Tøffe forhold – da er dette eneste måte å komme fram på
Her er de beste rådene for kolonnekjøring.
Det er skikkelig vinter i store deler av landet vårt nå. Kombinasjonen snø og sterk vind kan gjøre det til en skikkelig utfordring å komme seg dit man skal. Det blir fort svært vanskelige kjøreforhold. Flere steder er det da også ganske vanlig med kolonnekjøring.
Det blir satt i gang når forholdene er slik at brøytemannskapene mener det er uforsvarlig å slippe bilene ut på egenhånd. Alternativet til kolonnekjøring er å stenge veien helt.
Aldri trivelig
Her er det alltid en brøytebil eller en ledebil, både foran og bak i kolonnen. Sjåførene av brøytebilen og ledebilen har kontakt med hverandre hele tiden. Sjåføren av brøytebilen kan stanse kolonnen med jevne mellomrom for å sjekke at alle er med.
– Det er jo aldri trivelig å havne i bilkø mens snøfokket står utenfor, men kolonnekjøring iverksettes først og fremst av sikkerhetshensyn. Det er begrenset hvor mange som får være med, da det ikke skal være flere personer i en kolonne enn redningsmannskaper har kapasitet til å redde ut, sier Espen Opedal, direktør i Tryg Forsikring.
Vinterføre: En av ti krasjer på sommerdekk
Lang ventetid
Det er viktig å ta noen forholdsregler hvis du vet at du kan havne i kø for kolonnekjøring. Ha godt med mat og varme klær liggende i bilen, ha nok drivstoff og sørg for at bilen er godt skodd for vinterføre.
Stoppet med 20 sommerdekk – to dager på rad
Brøytemannskapet kan avvise trafikanter de tror kan få problemer.
– Været på fjellet kan gå fra sol til snødrev på få minutter. Blir det kolonnekjøring må man være forberedt på ventetid før man kommer med, det kan ta flere timer i verste fall.
– Har man aldri opplevd kolonnekjøring før, kan det lønne seg å sette seg inn i reglene. Det kan oppleves stressende å kjøre kolonnekjøring for første gang, sier Opedal, i en pressemelding.
Ikke ufarlig
En av de viktigste oppgavene for deg som sjåfør i kolonne er å sørge for å se og bli sett, samt at du følger trafikken i det tempoet brøytebilen setter opp. Det betyr å kjøre med nødblink på og ha kaldluft på frontvinduet for å unngå at snø blir til is og kladder til vindusviskerne.
– Spesielt når det er snøfokk og minusgrader er det viktig å ha kaldluft mot frontruta. Med varmluft kan snø bli til is som igjen kan kladde til både frontruta og vindusviskerne. Å kjøre kolonne i uvær på fjellet vinterstid er slett ikke ufarlig. Skulle det bli stans i kolonnen må du IKKE gå ut av bilen. Det har hendt at folk har blitt påkjørt i kolonnekjøring, sier Opedal.
LES MER: Vil ikke gi elbilene forkjørsrett over fjellet
Derfor kan det være ekstra krevende å kjøre stor SUV
Slik kjører du i kolonne
Før du drar:
- Sørg for å ha nok drivstoff. Det er ikke bensin- eller ladestasjoner på kolonnestrekningene
- Skaff deg oversikt over mulige omkjøringsveger
- Innhent informasjon om veg- og værforhold
- Ta med varme klær og vinterfottøy, mat og drikke, lykt, slepetau, snøskrape og en spade
- Sørg for at kjøretøyet er i teknisk god stand og er utstyrt med vinterdekk.
Før kolonnekjøringen:
- Kle deg varmt, kjøl ned kupeen for å unngå ising på frontruta
- Har du varmetråder i frontruta så slå de av
- Ha lykt, slepetau, snøskrape og gjerne en snøspade lett tilgjengelig i bilen
Under kolonnekjøringen:
- Bruk tåkelys og nødblink
- Hold jevn fart
- Følg kolonnen, ikke kjør ut eller prøv å snu i kolonnen
- La luftanlegget gå med kald luft på frontruten
- Hold øyekontakt med bilen foran, ikke bruk mobiltelefonen under kolonnekjøring
Se video: De kjører uten baklys, men vet det ikke selv