Det er høysesong for vintertesting av biler akkurat nå. En rekke bilprodusenter kommer til Norge, Sverige og Finland for å teste biler, under skikkelige vinterforhold.

Noen biler blir fraktet i lukkede biler, men mange blir også kjørt på vanlig vei, som en del av testene. Dermed blir det også mulig å oppdage de ofte svært godt kamuflerte bilene, rundt om i landet.

En av dem som nylig har gjort det, er Egil Otter fra Oslo. Han var ute og kjørte på E6 sør for Hamar, da dette testfølget fra Audi dukket opp.

Jobbet på Volvo-fabrikken

Her ser vi ukamuflerte eksemplarer av A6 og A7, pluss en svært godt kamuflert bil som sannsynligvis er en spesialversjon av helt nye A7.

Otter er tidligere informasjonssjef i Norges Automobilforbund (NAF) og en svært bilinteressert mann.

Han er ikke overrasket over å komme over biler som dette i Norge:

– Nei, men det er alltid spennende og betryggende at produsentene tester biler hos oss. Lave temperaturer og alt annet enn Autobahn gir sikkert ingeniørene ett og annet å tenke på. På 70-tallet jobbet jeg på Volvo-fabrikken med kvalitetskontroll og vet verdien av testing under krevende forhold, forteller Otter.

A6 og A7 var med i testfølget, legg merke til den ekstra antennen bilen har på taket. Foto: Privat.
A6 og A7 var med i testfølget, legg merke til den ekstra antennen bilen har på taket. Foto: Privat.

Dette er SUV for de som vil skille seg ut

Råskinn under kamuflasjen

A7 er en av toppmodellene til Audi. Dette er en stor, femdørs kombi som er posisjonert mellom sedanene A6 og A8.

Andre generasjon av bilen lanseres i Norge i disse dager. Men det er nok ikke en standard A7 vi finner under all denne kamuflasjen.

Sannsynligvis er det snakk om råskinnet RS7. Og når Audi setter de to bokstavene foran en modellbetegnelse, betyr det alvor.

Her tester vi stasjonsvogn i 290 km/t

Audi er en av mange bilprodusenter som har testbiler ute på norske veier akkurat nå. Foto: Privat.
Audi er en av mange bilprodusenter som har testbiler ute på norske veier akkurat nå. Foto: Privat.

Ladbar hybrid

Dagens RS7 har en 4-liters bensinmotor på 605 hestekrefter under panseret. Den gjør 0-100 km/t på heftige 3,7 sekunder. Da snakker vi superbil-prestasjoner, i en bil som er stor nok til å duge som familiebil for de fleste. Det er imidlertid ikke så veldig mange familier som har anledning til å kjøpe den. Prisen starter nemlig på 1.616.000 kroner.

Det går rykter om at nye RS7 kommer med to drivlinjer. 4-liters bensinmotor på rundt 650 hestekrefter og en e-tron-utgave, altså ladbar hybrid. Her skal samlet systemeffekt være på over 700 hestekrefter. I forhold til det norske avgiftssystemet, kan det bli en svært interessant bil.

Hvis det ikke blir store endringer i avgiftsberegningene her, kan en RS7 e-tron ble en god del rimeligere enn dagens modell.

Se flere: Disse klarte ikke å lure seg unna kameralinsene

Se video: Denne Audien har flere tusen nordmenn bestilt