Anti-statusbilen blir ny – og tøffere

Populært bilvalg for de som vil snobbe ned.

Citroën har tøffet opp sin Berlingo flere hakk, men fortsatt handler dette om store doser fornuft.
Citroën har tøffet opp sin Berlingo flere hakk, men fortsatt handler dette om store doser fornuft.

Citroën Berlingo kom på markedet første gang i 1996 og har opparbeidet seg en svært sterk posisjon.

Berlingo har nærmest blitt definisjonen på fornuftig og ujålete familiebil. For mange også en bevisst måte å snobbe ned på med bilvalget.

Når du kjører Berlingo signaliserer du veldig klart og tydelig at du ikke bryr deg om å ha noe statusymbol på fire hjul.

Ta ut baksetene

Nå er det snart klart for tredje generasjon av den varebil-baserte bilen. Og denne gangen har Citroën dratt på en god del mer designmessig. Bilen har blitt tøffere og har blant annet fått en liten dose offroadfaktor. Designerne har også integrert de karakteristiske Airbump-putene i dørene – en løsning vi kjenner fra blant annet Citroën C4 Cactus

Fronten er buttere og høyere, med kort overheng. En ny plattform skal sørge for vesentlig bedre kjøreegenskaper.

Citroën lover samtidig at de har videreført fleksibiliteten og romsligheten som er viktig for mange Berlingo-kunder. Her handler det blant annet om uavhengige bakseter som enkelt kan fjernes ved behov, flatt gulv helt frem til det nedfellbare passasjersetet og bagasjerom på inntil 1.050 liter med fem seter i bruk.

Skyvedører bak er smart, både for inn- og utstigning og på trange parkeringsplasser.
Skyvedører bak er smart, både for inn- og utstigning og på trange parkeringsplasser.

Er dette det minst snobbete bilmerket du kan kjøpe i Norge?

Sjuseter

Berlingo kan leveres med hele 19 førerassistentsystemer – inkludert head-up-display med farger, adaptiv cruisekontroll med stopp-funksjon, elektrisk parkeringsbrems, ryggekamera, trafikkskiltgjenkjenning, Grip Control med Hill Assist Descent og stabilitetskontroll for tilhengere.

Berlingo kommer nå i to lengder: M og XL. Førstnevnte er to centimeter lengre enn forgjengeren og måler 4,4 meter totalt XL-utgaven er 35 centimeter lengre enn M-utgaven, og måler dermed 4,75 meter.

Denne får du også som sjuseter, det er attraktivt for mange familier som trenger mye plass, uten at det skal koste altfor mye.

Fleksibelt interiør med separate bakseter XL-utgaven kommer også med sju seter.
Fleksibelt interiør med separate bakseter XL-utgaven kommer også med sju seter.

Dette er også mye fornufts-bil til lite penger

Debuterer i mars

Bagasjerommet i de to modellene er på henholdsvis 775 og 1.050 liter med fem seter i bruk. M-modellen byr med det på 100 liter mer bagasjeplass enn forgjengeren, og den store bakluken sørger for at innlastingen er enkel – uansett hva du skal ha med.

Motorutvalget er i starten bensin og diesel. Bensinalternativet er en 1,2-liter med enten 110 eller 130 hestekrefter. På dieselfronten er det 1,5-liter, med 75, 100 eller 130 hestekrefter

Nye Berlingo vil få sin debut under den internasjonale bilutstillingen i Genève, i mars.

Fra denne vinkelen er det ikke vanskelig å se at opphavet er en varebil.
Fra denne vinkelen er det ikke vanskelig å se at opphavet er en varebil.

Brukt Berlingo? Den får du virkelig billig nå!

Se video: De filmer musikkvideo, med en bil