Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei Benny. Kort spørsmål: Ved alltid å levere min Mercedes til merkeverksted får jeg lappen FSH I frontruta (Full Service History).

Forstår jo at dette er vel og bra når jeg skal selge bilen, men "faller" verdien på bilen min dersom jeg om skulle velge å bruke f.eks Mekonomen, Snap Drive eller en annen billigkjede? Hilsen Roy.

Benny svarer:

Hei! Dette er vanskelig å si noe helt konkret om, men det er helt klart at full servicehistorikk fra merkeverksted er betryggende for en ny eier når den tiden kommer.

Det er også de som har høyest kompetanse på ditt bilmerke, som kjenner bilen din best, som har spesialverktøy, originale deler – i den grad det er viktig – og som kanskje også kjenner til kampanjer og oppgraderinger, eller spesielle feil/svakheter som bør sjekke på nettopp din bil.

Akkurat hvor mye dette kan utgjøre. klarer jeg ikke å si noe konkret om. Men du kan spare noen få tusenlapper på bilholdet ved å bruke en billigkjede. De taper du kanskje igjen når du skal selge. Men det hele utgjør nok bare en bitteliten del av totalkostnaden ved å eie en ny bil, uansett.

Det er også MYE bedre å ha stempel i serviceboka fra en frittstående kjede, enn å ikke ha noe i det hele tatt.

Det er mulig at jeg er noe over middels opptatt av disse tingene. Men jeg er ikke i tvil, jeg hadde vært villig til å betale litt mer for en bil som er fulgt opp av merkeverksted. Ikke for at det nødvendigvis er slik at andre ikke kan skifte olje og luftfilter og bremseklosser, for akkurat det har kanskje i praksis ikke så mye å si på rene service - og forbruksdeler. Men det sier noe om tidligere eier. Det har liksom ikke vært noe knussel eller snarveier i bilholdet og det er jo en slik bruktbil man gjerne vil ha, når man skal kjøpe. I alle fall vil jeg gjerne det.

Men for all del – det finnes ikke bare flinke folk hos merkeforhandlere heller. De "bæsjer i skuffen" innimellom de også. Det finnes mange eksempler på det. Vi vet jo også at det ofte koster noe mer enn hos frittstående kjeder i tillegg. Der finnes det også mange eksempler og historier.

Les også: Nå kan dette snart dukke opp i bilen din

Vil bli færre forhandlere framover

Selvfølgelig kan de frittstående kjedene både ha flinke folk og gjøre en god jobb også. Så jeg forstår de som bruker disse kjedene.

Jeg tror også det kan være litt slik som at vi kjører til Super`n i nærmeste by og handler på tilbud. Det er jo så mye å spare. Vi hyler og roper i forferdelse når den lokale kjøpmannen går konkurs, men vi handlet aldri der.

Det er slik at bilbransjen tjener lite eller ikke noe overhodet på bilsalg. Jeg tror mange hadde blitt overrasket over hvor små marginene er her. Det er på deler og verkstedtjenester man tjener penger. Vil man ha en forhandler i nærheten, kan det jo være smart å bruke den innimellom.

Jeg er sikker på at vi framover kommer til å se at veldig mange av de mindre forhandlerne forsvinner. Det kan komme til å gå veldig fort. Rett og slett fordi både bilene, markedet og hele samfunnet er i endring. Ikke minst på grunn av elbilene som knapt har behov for annet enn spylevæske. Det og reklamasjonsjobber er ikke noe man kan overleve på.

Om jeg skal forsøke å gi noe råd, så tror jeg at det er smart å bruke merkeverksted så lenge bilen er forholdsvis ny og innenfor garantiperioden. Det vil si inntil fem år på de fleste bilmerker.

Dette var mine betraktninger. Håper du ble litt klokere av dette!

Les også: Dette er noe av det viktigste en bruktbil kan ha

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Video: Hør hva denne karen mener om elbiler