En av Norges billigste biler blir ny og tøffere

Ny spesialutgave av Ford Ka+.

Ka+ er en av de største bilene i klassen, likevel er prisen svært gunstig. I forbindelse med faceliften kommer den nå også i en egen Active-utgave.
Ka+ er en av de største bilene i klassen, likevel er prisen svært gunstig. I forbindelse med faceliften kommer den nå også i en egen Active-utgave.

Den har kanskje gått under radaren for de fleste bilkjøpere, men Ford Ka+ er faktisk en av småbilene som gir deg aller mest bil for pengene.

Størrelsesmessig matcher den konkurrenter en klasse over, likevel er ikke startprisen høyere enn 171.000 kroner.

For de pengene får du en femseters bil (mange av konkurrentene er bare registrert for fire) med 270 liters bagasjerom, under panseret en 1,2-liters bensinmotor på 85 hestekrefter.

Røffere modell

Nå er det tid for en facelift på Ka+, samtidig lanserer Ford spesialmodellen Active, som har fått en liten dose offroadfaktor.

Den følger en velkjent oppskrift i bilbransjen. Litt ekstra bakkeklaring (pluss 2,3 centimeter) og en stylingpakke som gir et et røffere uttrykk. Men firehjulstrekk får den ikke.

Ka+ har for øvrig fått endringer i fronten, med ny grill og endret støtfanger foran. Bak er det også gjort modifiseringer av støtfangeren, dessuten nye baklys.

Ford har frisket opp designet litt, både utvendig og innvendig.
Ford har frisket opp designet litt, både utvendig og innvendig.

Topp 5: Dette er Norges billigste nybiler

Neppe diesel i Norge

Innvendig er den største endringen ny infotainmentskjerm. Den er på 6,5 tommer, og Fords Sync 3-system er nå på pass også i denne bilen.

Så langt har det bare vært ett alternativ på motorfronten her hjemme, den nevnte 1,2-literen på 85 hestekrefter. Nå kommer også en 1,5-liters dieselmotor på 95 hestekrefter.

Men om den kommer til Norge er vel heller tvilsomt. Dieselsalget faller kraftig, og i denne klassen har bensinmotorene tatt over det meste av salget.

Interiøret gjenspeiler prisen, her er det mye hardplast. Ny infotainmentskjerm er på plass.
Interiøret gjenspeiler prisen, her er det mye hardplast. Ny infotainmentskjerm er på plass.

Kommentar: Derfor er diesel noe svineri

Erstattet Fiesta

Etter at Ka+ ble lansert, har Ford for øvrig også kommet med helt ny utgave av klassikeren Fiesta som i mange år var Fords minste modell. Nå har den imidlertid vokst en god del, samtidig som den har blitt dyrere.

I praksis har Ka+ derfor på mange måter tatt posisjonen som Fiesta tidligere hadde.

Foreløpig vet vi ikke når den oppdaterte Ka+ kommer til Norge, og om det eventuelt blir endringer i prisen.

LES TESTEN: Her får du mye bil for lite penger

Se video: Norsk taxi er i ferd med å bli verdenskjent