Det er skikkelig vinter i store deler av landet vårt nå. Kombinasjonen snø og sterk vind kan gjøre det til en skikkelig utfordring å komme seg dit man skal. Det blir fort svært vanskelige kjøreforhold. Flere steder er det da også ganske vanlig med kolonnekjøring.

Det blir satt i gang når forholdene er slik at brøytemannskapene mener det er uforsvarlig å slippe bilene ut på egenhånd. Alternativet til kolonnekjøring er å stenge veien helt.

Aldri trivelig

Her er det alltid en brøytebil eller en ledebil, både foran og bak i kolonnen. Sjåførene av brøytebilen og ledebilen har kontakt med hverandre hele tiden. Sjåføren av brøytebilen kan stanse kolonnen med jevne mellomrom for å sjekke at alle er med.

– Det er jo aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Espen Opedal, direktør i Tryg Forsikring.

Vinterføre: En av ti krasjer på sommerdekk

Lang ventetid

Det er viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring. Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre.

Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.

– Været på fjellet kan gå fra sol til snødrev på få minutter. Blir det kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med, det kan ta flere timer i verste fall.

– Har man aldri opplevd kolonnekjøring før, kan det lønne seg å sette seg inn i reglene. Det kan oppleves stressende å kjøre kolonnekjøring for første gang, sier Opedal, i en pressemelding.

Ikke ufarlig

En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.

– Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.

LES MER: Vil ikke gi elbilene forkjørsrett over fjellet

Kolonnekjøring kan være en påkjenning for mange bilister, her gjelder det å vite hva du begir deg ut på. Foto: Coulourbox/Tryg forsikring.
Kolonnekjøring kan være en påkjenning for mange bilister, her gjelder det å vite hva du begir deg ut på. Foto: Coulourbox/Tryg forsikring.

Derfor kan det være ekstra krevende å kjøre stor SUV

Slik kjører du i kolonne

Før du drar:

  • Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene
  • Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger
  • Innhent informasjon om veg- og værforhold
  • Ta med varme klær og vinterfottøy, mat og drikke, lykt, slepetau, snøskrape og en spade
  • Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og er utstyrt med vinterdekk.

Før kolonnekjøringen:

  • Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta
  • Har du varmetråder i frontruta så slå de av
  • Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen

Under kolonnekjøringen:

  • Bruk tåkelys og nødblink
  • Hold jevn fart
  • Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen
  • La luftanlegget gå med kald luft på frontruten
  • Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen under kolonnekjøring

Se video: De kjører uten baklys, men vet det ikke selv