Stereoanlegg i bilen har i praksis vært ganske uforandret i flere tiår. En avspillingsenhet i midtkonsollen, og høyttalere spredt rundt om i bilen. Det har vært utgangspunktet.

Høyttalerne har det riktignok blitt stadig flere med årene. Og kassetter ble avløst av CD-er, før strømming av musikk også inntok bilene.

Men nå skjer det ting som kan komme til å revolusjonere måten vi hører musikk på i bilen. Continental har nemlig utviklet en teknologi som de hevder skal gjøre høyttalerne overflødig.

Spare plass og vekt

Systemet er inspirert av virkemåten til strengeinstrumenter, og skal ha en rekke fordeler, sammenlignet med tradisjonelle, høyttalerbaserte lydanlegg.

Tradisjonelle høyttalere fungerer ved at magneter vibrerer en membran slik at lydbølger dannes. Continentals nyvinning Ac2ated Sound gjør disse høyttalerne overflødige, ved å bytte ut membranen med flater som allerede finnes i bilen.

Det gjør at man kan spare både vekt og plass sammenlignet med et tradisjonelt system.

Er dette Norges heftigste bilstereo?

Veier bare én kilo

For å kunne produsere god 3D-lyd, trenger en kvalitetsstereo av konvensjonell utforming i dag mellom 10 og 20 høyttalere. Det gjør at systemet veier opp mot 15 kilo og bruker mellom 10 og 30 liter av den innvendige (og ofte dyrebare) plassen. Continentals nye system veier så lite som én kilo, og tar ikke opp mer enn én liter av interiørplassen.

Et tradisjonelt lydsystem består av en rekke forskjellige høyttalere som hver for seg dekker et spesifikt frekvensområde. Dette er nødvendig for å kunne gjengi både høyfrekvente og lavfrekvente lyder riktig. Diskant-høyttalerne som står for de høyfrekvente lydene er små, mens man trenger større plass for å lage mellomtone- og basshøyttalere.

Plutselig hørtes bilen ut som et tog

Vant innovasjonspris

Lydbølgene blir i det nye Ac2ated Sound-systemet, i likhet med en tradisjonell høyttaler, produsert av en magnet og en spole, men det erstatter membranen med ulike deler av bilens interiør. A-stolpene fungerer for eksempel godt til å gjengi diskant, mens taktrekk og dørpaneler passer til å generere lavere frekvenser.

I tillegg til de åpenbare tekniske fordelene, vil systemet gjøre det mulig for bilprodusenter å eksperimentere mer med designet på dørtrekk og andre flater hvor høyttalere i dag dikterer mye av formen. Det forteller Continental i en pressemelding.

Det nye systemet ble tildelt en innovasjonspris i klassen for lyd- og bilde i bil på årets utgave av forbrukerelektronikkmessen CES i Las Vegas.

Det tok litt av da Thor Sverre skulle bygge på garasjen...

Slik fungerer det, se video under: