Her er de første skissene av nye Hyundai Santa Fe. Kanskje er det klart for en lite salgs-comeback i Norge?
Her er de første skissene av nye Hyundai Santa Fe. Kanskje er det klart for en lite salgs-comeback i Norge?

Spennende SUV-nyhet

Sjuseter med sporty linjer debuterer i mars.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Første generasjon Hyundai Santa Fe var en brukbar suksess i det norske markedet, tidlig på 2000-tallet.

Her hadde Hyundai en ganske stor og rommelig familie-SUV, til gunstig pris.

Senere har bilen havnet litt i skyggen av tøffe konkurrenter, også av SUV-ene ix35/Tucson fra Hyundai selv. Det har nok heller ikke hjulpet at Santa Fe har blitt en kostbar bil etter hvert.

Fjerde generasjon

I dag tilbyr den norske importøren én utgave: Sjuseteren Grand Santa Fe med 197 dieselhester og en startpris på 780.000 kroner.

Det er nok i manges øyne altfor mye penger for en SUV fra Hyundai.

Nå er det snart klart for en helt ny Santa Fe, som da blir den fjerde i rekken. Hyundai har sendt ut de første skissene av bilen. De viser et design som gjør dette til en av de mest sporty bilene i klassen. Her ønsker Hyundai helt klart å skille seg ut.

Hyundai drar på med nye Santa Fe. Det hele blir nok litt nedtonet når det er klart for produksjonsklar bil.
Hyundai drar på med nye Santa Fe. Det hele blir nok litt nedtonet når det er klart for produksjonsklar bil.

Derfor er dette verdens dårligste bil

Motorisering blir viktig

I en pressemelding fra Hyundai heter det blant annet at nye Santa Fe kommer med mye førerassistanse- og sikkerhetsutstyr. Blant annet får den en funksjon som ikke bare varsler om trafikk bak bilen når man rygger, men som også bremser av seg selv for å unngå sammenstøt.

SUV er bilklassen som vokser hurtigst over hele verden. Derfor er også Santa Fe en viktig modell for Hyundai. Koreanerne har så langt ikke sagt noe om hvilke motorer nye Santa Fe kommer med.

Her hjemme blir motoriseringen avgjørende for om salget kan ta seg opp. Diesel synker kraftig også i denne klassen, mens ladbare hybrider er det som selger aller best.

Skoda Kodiaq presser prisene i klassen for sjuseters SUV-er.
Skoda Kodiaq presser prisene i klassen for sjuseters SUV-er.

Her er en Hyundai for direktørene

Prisvinner fra Skoda

Det er grunn til å vente at sjuseters-løsningen er med også på den nye modellen. SUV med sju seter er noe mange kunder ønsker seg.

Tradisjonelt sett har dette vært kostbart, men nyheter som Skoda Kodiaq og Volkswagen Tiguan Allspace presser prisene innenfor dette segmentet. Kodiaq får du for eksempel som sjuseter og med 4x4 fra et stykke under 500.000 kroner.

Skal nye Santa Fe være konkuransedyktig, bør den nok ikke koste så veldig mye mer enn dette.

LES MER: Er dette virkelig den typiske Bærums-SUVen?

Se video: Kona er den nye folke-SUVen fra Hyundai