Det er ikke bare i den lokale bygda taxien til Evald Jåstad vekker oppsikt.

Nå er nemlig ”Det blå lynet” i ferd med å bli verdenskjent. Det er kanskje ikke så rart. 37-åringen fra Ullensvang er nemlig først i verden som har nyeste generasjon av råskinnet Ford Focus RS – som taxi!

– Det er jo i grunn litt galskap. Focus RS er en sinnssyk bil, og det nærmeste man kommer en fullblods rallycrossbil, forteller Evald.

Nå har han kjørt kruttønna i snart to år, og legger ikke skjul på at det har blitt langt mer oppmerksomhet rundt bilvalget enn det han først trodde.

Oppdaget av Ford Europa

– Det har tatt litt av, kan du si. I høst ble jeg kontaktet av Ford som ville lage en film på meg og bilen. De fant visstnok et bilde av RS-en på en Facebook-side, forteller Evald.

Denne bilen lukter det bokstavelig talt svidd av. Spesielt hvis du aktiverer Drift-mode. Da sendes 350 hk rett til bakhjulene... Foto: Eivind Dahle Sjåstad/Hardanger Folkeblad
Denne bilen lukter det bokstavelig talt svidd av. Spesielt hvis du aktiverer Drift-mode. Da sendes 350 hk rett til bakhjulene... Foto: Eivind Dahle Sjåstad/Hardanger Folkeblad

Kort tid senere dukket det opp et stort filmteam, inkludert en journalist fra Ford sitt hovedkontor i Tyskland.

– Jeg visste at prosjektet ville være spesielt. Men at Ford sentralt skulle ta kontakt, hadde jeg aldri trodd. Men sånn er det vel når man kjører en rallybil som drosje, ler 37-åringen.

Bakgrunn: – Dette skal bli Norges råeste taxi

Går verden rundt

Denne uken slapp Ford det ferdige resultatet, som gir et innblikk i hverdagen bak rattet på den heftige taxien.

Det er Sogndal-baserte Falkeblikk AS som har stått for selve filmingen. Foto: Eivind Dahle Sjåstad/Hardanger Folkeblad
Det er Sogndal-baserte Falkeblikk AS som har stått for selve filmingen. Foto: Eivind Dahle Sjåstad/Hardanger Folkeblad

Under panseret sitter en 2,3-liters Ecoboost-motor som leverer hele 350 hk. Og med god hjelp fra et avansert firehjulstrekk-system, klarer bilen 0-100 km/t på bare 4,7 sekunder. Dette i kombinasjon med et sportslig understell, gjør at bilen trives aller best på bane, og ikke nødvendigvis som taxi på Vestlandet.

– Det er nettopp den kontrasten jeg tror mange liker. Men selvfølgelig; Focus RS er ingen opplagt taxi-kandidat. Her handler det om nok lidenskap og en liten dose galskap, forteller Evald, som akkurat nå er i ferd med å bli kjent verden over.

Filmen skal nemlig distribueres i både Europa, Asia, Amerika og Afrika. Nå har videoen allerede passert 60.000 visninger på et par dager.

Evald er trolig først i verden med denne som taxi!

Lothepus mener mannen er gal

Tobarnsfaren fra Ullensvang innrømmer at den originale taxien har bidratt til litt ekstra oppmerksomhet i bygda. Det er mange kunder som etterspør ”det blå lynet”, deriblant en dame på 96 år. Hun elsker bilen, til tross for det sportslige oppsettet og de trange sportsstolene fra Recaro.

– Hun forteller at det er lett å stige inn i bilen, og at hun sitter som støpt i Recarosetene. Jeg er faktisk på vei til henne nå, for å vise videoen hun er med i, sier Evald.

350 hk på smale vestlandsveier kan bety mye moro. Foto: Ford
350 hk på smale vestlandsveier kan bety mye moro. Foto: Ford

Han legger til at en annen kjenning i bygda, nemlig Lothepus også er blant de faste kundene.

– Lothe har kjent i mange år. Han også liker bilen godt, selv om han kaller meg stein gal som har en Focus RS som taxi. Hvem av oss som er galest kan jo kanskje diskuteres, ler Evald.

Waheed lever av å kjøre drømmebilen

Gleder seg til jobb

Det har skjedd mye siden vi i Broom omtalte bilen første gang for et par år tilbake. Nye felger er på plass i tillegg til folie på bakluke og panser.

I dag finnes det totalt tre Focus RS-taxier i verden. Evald var først ut. Foto: Eivind Dahle Sjåstad/Hardanger Folkeblad
I dag finnes det totalt tre Focus RS-taxier i verden. Evald var først ut. Foto: Eivind Dahle Sjåstad/Hardanger Folkeblad

Som den bilentuaiasten Evald er, er det neppe noen overraskelse at personlig skilter også er montert. På platene står det ”RSTAXI1” – bare for å understreke hva dette er for noe…

– Alle i Odda kjenner meg igjen. Som regel hører de lyden lenge før jeg kommer. Det er jo egentlig ganske praktisk, så slipper jeg å ringe kunden når jeg står klar utenfor og venter.

Siden påsken 2016 har RS-taxien passert 146.000 kilometer. Og i følge Evald har det enda ikke dukket opp noen store overraskelser.

– Bilen har fungert bra. Det eneste vi sliter litt med er dekkslitasje og noe småtteri med forstillingen. Men litt må man jo regne med når man kjører en lykkepille i jobben. Jeg gleder meg rett og slett til hver eneste dag jeg skal på jobb. Bare å starte bilen i garasjen er nok til at dagen er komplett, avslutter den etter hvert verdenskjente taxisjåføren.

Her kan du se videoen fra Odda og Evalds spinnville taxi:

Drømmetesten Ford Focus RS