Her har sportsbil-legenden stått i 36 år
Det er utrolig hva som dukker opp når man rydder garasjen...
Å rydde litt i garasje og uthus både må og bør gjøres innimellom. For å få sortert, få oversikt og kanskje kvitte seg med diverse rask man ikke har bruk for mer.
Nå skal ikke vi kalle den knalltøffe, lille Corvette-kopien Opel GT for rask – for det er den ikke. Men ikke desto mindre skal familien som eier den nå kvitte seg med den lille sportsbilen. Det etter at den har stått på låven i hele 36 år.
Bilen annonseres på den amerikanske auksjonssiden ebay. Utropsprisen er humane 3.500 dollar. Eller rundt 27.000 norske kroner.
Ikke helt original.
Det er klart at når en bil har stått stille så lenge som det denne har, så setter det sine spor. Rust finnes, men vi har definitivt sett det verre enn dette. Mye verre også. Opel kunne jo å ruste … Her ser det ut som om det er skjermene som lider mest av stålmarkens herjinger. Mens gulvet og resten av understellet har klart seg overraskende bra.
Det knallrøde interiøret ser også ut til å ha klart seg godt, men det er visstnok et musebol oppunder dashbordet. Ikke helt uvanlig det, etter 36 år stillstand. Så litt jobb er det å ta tak i her.
Bilen er dessverre heller ikke helt original. Etter en liten påkjørsel bakfra midt på 70-tallet, ble bilen fikset opp igjen med blant annet baklykter fra Chevrolet Impala og den originale hvite lakken ble byttet ut med en sølvfarge som ble brukt på blant annet på "storebroren" Chevrolet Corvette.
Men dette bør uansett være en ganske kurant sak å tilbakestille dette til det originale om man ønsker det.
Se hele annonsen og alle bildene her:
Fra den gang det var morsomt med Opel
På pluss-siden kan det nevnes at 1970-modellen har en ganske hyggelig kilometerstand. Kun litt over 60.000 miles er det den har tilbakelagt på amerikanske landeveier i løpet av sitt snart 50 årige liv. Først i Illinois og siden i Indiana, hvor bilen befinner seg nå. Det tilsvarer rundt 83.000 kilometer.
Opel GT er er, som nevnt, en liten tøffing – fra den gang det virkelig var morsomt med Opel!
Fra 1968 til 1973 ble det produsert 103.464 eksemplarer av den lille sporty tassen. Primært for at Opel skulle få fotfeste i USA – hvor også mer enn 70 prosent av bilene havnet da de var nye. Slik som denne. Mange av USA-bilene hadde også automatgir, men vi mener at manuelt gir er det mest riktige her. Det har denne.
Les også: Stian har brukt 10 år på sin Opel GT
Kurant "gjør det selv-bil"
Opel GT baseres i stor grad på Opel Kadett fra samme tid, men 1900-utgaven har motor fra Opel Rekord. Den fantes også noen med 1100-motor fra nettopp Kadett.
Det vil si at alt det mekaniske er veldig enkelt, og at den slik sett er en grei "gjør det selv"-veteran. Tilgangen på deler til det mekaniske er heller ikke noe stort problem.
Den hvite (originale) lakken og det knallrøde interiøret – til og med taktrekket og dashbordet er rødt – er både tøft og annerledes, samtidig som det er veldig "riktig" fargekombinasjon i denne bilen som her skal selges.
Når det gjelder karosserideler kan det være litt verre å få tak i disse.
Opel GT ruster ofte i støtdempertårn, gulv, kanaler, under batteriet, skjermkanter, rundt frontruten og i bunn av dørene, men denne skal være bra. Den har vært lagret tørt og luftig. Det hjelper for både rust og interiør.
Opel GT: Sportsbil-comebacket som endte i fiasko
Vippelyktene, som manøvreres via et sinnrikt wire-system kan også kreve en dose tålmodighet å få til å fungere optimalt. Hvordan det er på denne, vet vi ikke.
Motoren startet og gikk fint etter en liten servicerunde også, men det er nok allikevel behov for en skikkelig gjennomgang.
Så om du har lyst på en billig, tøff og morsom liten sportsbil og ikke har alle tommeltottene midt i hånda, så kan kanskje denne være noe?
Les også: Denne Opelen er 43 år gammel – men helt som ny
Video: Er dette en framtidig Opel-klassiker?