Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo har de siste årene gjennomført en voldsom modelloffensiv. Hele utvalget blir byttet ut i løpet av bare noen år.

Nå er turen kommet til familiebilen V60. Dagens V60 var en helt ny modell fra Volvo da den kom i 2011. Etter sju er det på høy tid med en erstatter, og nå har V60 blitt ny fra innerst til ytterst.

Den helt nye utgaven har akkurat debutert hjemme i Stockholm, og dette er en bil som blir svært viktig for Volvo de kommende årene.

Ikke vanskelig å se at dette er en Volvo, slektskapet både til V90 og XC60 er svært tydelig.
Ikke vanskelig å se at dette er en Volvo, slektskapet både til V90 og XC60 er svært tydelig.

Sjekk også ut denne Volvo-nyheten:

Erstatter V70

Nye V60 er en god del større enn bilen den erstatter, det er nok også et smart grep fra Volvo. Første generasjon V60 slet litt med å appellere til familiebilkjøperne, fordi mange syntes plassen ble for snau. Nå lover Volvo blant annet klasseledende plass i bagasjerommet.

Nye V60 er basert på Volvos storbilplattform, kalt SPA. Den brukes både i XC90 og S90/V90, og nylig lanserte XC60.

Ingen overraskelser innvendig heller, Volvo viderefører sitt nye dashborddesign også i V60.
Ingen overraskelser innvendig heller, Volvo viderefører sitt nye dashborddesign også i V60.

Da V90 erstattet den tidligere storselgeren V70, ble den en god del større og ikke minst: Den ble adskillig dyrere. Dermed vil nye V60 på mange måter erstatte V70, som en rommelig og ikke altfor kostbar familiebil.

Nykommeren er 4,76 meter lang. Det er 13 centimeter lengre enn første generasjon V60. Med det er den bare 5 centimeter kortere enn siste generasjon V70.

Bagasjerom er viktig i denne klassen. I nye V60 rommer det 529 liter, hvis vi tar med det ekstra rommet under bagasjeromsgulvet. Dermed er den bare marginalt mindre enn V90 her.

Bagasjerommet har vokst en god del fra dagens V60.
Bagasjerommet har vokst en god del fra dagens V60.

Dette skrev vi om dagens V60 da den var ny:

To ladbare utgaver

Volvo understreker at ambisjonen er å stjele premiumkunder også med V60. Svenskene definerer nå Audi, BMW og Mercedes som sine naturlige konkurrenter. Da må de også levere på høyt nivå.

For det norske markedet er det spesielt interessant av V60 kommer i to ladbare versjoner. Volvo T8 Twin Engine-drivlinjen kjenner vi allerede. I V60 får den litt lavere effekt enn i de øvrige Volvo-modellene, 390 hestekrefter.

T6 Twin Engine har litt lavere ytelse, 340 hestekrefter. Begge disse drivlinjene har trekk på alle fire.

Norske priser på nykommeren har vi ikke fått ennå, men i Sverige starter rimeligste utgave (D3 diesel) på 317.000 svenske kroner.

Derfor kan denne Volvoen være et bruktbil-kupp om noen år

Hos Volvo venter man at V60 vil appellere til mange av de tidligere V70-kundene.
Hos Volvo venter man at V60 vil appellere til mange av de tidligere V70-kundene.

Eier du en Volvo? Fortell oss om den her:

Se video fra verdenslanseringen i Stockholm her: