Anti-statusbilen blir ny – og tøffere
Populært bilvalg for de som vil snobbe ned.
Citroën Berlingo kom på markedet første gang i 1996 og har opparbeidet seg en svært sterk posisjon.
Berlingo har nærmest blitt definisjonen på fornuftig og ujålete familiebil. For mange også en bevisst måte å snobbe ned på med bilvalget.
Når du kjører Berlingo signaliserer du veldig klart og tydelig at du ikke bryr deg om å ha noe statusymbol på fire hjul.
Ta ut baksetene
Nå er det snart klart for tredje generasjon av den varebil-baserte bilen. Og denne gangen har Citroën dratt på en god del mer designmessig. Bilen har blitt tøffere og har blant annet fått en liten dose offroadfaktor. Designerne har også integrert de karakteristiske Airbump-putene i dørene – en løsning vi kjenner fra blant annet Citroën C4 Cactus
Fronten er buttere og høyere, med kort overheng. En ny plattform skal sørge for vesentlig bedre kjøreegenskaper.
Citroën lover samtidig at de har videreført fleksibiliteten og romsligheten som er viktig for mange Berlingo-kunder. Her handler det blant annet om uavhengige bakseter som enkelt kan fjernes ved behov, flatt gulv helt frem til det nedfellbare passasjersetet og bagasjerom på inntil 1.050 liter med fem seter i bruk.
Er dette det minst snobbete bilmerket du kan kjøpe i Norge?
Sjuseter
Berlingo kan leveres med hele 19 førerassistentsystemer – inkludert head-up-display med farger, adaptiv cruisekontroll med stopp-funksjon, elektrisk parkeringsbrems, ryggekamera, trafikkskiltgjenkjenning, Grip Control med Hill Assist Descent og stabilitetskontroll for tilhengere.
Berlingo kommer nå i to lengder: M og XL. Førstnevnte er to centimeter lengre enn forgjengeren og måler 4,4 meter totalt XL-utgaven er 35 centimeter lengre enn M-utgaven, og måler dermed 4,75 meter.
Denne får du også som sjuseter, det er attraktivt for mange familier som trenger mye plass, uten at det skal koste altfor mye.
Dette er også mye fornufts-bil til lite penger
Debuterer i mars
Bagasjerommet i de to modellene er på henholdsvis 775 og 1.050 liter med fem seter i bruk. M-modellen byr med det på 100 liter mer bagasjeplass enn forgjengeren, og den store bakluken sørger for at innlastingen er enkel – uansett hva du skal ha med.
Motorutvalget er i starten bensin og diesel. Bensinalternativet er en 1,2-liter med enten 110 eller 130 hestekrefter. På dieselfronten er det 1,5-liter, med 75, 100 eller 130 hestekrefter
Nye Berlingo vil få sin debut under den internasjonale bilutstillingen i Genève, i mars.
Brukt Berlingo? Den får du virkelig billig nå!
Se video: De filmer musikkvideo, med en bil