Tesla-eier Elon Musk har vært høyt i nyhetsbildet igjen denne uken. Den første testen av SpaceX-raketten Falcon Heavy ble direktesendt og bejublet over hele verden.

Musk eier også SpaceX, og ombord i raketten befinner det seg et eksemplar av Tesla Roadster, som nå skal gå i bane i verdensrommet.

Samtidig som dette skjedde, la også Tesla fram resultatet sitt for fjerde kvartal. Og det er langt fra like luftige nyheter.

Ikke lystig lesning

Pengene fortsetter nemlig å renne ut av kassen. De tre siste månedene av 2017 tapte Tesla til sammen 487.221.750 dollar, eller 5,33 milliarder kroner. Det betyr at selskapet i praksis tapte 58 millioner kroner, hver eneste dag i fjerde kvartal i fjor.

Isolert sett alt annet enn lystig lesning for aksjonærene, men likevel ikke verre enn at aksjekursen faktisk steg litt etter fremleggelsen. Det var nemlig også positive nyheter i Teslas regnskap. Omsetningen var høyere enn forventet og underskuddet tross alt mindre enn i tredje kvartal, da endte det på 671 millioner dollar.

Tesla er nå inne i en fase med store investeringer, som ikke umiddelbart gir inntekter. Slik sett er ikke dette veldig overraskende.

Produksjonen av Model X (bildet) og Model S går bra, det er minstemann Model 3 som er problemet hos Tesla nå.
Produksjonen av Model X (bildet) og Model S går bra, det er minstemann Model 3 som er problemet hos Tesla nå.

Model 3: Her er Broom på verdenspremieren

Produksjonsproblemer

Når det gjelder selve bilproduksjonen, er det både gode og dårlige nyheter. De gode er at produksjonen av Model S og Model X øker. Tesla leverte ut 15.200 eksemplarer av Model S, 13.120 av Model X. Hodepinen er Model 3, her stoppet tallet på 1.550 biler.

Tesla skal ha over 400.000 ordrer på Model 3 som etter planen skal bli den store volummodellen deres.

Det har lenge vært kjent at Tesla har store problemer med å få opp produksjonen her. Bare drøyt 1.500 biler på tre måneder er langt mindre enn forventet. Tesla har tidligere gått ut med en målsetning om å produsere 5.000 biler i uka, fra første kvartal i år. Den har de blitt tvunget til å gå bort fra.

I stedet er målsetningen å komme opp i 2.500 biler i uka, ved utgangen av første kvartal. Så øke til 5.000 ved utgangen av andre kvartal, altså senest i juni.

Nå kommer konkurrentene

I forbindelse med framleggingen av resultatene, erklærte Tesla at målsetningen er å komme i pluss på driften i løpet av 2018. Skal de klare det, er de helt avhengig av å rydde opp i alle produksjonsproblemene og levere ut Model 3 i høye antall.

Det hører også med til saken at Tesla i løpet av de neste 12-18 månedene vil møte langt tøffere konkurranse enn tidligere. Model S og Model X har i praksis ikke hatt en eneste reell konkurrent så langt. Det får de nå, først er elektriske SUV-er fra både Jaguar og Audi, en rekke andre konkurrenter er på vei.

Model 3 får også mange andre biler å bryne seg på. Da blir det helt avgjørende at Tesla faktisk klarer å levere ut biler til kundene, både de som allerede har bestilt og nye. I motsatt fall risikerer Tesla at utålmodige kjøpere velger andre merker.

LES MER: Nå selger de plassen sin i Tesla-køen

Se video: Dro på langtur, slik endte det