BMW går inn i et spennende år med en offensiv SUV-satsning. I løpet av året skal hele BMWs X-familie være komplett, fra kompakte X1 til det helt nye flaggskipet X7.

Her hjemme er det kanskje knyttet aller mest spenning til kompakt-SUVen X2. Den bygger på samme plattform som X1, men skal rette seg mot en yngre kjøpegruppe.

Det gjør BMW ved å vektlegge et langt mer sporty design. I tillegg lover de kjøreegenskaper som skal savne sidestykke i klassen.

Sistnevnte er vi spent på å finne ut av. Derfor har vi tatt turen til Portugals hovedstad, for å teste nykommeren som en av de første i verden.

Bilene vi skal teste i Lisboa er xDrive 20d M Sport X.
Bilene vi skal teste i Lisboa er xDrive 20d M Sport X.

Her kan du lese vårt førsteinntrykk av bilen

Hvordan er den å kjøre?

BMW har gjort flere grep med understellet for at X2 skal oppleves enda mer sportslig enn sin søsterkonkurrent X1. Våre testbiler er i tillegg utstyrt med den nye M Sport X-pakken, som blant annet innebærer sportsunderstell og 10 mm senking.

Resultatet blir akkurat som forventet. Her leverer BMW en skikkelig kjøreglad kompakt-SUV. Det merkes godt på veien at BMW har prioritert de sportslige kjøreegenskapene ytterligere på X2.

Gjennom de krappeste svingene langs Portugals vestkyst glemmer vi fort at bilen har nærmere 20 centimeters bakkeklaring. X2 bare klorer seg fast til underlaget, og bidrar til en involverende og god kjøreopplevelse. Motor, girkasse og understell fungerer dessuten ypperlig sammen, og bilen oppleves velbalansert.

Selv med en 2-liters dieselmotor under panseret har vi det fantastisk moro på veien. BMW kan dette med kjøreglede.
Selv med en 2-liters dieselmotor under panseret har vi det fantastisk moro på veien. BMW kan dette med kjøreglede.

Nye X2 er kort og godt den mest sportslige bilen vi har kjørt i denne klassen. Men moroa langs veien skjer ikke uten et kompromiss. Det sportslige oppsettet går nemlig merkbart utover komforten på middels gode og dårlige veier.

Ujevnheter og dumper merkes veldig godt, det samme gjelder på varierende underlag i bybildet. Direkte ubehagelig er det ikke, men du bør være klar over at du ikke får i pose og sekk dersom du krysser av M Sport-pakke i kombinasjon med lavprofildekk på 19-tommers felger, slik som testbilene er utstyrt med.

BMW med ny og spenstig SUV

Finest utenpå eller inni?

Det er ingen tvil om at de dynamiske kjøreegenskapene gjenspeiles i designet. X2 har skapere linjeføringer, og flere designelementer, enn de andre X-modellene hos BMW. De coupéaktig linjene bidrar også til et mer sportslig uttrykk, noe BMW har lykkes med.

Velger du M Sport-pakke er kontrastsømmer i dashbord og ratt standard.
Velger du M Sport-pakke er kontrastsømmer i dashbord og ratt standard.

Vi må innrømme at det hjelper godt på med M Sport X-pakken. Den tilfører nemlig bilen de sportslige elementene vi kjenner fra BMWs M-modeller – og kombinerer dette med røffe detaljer fra X-modellene. En tøff kombinasjon mange nordmenn sannsynligvis kommer til å velge.

Det er bra at BMW har valgt å beholde store deler av designet vi så på konseptbilen i Paris for et drøyt år siden. Frontpartiet ser ordentlig sinna ut, med de smale lyktene og de klassiske BMW-nyrene, som har vokst betydelig. Fra siden avslører uthevede hjulbuer og markerte sideskjørt at M Sport X-pakken er på plass. Alt ser i det hele tatt skikkelig bra ut. Det eneste vi stusser litt på er hekken som ser vel svulstig og tung ut i våre øyne…

Tøff i trynet er den.
Tøff i trynet er den.

På innsiden er ikke X2 like utagerende. Interiøret er tilnærmet likt det vi kjenner fra X1. I førerposisjon kjenner vi med en gang på gode materialvalg og høy opplevd kvalitet. Miljøet er i kjent BMW-stil førerrettet sammen med et intuitivt infotainment-system. Takk til BMW for at menyhjulet fortsatt er med, til tross for touchskjermen som måler 8,8 tommer.

Som vi nevnte i førsteinntrykket av bilen, savner vi heldigitale instrumenter med flere visningsvalg, slik flere konkurrenter etter hvert tilbyr - også på de minste modellene.

Tre nye SUV-er og en drømmebil på vei fra BMW

Hvordan er plassen?

Selv om bilen bygger på samme plattform som X1, er nye X2 80 mm kortere og 70 mm lavere. Samtidig er akselavstanden identisk med X1, noe som betyr at plassen på mange måter er ivaretatt.

Foran sitter to voksne godt, og det samme gjelder faktisk i baksetene. Klaringen til hodet kan riktignok bli snau om du bikker 190 centimeter i høyden. Ellers syns vi BMW har vært flinke til å utnytte plassen.

Sammenlignet med X1 er bagasjerommet i denne noe mindre. Her rommer det 470 liter og 1355 dersom du legger ned baksetene. X1 på sin side kan skilte med 505 og 1550 liter.

Plassen er godt utnyttet også i baksetet. Hvis vi skal pirke, syns vi setene er noe harde å sitte i.
Plassen er godt utnyttet også i baksetet. Hvis vi skal pirke, syns vi setene er noe harde å sitte i.

BMW M8: Her avslører de verstingen på bane

Går den bra?

I Lisboa er samtlige testbiler utstyrt med xDrive 20d, altså firehjulsdrift og 2-liters diesel. Et fornuftig valg, vil nok mange mene.

En 2-liter høres ikke direkte spenstig ut, men vi er faktisk imponert over skyvet i den lille rakkeren. I X2 yter den 190 friske hestekrefter og 400 Nm. Sistnevnte er tilgjengelig allerede fra 1.750 omdreininger.

Sammen med en rask 8-trinns Steptronic automatkasse, er responsen veldig bra, både ut av svingene og ved forbikjøringer. Setter du bilen i sport, kan du rett og slett ha det veldig moro bak rattet, selv med den foreløpig minste dieselmotoren. Den klarer forresten 0-100 km/t på 7,7 sekunder, noe som absolutt er akseptabelt.

X2 er en knalltøff bil, men hekkpartiet ser litt ut som en bestemor som er litt for bred over hoftene...
X2 er en knalltøff bil, men hekkpartiet ser litt ut som en bestemor som er litt for bred over hoftene...

Forbruket er slett ikke verst det heller. Ved blandet kjøring er oppgitte tall fra BMW 0,46-0,48 liter/mil.

Når X2 lanseres i Norge i mars, leveres bilen i første omgang som sDrive 20i med bensinmotor og forhjulsdrift, samt xDrive 20d og xDrive 25d med diesel og firehjulsdrift. Flere drivlinjer med mindre motorer er på trappene. Hvorvidt nykommeren får en form for elektrisk drivlinje, vil ikke BMW bekrefte riktig ennå.

Duell: BMW M2 møter storebror M3 til duell

Og konklusjonen er...?

X2 kommer som et friskt pust i X-rekken til BMW. Målet er at bilen skal appellere til en yngre kundegruppe. Det tror vi absolutt design i kombinasjon med svært underholdende kjøreegenskaper bidrar til.

BMW X2 x-Drive 20d

  • Motor: R4, 2 liter diesel
  • Effekt: 190 hk / 400 Nm
  • 0-100 km/t: 7,7 sekunder
  • Toppfart: 221 km/t.
  • Bagasjerom: 470/1355 liter
  • Forbruk: 0,46-0,48 l/mil
  • Pris fra: 525.100,-

Etter flere timer under varierende forhold kan vi trygt fastslå at X2 er klassens mest kjøreglade bil akkurat nå. Men som nevnt går det utover komforten. Heldigvis kan man få X2 med M Sport/ M Sport X-pakke med standard understell. Det er en kombinasjon vi gjerne skulle testet.

X2 xDrive 20d begynner på 525.100 kroner. Legger du M Sport X-pakken (62.700 kroner) pluss til utstyr, betyr det at prislappen fort bikker 600.000. Det er mye penger, men da får du også en design-SUV med klasseledende kjøreegenskaper og et ytre som skiller seg ut fra de andre i klassen.

Her kan du se video av nykommeren som entrer norsk jord i mars:

Akkurat avduket: En av de lekreste bilene deres noensinne