Stadig flere velger å lease personbilen i stedet for å kjøpe den. Sannhetens øyeblikk kommer med full tyngde når bilen skal leveres tilbake til forhandleren, gjerne etter tre år og 45 000 kjørte kilometer.

Da kommer regningen på hva du må betale - det som ikke regnes som "normal slitasje".

Øverst på listen over uvelkommen påkost, troner manglende service, spesielt det tredje og siste året, bekrefter Kjell Rese, direktør bruktbil i Bertel O. Steen Detalj, som er en av forhandlerne vi har snakket med. Denne forhandlerkjeden omsetter årlig rundt 14 000 brukte biler.

Kan koste deg 150 000

– Dette er en gjenganger. Kunden forstår vanligvis betydningen av service det første og det andre året, men ikke for det siste året. Dersom kunden har hoppet over service, og nybilgarantien faller bort, kan dette bli en veldig dyr affære for kunden.

Noen unnskyldning er det ikke - alle er blitt grundig informert om retningslinjene for unormal slitasje i tillegg til service- og garantiforpliktelser, understreker Rese.

Hvor dyrt det faktisk kan bli, vet han mye om, leasingkunden som ga totalt blaffen i service på sin leasede Audi - og endte opp med motorskifte til 150.000 kroner det tredje og siste året! Han vil, av forståelige årsaker, ikke bli nevnt ved navn...

Slurver du her kan det koste mange tusenlapper

Øker mest: Rust på bremseskiver

Foruten manglende service, er dette de vanligste påkost-årsakene:

- Skrubbskader på fangerhjørner

- Parkeringsbulker

- Bulker på kanalen, ofte samme side som tanklokk for å komme inntil bensinpumpen

- Kantkjørte store felger, spesielt på høyre side

- Motorplater under motor

- Overkjørte kilometer

- Reservenøkkel, refleksvest eller bagasjeromsskjuler mangler

- Frontrute, skade/slitasje

- Rust på bremseskiver bak.

Det siste punktet er den raskest voksende påkost-årsaken på leasingbiler nå, ifølge bruktbilsjef Lars Solheim i Albjerk Bil, som budsjetterer med å selge ca 1.700 brukte biler i år.

Også ved NAF teststasjon i Drammen bekrefter man at det fort blir påkost av bremseskiverust. Malen for unormal slitasje på leasingbil følger kravene ved EU-kontroll. Dette betyr i praksis at dersom mer enn 25 prosent av bremseskiven har rustbelegg, så blir det påkost.

"Kjøpesenter-skader" er noe av det mest vanlige på leasingbiler som blir levert tilbake. Rust på bremseskiver er også en gjenganger.
"Kjøpesenter-skader" er noe av det mest vanlige på leasingbiler som blir levert tilbake. Rust på bremseskiver er også en gjenganger.

Å røyke i bilen kan koste deg minst 20 000 kroner

Oljeskift utrolig viktig!

– Rustangrep som krever skifte av bremseskivene bak ser vi stadig oftere. Dette henger sammen med at stadig flere biler nå har regenerering av bremseenergi, og dermed brukes bakbremsene rett og slett alt for lite. For å motvirke tidlige rustangrep bør folk gjøre noen kraftige oppbremsinger regelmessig, og i hvert fall en gang annen hver uke, mener Solheim.

Han ser også mye slurv med service på leasingbiler:

– Ja, dessverre er dette alt for vanlig, selv om alle leasingkunder blir grundig informert om krav til service, og konsekvenser ved bortfall, når avtalen inngås. Det kan derfor virke som om folk ikke bryr seg om at dette kan føre til at garantien blir borte.

Det er spesielt oljeskift som er utrolig viktig, og hvis man slurver så lenge at motoren ryker blir det fort svært dyrt, legger Lars Solheim til.

Kjøpesenterskaden

Parkeringsbulker og skrubbskader på fangerhjørner er en påkostårsak som har økt i takt med utbredelsen av kjøpesenter og parkeringshus.

– Ja, dette er typiske "kljøpesenterskader", bekrefter Vidar Eriksen, daglig leder i Volkswagen Møller Bilfinans.

– Det er veldig vanlig med små bulker eller dype riper som følge av at man har vært borti søyler på kjøpesenter, eller at noen har vært borti bilen med sin bil eller med en handlevogn, sier Eriksen.

"Leasing-smutthull" kan spare deg for mye penger

Se video: Han mener du bør selge bilen etter fire og et halvt år