Kampen om bilkundene blir hardere for hvert år. Importørene av de ulike merkene strekker seg lengre og lengre for å gjøre seg attraktive for oss forbrukere.

De fleste av oss ønsker et enkelt, forutsigbart og rimelig bilhold, med minst mulig klabb og babb.

Dette vet så klart også de som skal selge oss biler. Mange har tatt skikkelig tak for å gjøre bilholdet både stressfritt, billig og enkelt. Det vi spesielt tenker på er dette med garantier – hva som dekkes og vilkårene rundt dette.

Forbrukerrådet har for femte gang gransket norske bilgarantier og har denne gangen rangert 31 bilmerker. Det tetter seg til i toppen her, med et par nykommere som vi tror noen vil bli overrasket over å finne der.

Alfa Romeo og Fiat gjør nemlig et tappert forsøk på å slå Kia, men Kia gir seg ikke uten kamp og har fortsatt den beste bilgarantien i Norge, ifølge årets bilgarantiguide.

Kia har flere modeller som selger godt i det norske markedet. Dette er stasjonsvogna Optima, som også selges som ladbar hybrid.
Kia har flere modeller som selger godt i det norske markedet. Dette er stasjonsvogna Optima, som også selges som ladbar hybrid.

En rekke merker forbedrer seg

– Det er supert for forbrukerne at bilmerker kjemper om seierspallen for best bilgaranti. Å påvirke bransjen til å forbedre sine garantivilkår har vært en viktig målsetting med vår bilgarantiguide siden starten i 2011, sier Pia Cecilie Høst, jurist og avdelingsleder i Forbrukerrådet.

– Eksempelvis er det nå enda flere merker som gir uforbeholden nybilgarantidekning for ekstrautstyr montert i Norge. Vi ser også at enda flere merker tilbyr gratis lakk- og gjennomrustingskontroll, sier Høst.

Utviklingen går i riktig retning, sier Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet.
Utviklingen går i riktig retning, sier Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet.

– Det er også gledelig at utviklingen går i riktig retning når det gjelder gratis lånebil ved garantireparasjoner og utsending av garantiutløpspåminnelse. Når det er sagt, skulle vi ønske at enda flere bilmerker innførte disse forbrukervennlige ordningene. Det som kanskje er mest skuffende, er at kun ett merke – Opel – gir sine kunder gratis garantiutløpskontroll, avslutter Pia Cecilie Høst.

Fiat og Alfa Romeo på pallen

I januar 2016 ble Kia kåret til vinner i Forbrukerrådets bilgarantiguide, mens Fiat måtte nøye seg med en 17. plass. I år har imidlertid Fiat forbedret sine garantivilkår så kraftig at merket en stund lå an til å vippe Kia ned fra tronen.

Fiat og søstermerket Alfa Romeo innfører nå en nybilgaranti med hele 7 år/200.000 km varighet. I tillegg innfører de to merkene en ledende mobilitetsgaranti samt en rekke andre forbrukervennlige vilkår. De gode vilkårene belønnes med hele 13,5 poeng, nesten 2 poeng mer enn Kia oppnådde i 2016.

Bilen har garanti, men det hjelper ikke alltid

Kia fortsatt helt på topp

Kia var imidlertid ikke villig til å gi seg uten kamp. For å forbedre sin poengsum ytterligere, har Kia nå blant annet innført gratis lånebil ved garantireparasjon og enda bedre garantier på ekstrautstyr.

I tillegg lover Kia at de heretter vil sende ut en påminnelse til sine kunder like før garantien utløper, slik at kundene kan reparere eventuelle feil gratis før garantien utløper. Takket være disse forbedringene kommer Kia opp i hele 14,4 poeng og beholder førsteplassen på Forbrukerrådets oversikt.

Fiat og Alfa Romeo må dermed nøye seg med delt andreplass. Når det er sagt, så er andreplassen særdeles solid. Ingen andre merker enn Kia, Alfa Romeo og Fiat kan lokke med hele 7 år nybilgaranti.

Nytt merke rett inn på fjerdeplass

Årets utgave inneholder også fire nye merker. Det mest interessant av disse er Citroëns luksusmerke DS. DS henter hele 10,25 poeng og rykker dermed rett inn på en solid fjerdeplass.

DS kan blant annet lokke med gratis lånebil ved garantireparasjon, garantiutløpspåminnelse, full garantidekning for alt ekstrautstyr, en svært solid lakkgaranti og en meget god mobilitetsgaranti. Nykommer Jaguar derimot, må nøye seg med en 24-plass.

Her kan du se hele bilgarantiguiden – hos Forbrukerrådet

Tilbyr lengre kjørelengde

BMW er et av en rekke merker som nå velger å forbedre sine vilkår ytterligere. BMW og søstermerket Mini rykker dermed opp fra delt tiende- til delt sjetteplass.

Citroën rykker opp fem plasser fra 16.- til 11.-plass. Toyota og søstermerket Lexus øker kjørelengden knyttet til nybilgarantien fra 160.000 til 200.000 km.

Dette bør være god nyheter for alle oss som vil ha et enklest mulig bilhold.

Les også: Bare fire bilmerker dekker vanlig feil

Video: Dette blir en av årets viktigste bilnyheter i 2018