Volvos store stasjonsvogn 940 har røtter tilbake til tidlig 80-tall. Da kom 760 og etter hvert 740 på markedet. 940 (og 960) er i praksis facelifter av disse.

Designet er karakteristisk for datidens Volvoer. Ekstremt firkantet – stasjonsvogna ser nesten ut som en lecablokk.

Det gir selvfølgelig veldig mye innvendig plass. Og akkurat det var noe av det viktigste for kjøperne da denne bilen var ny. Dagens 940-eiere er gjerne en helt annen kjøpegruppe – nemlig rånere.

Les mer om Volvo 940 som bruktbil her

Perfekt på vinterføre – på en måte...

I tillegg til plassen, var 940 viden kjent for komforten og sikkerheten, naturligvis. Mens noe av det den fikk kritikk for den gang da, er nettopp noe av det den verdsettes ekstra for nå: Bakhjulsdrift og stiv bakaksel.

Dette gjør nemlig at den ikke akkurat er en drøm med tanke framkommelighet på vinterføre. Men til gjengjeld er den perfekt for å sladde rundt på snø- og islagte vinterveier rundt om i distrikts-Norge.

Og det er naturligvis høyt verdsatt blant ungdommen ...

Sånn kan en skikkelig ungdomsbil se ut bakfra ...
Sånn kan en skikkelig ungdomsbil se ut bakfra ...

Denne klassikeren går aldri av moten

Turbo er stas

Volvos etterhvert gamle turbo-modeller er høyt verdsatt. 940 Turbo kom i 1991 med 165 hk. Det gjorde den storvokste familiebilen ganske så pigg.

Derfor var det nok ikke tilfeldig at det var nettopp en Turbo-utgave av 940en som endte opp hos Jon Ingar Hamre (19).

Men selv om den altså er betydelig raskere enn en standard 940, var ikke det nok for den nye eieren. Han har sørget for litt ekstra fraspark. Akurat det å hente ut mer effekt er nemlig ikke noe problem med disse motorene.

Interiøret er blitt skikkelig eksklusivt.
Interiøret er blitt skikkelig eksklusivt.
Tofarget skinn gjør seg også foran.
Tofarget skinn gjør seg også foran.

V90 - sjelden og eksklusiv tradisjons-Volvo

Rundt 200 hk

Nøyaktig antall hestekrefter vet han ikke, men 19-åringen fra Rogaland tror det ligger rundt 200 hk. Likevel er han ikke fornøyd:

– Det jeg liker minst med bilen, er faktisk motoren. Selv om den er blitt sprekere, skulle den hatt mer krefter. Men det får den nok også, etterhvert, sier han.

Forøvrig har bilen fått en rekke modifiseringer, både utvendig og innvendig.

Her kan du lese mer om, og se flere bilder av den lekre "rånebilen":

Andreas sin 940 har vært politibil i sitt tidligere liv

Eieren:

Navn: Jon Ingar Hamre

Alder: 19 år

Bosted: Mo, i Rogaland

Annet: Jeg har hatt tre Volvoer, den blå 940-en er den siste i rekken.

Bilen:

Merke/modell: Volvo 940 Turbo

Hvor lenge har du eid den: Jeg har eid den i litt over 1,5 år.

Hva har du gjort med den: I mitt eie har motoren, gir, karosseri og interiør blitt totaloverhalt. Den er lakkert i en blåfarge som jeg elsker.

Denne bilen er påkosta ca 150.000 kroner. Da jeg fikk den, prøvde jeg først å rullemale den svart matt, men det ble ikke så pent som jeg hadde forventa. Så da bestemte jeg meg for å få gjort det skikkelig – i en farge som jeg digger.

Hva liker du best med bilen: Det må være fargen. Den elsker jeg!

Her er det gjort litt av hvert for å øke effekten. Og Jon Ingar har ikke tenkt å gi seg ennå, her skal det hentes ut mer hestekrefter etter hvert.
Her er det gjort litt av hvert for å øke effekten. Og Jon Ingar har ikke tenkt å gi seg ennå, her skal det hentes ut mer hestekrefter etter hvert.

Hva liker du minst med bilen: Motoren, selv om den har ca 200 hk, så skulle den hatt mer, men det får den nok etterhvert.

Hva er den beste opplevelsen i bilen: Det var da den var ferdig bygget.

Har du noen framtidsplaner for bilen: Ja, jeg har tenkt å gjøre den sprekere.

Hva er drømmebilen: Det er selvfølgelig Volvo 940 stasjonsvogn. Men har også interesse for amerikanske biler. Der er favoritten Chevrolet Camaro 69 SS.

Se video: Hvorfor bruke en hel politibil når en halv gjør nytten?

940 stasjonsvogn er drømmebilen til Jon Ingar – og det blir ikke så mye mer strøkent enn denne.
940 stasjonsvogn er drømmebilen til Jon Ingar – og det blir ikke så mye mer strøkent enn denne.

Den gamle Vovoen har et alvorlig problem

Se video: Slik ser Volvo-luksusen ut i dag