Nytt bilmerke skal bygge elektrisk sport-SUV

Polestar forteller mer om planene sine.

Inntil oktober 2017 har Polestar vært en samarbeidspartner av Volvo. Nå står de på egne hjul, og skal produsere elektriske sportsbiler. Her er den første modellen, Polestar 1.
Inntil oktober 2017 har Polestar vært en samarbeidspartner av Volvo. Nå står de på egne hjul, og skal produsere elektriske sportsbiler. Her er den første modellen, Polestar 1.

Det er bare noen måneder siden vi i Broom var på verdenslansering av et helt nytt bilmerke i Shanghai.

Volvos kinesiske eier Geely presenterte da Polestar som et helt eget merke for elektriske høyprestasjonsbiler.

Polestar 1 er navnet på den første modellen, som er en hybrid sportsbil med blant annet klassens lengste rekkevidde. Hele 150 kilometer skal være oppnåelig. I tillegg kan debutmodellen skilte med en kraftpakke av de sjeldne.

Hele 600 hk og 1000 Nm dreiemoment gjør leken fra 0-100 km/t unnagjort på under 4 sekunder.

Øker produksjonen kraftig

Polestar 1, som lanseres i 2019 skal kun produseres i 500 eksemplarer. På de neste modellene skal derimot produksjonen økes kraftig. Det bekrefter Polestar-sjef Thomas Ingenlath i et intervju med engelske Autocar.

I løpet av de neste fire årene skal nemlig tre helt nye Polestar-modeller stå klare. De to neste blir helelektriske i motsetning til debutmodellen.

Totalt skal målet være å bygge minst 50.000 biler gjennom de neste fem årene.

Likhetstrekkene med Volvo S90 er mange. Her har du imidlertid 600 hk til rådighet...
Likhetstrekkene med Volvo S90 er mange. Her har du imidlertid 600 hk til rådighet...

Polestar 1: Her debuterer et nytt bilmerke

Sport-SUV

I det samme intervjuet forteller Ingenlath at sikkerhet også blir et svært viktig satsningsområde for Polestar. Han understreker at høyytelsesmodellene aldri skal gå på kompromiss på sikkerheten.

Tors hammer-lyktene blir også med over på Polestar 1.
Tors hammer-lyktene blir også med over på Polestar 1.

I tillegg bekreftes det at Polestar 2 og 3 blir henholdsvis en crossover og SUV. Sistnevnte kan ble en interessant modell for det norske markedet, særlig hvis vi ser på de gode salgstallene til Tesla Model X om dagen.

SUV-en vil naturligvis også ha sportslig DNA i seg ettersom Polestar skal bygge bilen selv. Når det er sagt, vil de kommende elbilene hente flere designelementer fra Volvo. Blant annet Tors hammer-lyktene i front og grunntrekkene interiørt.

Kanskje kommer din neste bil fra Kina...

Abonnere på bilen

Da Polestar ble lansert i oktober, registrerte de interesse fra en ny kunde hvert minutt. Bestillingene skal gjøres via nettet, og Polestar åpner for dette tidlig i 2018.

Rent konkret skal kundene abonnere på bilen. En fast sum hver måned skal dekke det meste av kostnader, det er heller ikke noen innskudd i starten, slik det er på tradisjonell leasing. Målet er en mest mulig forutsigbar og oversiktlig modell, som skal gjøre det enkelt og ukomplisert for kundene.

Dette er Volvo allerede i gang med på sin kommende XC40, i bransjen er det stor interesse for hvordan kundene vil respondere på et slikt tilbud.

Broom presenterer: Volvo V90

Dette er Kinas dyreste bil