Du skal følge ganske godt med for å holde oversikt på alle SUV-ene fra BMW.
Det som startet med X5, har etter hvert blitt en rikholdig familie. Foruten X5 inneholder den nå X1, X2, X3, X4, X6 – og snart kommer også X7.

Et av de siste tilskuddene er X4. Den kom på markedet første gang i 2014 og etablerte på mange måter et nytt segment. Etter 200.000 solgte eksemplarer. er det allerede nå klart for andre generasjon.

Det er uvanlig kort tid for en bilmodell, men har en naturlig forklaring. Første generasjon X4 var nemlig basert på forrige utgave av X3, men kom flere år ut i livsløpet til denne. I fjor kom en helt ny X3 og BMW ser tydeligvis ikke noe poeng i å drøye X4 mer enn nødvendig. Dermed lanserer de helt ny utgave allerede nå.

Sporty linjer

Bilen presenteres første gang på den internasjonale bilutstillingen i Genève i mars og ruller inn på norske veier i juli.

I andre generasjon BMW X4 skal det være lagt mer vekt på sportslighet og særegen design. Den deler mye teknikk og design med X3, men X4 står ifølge BMW også frem som en modell med egen karakter og spisset kjøredynamikk.

Det X3 har et ganske tradisjonelt SUV-design, har X4 mer sporty linjer. Det mest særpregede er den coupelignende taklinjen. Den understreker at dette er en bil der design er vektlagt over mest mulig innvendig plass.

Fronten er lik X3, men så startet endringene lenger bakover på bilen.
Fronten er lik X3, men så startet endringene lenger bakover på bilen.

André la inn skambud på gammel X5 – og fikk den!

Hekken skiller seg ut

Likevel: den nye utgaven har blitt såpass mye større at den i praksis bør kunne duge som familiebil for de aller fleste.

Bilen har vokst seg 4752 mm lang, 1981 mm bred og 1621 mm høy. Vektfordelingen er optimal, 50:50 og X4 har også et lavere tyngdepunkt enn X3.

Der fronten til helt nye BMW X4 har mye til felles med BMW X3, skiller derimot hekken seg tydelig ut. Den fallende taklinjen møter en bred bakrute og nye L-formede baklykter med LED-teknologi. Baklyktene går i ett med skulderlinjen og strekker seg innover på bakluken.

525 liter bagasjerom, da begynner vi å snakke familiestørrelse.
525 liter bagasjerom, da begynner vi å snakke familiestørrelse.

Storebror har hatt et brutalt prisras

525 liter bagasjerom

Som på helt nye BMW X2, tilbys en M Sport X-designpakke for eksteriøret som alternativ til den velkjente M Sport-designen. Der M Sport trekker inspirasjon fra motorsport og banekjøring, ligger M Sport X sitt DNA i rallysport. X4 vil også være tilgjengelig som xLine-modell for kunder som ikke ønsker det sportslige uttrykket M Sport gir, men foretrekker det mer robuste i en bil med høyere bakkeklaring.

X4 deler standardutstyr med X3, men har i tillegg LED-frontlykter, variabel sportsstyring, Performance Control, automatgir med hendler ved rattet og M Sport-sportsunderstell som standard.

Den økte akselavstanden (+54 mm) kommer blant annet baksetepassasjerene til gode med større beinplass (+27 mm). Baksetet har tre normale sitteplasser og bagasjerommet har et volum på 525 liter.

X4 er lillebroren til X6. Og der X6 er basert på X5, har X4 mye til felles med X3.
X4 er lillebroren til X6. Og der X6 er basert på X5, har X4 mye til felles med X3.

Ekstrem-utgave

Ved lansering i juli tilbys først to firesylindrede bensinmotorer og to dieselmotorer, en firesylindret og en sekssylindret. Noe senere lanseres ytterligere to varianter, deriblant X4 M40i.

Sammen med X4 M40d utgjør den spydspissen for ren kjøreglede i X4-familen og bærer betegnelsen M Performance.

Begge disse to modellene gjør unna sprinten fra 0-100 km/t på ca. 5 sekunder. M Performance-modellene har blant annet også særegne eksteriørdetaljer, sportsdifferensial og eget eksosanlegg som standard.

Høy kvalitetsfølelse innvendig, med svært mye å velge mellom av fint ekstrautstyr.
Høy kvalitetsfølelse innvendig, med svært mye å velge mellom av fint ekstrautstyr.

Dette må være den mest ekstreme SUV-en som finnes

Over en million

Så langt sier ikke BMW noe om elektriske drivlinjer, men det er garantert på vei. Det er blant annet kjent at X3 skal debuterer som elbil i løpet av relativt kort tid.

Prisene starter på 683.000 kroner for X4 xDrive 20d, med 190-hesters dieselmotor. Rimeligste bensinalternativ heter X4 xDrive 20i og starter på 709.200 kroner, da med 184 hestekrefter.

Og det er fullt mulig å bruke fra en million kroner på en X4. Toppmodellen M440i starter på 1.060.000 kroner. Det blir fort en god del dyrere når "nødvendig" ekstrautstyr er på plass.

LES MER: Har du hørt om denne million-SUVen?

Se video av nye BMW X4 under: