Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Heisann! Vi er på leting etter en nyere bruktbil, ser på biler fra rundt 2013/2014, der det er igjen noe nybilgaranti, dette for å være sikker på at vi får en bil som ikke med en gang vil gi større utgifter.

Etter å ha fulgt med en stund, har jeg lagt merke til at det er veldig mange biler som er nesten akkurat tre år gamle som legges ut til salg. Er det noen spesiell grunn til det, har det å gjøre med at det da er best å bytte ut bilene?Da er det jo to år igjen på garantien, er det også smart for oss som skal kjøpe? Mvh Torgeir.

Benny svarer:

Hei Torgeir. At det er såpass mange akkurat tre år gamle bruktbiler ute i markedet har en grunn, ja: Det henger sammen med at veldig mange leasingbiler kommer tilbake etter tre år. Da er leasingperioden over. Bilene blir levert tilbake til leasingselskapene, som så selger dem ut igjen.

Akkurat nå er det svært mange biler til salgs i bruktmarkedet. Da "drukner" disse bilene litt mer i mengden, enn i perioder når det er færre biler. Men det er såpass store volumer her, at de gjerne merkes godt.

De aller fleste nybilene som selges her til lands har fem års nybilgaranti, noen merker har sju. Det betyr at det store flertallet av leasingbilene har to år igjen av nybilgarantien. Det er en god sikkerhet, for trygt og forutsigbart disse årene.

Leasingbiler blir også generelt sett godt fulgt opp. De skal ha alle servicer innen fristene. Ved tilbakelevering blir det også gjort en takst, og eventuelle feil og skavanker blir fikset opp i.

Enkle grep kan gi deg mange tusenlapper ekstra for bilen

Skepsis til dieselbiler

For deg som bruktbilkjøper kan et stort antall tidligere leasingbiler i markedet også være en bra ting. Når det er mange relativt like biler ute samtidig, blir prisene presset ned. Akkurat nå gjelder det særlig biler med dieselmotor. Skepsisen til diesel er betydelig større nå, enn da bilene ble tatt ut i leasing for tre år siden.

Her har verditapet i mange tilfeller blitt høyere enn det leasingselskapet trodde. Det betyr mulighet for svært gunstige kjøp, bare ha i minnet at dieselbiler neppe blir enklere å selge i årene som kommer.

Tilbake til garantien: Det har helt klart en verdi for deg som bruktbilkjøper. Her kjøper du deg en forsikring mot uventede problemer. Bare husk at nybilgarantien ikke gjelder slitedeler, slite bremseklosser eller dårlige støtdempere er for eksempel ikke ting du kan regne med å få på garantien.

Ønsker deg lykke til med bruktbilvalget!

Dette er noe av det viktigste en bruktbil kan ha

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Video: Hør hva denne karen mener om elbiler