av.

Rekkevidde er naturligvis et viktig spørsmål her. Jaguar har tidligere antydet rekkevidde på minst 500 kilometer, etter den såkalte NEDC-normen. Kanskje blir det også flere utgaver her, med kortere rekkevidde, til lavere pris.

Hengerfeste er også viktig for mange norske kunder. Her går ryktene på at bilen blir tilbudt med det, og at maksimal hengervekt blir på 750 kilo. Det bør holde til manges behov.

Vi kommer naturligvis tilbake med dekning av Jaguar-premieren torsdag kveld.

BMW har hele 12 nye elbiler på vei – les mer her:

Her er I-Pace på en av sine siste tester, langt nord i Sverige. Nå er den straks offisiell.
Her er I-Pace på en av sine siste tester, langt nord i Sverige. Nå er den straks offisiell.

Se video under: I-Pace på snikvisitt i Norge