Januar har gitt oss krevende kjøreforhold mange steder i landet. Store snømengder på kort tid har gjort veiene uframkommelige, både for personbiler og tunge kjøretøy.

Dessuten har underkjølt regn gjort det såpeglatt mange steder.

Det har ført til en rekke større og mindre uhell. Nå går Norges Automobilforbund (NAF) ut med en klar advarsel til bilistene:

Fartsgrensen er maks hastighet

– Når det er glatt på veiene, gjelder ikke fartsgrensen. Farten må alltid tilpasses forholdene, sier Nils Sødal som er kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Fartsgrensene er satt som en maksimal hastighet. Det betyr ikke at man uansett skal holde fartsgrensen. Bilfører skal alltid tilpasse farten etter forholdene.

– Selv med gode dekk og elektroniske hjelpemidler som antiskrens, så gjelder fysikkens lover. Kjører du for fort etter forholdene, vil du miste veigrepet, sier Sødal.

Kryss og rundkjøringer kan være spesielt skumle på vinteren, her blir det fort også veldig glatt.
Kryss og rundkjøringer kan være spesielt skumle på vinteren, her blir det fort også veldig glatt.

En liten bilskade kan koste titusener

Tid til å bremse ned

Brooms bilekspert Benny Christensen minner om at mange ulykker skjer i – eller rundt – kryss og rundkjøringer.

– Disse ulykkene er nesten uten unntak et resultat av at man holder for høy hastighet. Det kan være ekstremt glatt disse stedene. Mange undervurderer det. De kommer inn i for høy hastighet, må bråbremse – og dermed mister de kontrollen over bilen og smeller inn i andre biler, i verste fall blir det også personskader, sier Benny.

Hans råd er enkelt:

– Husk at det å kjøre på vinterføre er noe helt annet enn på sommeren. På glatt føre er det ekstra viktig å se langt fram og skaffe seg overblikk. Hold god avstand til bilen foran og vær klar for at andre rundt deg i trafikken kan finne på uventede ting. Du må alltid ha tid til å bremse ned, hvis det blir nødvendig.

Nå er det én tabbe mange gjør i trafikken

Fortsette å trykke

Moderne biler er proppet med såkalte støttesystemer som hjelper deg i kritiske situasjoner. De viktigste på glatta er antiskrens, antispinn og ABS-bremser. Disse hjelper deg til å holde bilen på veien, men mange har nok ikke lært seg å bruke systemene riktig.

– Den gamle lærdommen om å tråkke inn kløtsjen og pumpebremse, den gjelder ikke på nyere biler. På en nyere bil skal du ikke trå inn kløtsjen, men la systemene jobbe og bruke rattet til å styre. Og når ABS-bremsen begynner å bråke og riste, må du bare fortsette å trykke. Det er ikke noe galt, men bremsene som fungerer som de skal, sier Nils Sødal i NAF, i en pressemelding.

5 gode tips: Slik takler du holkeføret

Se video: Nå kan bilen advare deg om glatte veier