Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I "Spør Benny"-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei, vi har nettopp kjøpt en brukt Golf Alltrack. En 2017-modell som har gått bare noen tusen kilometer.

Bilen er kjøpt privat, men opprinnelig solgt ny fra forhandler i oktober 2016.

Ved vask av bilen viser det seg at det dugger på innsidene av lykteglassene (hovedlys), ved forrige vask vedvarte duggen et par dager. Fra i går til i dag forsvant duggen på ca.14 timer. Min forhandler mener dette IKKE er reklamasjonssak i og med at duggen forsvinner. Kan det stemme at dette ikke er innenfor garantien? Takker på forhånd for svar!

Benny svarer:

Heisann. Det du opplever her er veldig vanlig, så du er slett ikke alene om dette.

Jeg forstår også at du stusser litt over problemstillingen. Jeg har akkurat det samme på min bil også. Det legger seg litt kondens på innsiden av lykteglassene etter vask, men det forsvinner raskt.

Jeg har lyst til å prøve å litt enkelt forklare hva som egentlig skjer: Luft opptar mer vanndamp jo høyere temperaturen er. En fuktig og oppvarmet vaskehall er et typisk slik sted.

Når luften ikke kan oppta mer fuktighet, ved en gitt temperatur, sier man at luften er mettet. Senkes temperaturen når luften er mettet, for eksempel når du kjører ut fra vaskehallen og ut i kulden, vil en del av vanndampen bli skilt ut som væske, som små duggdråper eller kondens.

For å fjerne problemet med kondens har en i praksis bare en mulighet. Det er å redusere vanninnholdet i luften til et duggpunktet som ligger lavere en f.eks overflatetemperaturen på et lykteglass. Det lar seg knapt gjøre i en vaskehall. Altså kan dugg oppstå.

Temperatursvingninger og høy luftfuktighet gir ofte kondens på innsiden av lykteglasset.
Temperatursvingninger og høy luftfuktighet gir ofte kondens på innsiden av lykteglasset.

På de fleste moderne biler, og i alle fall på deres ganske nye VW Golf, er det slik at lyktene ikke er helt tette. De har et ganske finurlig system for gjennomlufting. Slik kan fuktig luft komme både inn og ut. Når man begynner å kjøre, får man en luftstrøm gjennom lampa og duggen forsvinner etter ganske kort tid.

Andre biler har til og med små vifter i frontlampene for både å holde temperaturen nede, og for å bedre utluftingen.

Slik du beskriver din opplevelse med din bil, oppfatter jeg det altså som ganske normalt. Jeg tenker at du har gjort det riktige. Du har meldt fra til forhandleren, slik at de har dette i sine systemer. Da vil det også være enklere å reklamere om duggproblemet øker. For om duggen ikke forsvinner eller problemet tiltar og også dukker opp utenom vask av bilen, mener jeg helt klart at det er en reklamasjon/garanti-sak.

Men enn så lenge er det, slik jeg ser det, lite å bry seg om. De fleste nyere biler har jo også lykteglass som er helt klare og da synes dette mye bedre også, enn i forhold til de gammeldagse med riller i glasset.

Håper du ble litt klokere av dette!

Les også: Tre drømmebiler – men hvilken bør du velge?

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Les også: Denne setter ny standard i klassen

Video: Slik blir VWs elektriske SUV: