Denne bilen må du rett og slett bygge selv

Men da får du også en ganske unik Nissan.

Vil du ha en bil som du kan si at du har bygget selv, kan du jo ta over dette prosjektet. Her befinner det seg en Nissan 200SX. Faksimile: Autodb.no
Vil du ha en bil som du kan si at du har bygget selv, kan du jo ta over dette prosjektet. Her befinner det seg en Nissan 200SX. Faksimile: Autodb.no

Det produseres faktisk biler i Norge. Riktignok er det ikke snakk om masseproduksjon, men ute i garasjer spredt rundt om i hele landet er det akkurat nå noen som skrur og setter sammen sine egne prosjekter.

De som er litt over snittet ivrig, bygger i praksis en helt "ny" bil, der for eksempel rammen er det eneste som er igjen av utgangspunktet.

Slike prosjektbiler krever mye innsats og kunnskap. Men hvis du til slutt sitter igjen med en fullt fungerende bil – har du virkelig klart å oppnå noe helt spesielt.

Nissan GT-R - dette er drømmebilen for mange

Godt utgangpsunkt

Et populært utgangspunkt for slike prosjekt er Nissan 200SX. Denne smått legendariske sportsbilen, er velegnet for å bygges om og modifiseres.

Bakhjulsdrift og trimmevennlige motorer gjør at disse bilene er godt representert på ulike drifting- og gatebilarrangement.

Akkurat nå ligger det en 1989-modell til salgs, som krever en del innsats for å bli kjøreklar.

Men selger har i alle fall skaffet noen av de viktigste delene som trengs for å ta den helt i mål.

Her står prosjektbilen i garasjen – enn så lenge i Møre og Romsdal. Faksimile: Autodb.no
Her står prosjektbilen i garasjen – enn så lenge i Møre og Romsdal. Faksimile: Autodb.no

Så bred og lav skal ungdomsbilen være

Erstattet vippelyktene

I annonsen står det nemlig at det er et påbegynt prosjekt. Noe av det som er gjort, er å fjerne vippelyktene som disse bilene har originalt – og sette inn frontlyktene til Nissan Silvia. Sistnevnte er i essens er en 200SX produsert for det japanske markedet, med litt annet design.

Dagens eier kjøpte bilen uten motor og drivlinje for omtrent ett år siden. Noe er gjort på den tiden, men veldig mye står igjen. En fordel er imidlertid at en rekke deler er på plass.

Det er også norsksolgt bil, som kan godkjennes hos biltilsynet og dermed få skitler.

- Er det mulig å mekke på en Ferrari selv?

Viktige deler på plass

I anonsen er det like godt listet opp spesifikasjoner og deler:

Motor: Nissan SR20DET fra s14a

Nissan S14 girkasse

Apexi datasprut (oppe og går fint)

FMIC 3" effektanlegg (Original motor)

Karosseri: Silvia frontlykter med braketter, Silvia blinklys, Silvia framskjermer (30mm breddet), Silvia frontfanger, sideskjørt og bakfanger fra samme kittet Kusco stabstag bak

Det følger også med en ekstra girkasse, Bride bøttestol og diverse andre deler.

Klikk her for å se hele annonsen

Gatebil-helt

Hvis du kjenner at det rykker i "hobby-mekaniker"-hendene nå, så er det bare å sjekke om du synes prisen er fornuftig. Den er satt til 45.000 kroner.

Klarer du å få skrudd alt sammen, kan du sitte igjen med et skikkelig rivjern til å kose deg med på stripa eller på bane.

Bare husk at det er mye jobb som står igjen. Og til slutt må den lakkeres også – og det er ikke akkurat gratis ...

Men det er jo noe spesielt med å kjøre en bil som du kan si at du har bygget selv?

Vi gjør oppmerksom på at Autodb og Broom har samme eier.

Bruktbilene som virkelig drar ifra i lyskryssene