Norges mest solgte blir ny – skal alltid være online
Helt ny VW Golf kommer i 2019.
Golf har vært en eventyrlig suksess for Volkswagen, helt siden starten i 1974.
Da erstattet den en legendarisk bil, nemlig Bobla. Mange var skeptisk til om Golf ville klare å følge opp, den skepsisen har forlengst blitt gjort til skamme. Over 35 millioner eksemplarer har blitt produsert, til nå.
Dagens modell er den syvende i rekken og har virkelig levert varene. Her hjemme har den i flere vært Norges mest solgte bil, med god margin.
Neppe noen sprell
Nå gjør Volkswagen seg klare til oppfølgeren. Under et informasjonsmøte i Tyskland denne uken, lettet de litt på sløret overfor ansatte og underleverandører.
Arbeidet med åttende generasjon Golf har vært i gang i flere år allerede, nå nærmer deg seg innspurten. Bilen skal gå i produksjon i juni 2019.
Uten at VW så langt har sagt noe om designet, kan vi nok trygt ta sjansen på å fastslå at det neppe blir noen sprell her. Golf handler om evolusjon, om finpuss og forsiktige endringer fra generasjon til generasjon. En så sterk visuell merkevare tukler man ikke med.
Denne Golfen skal bare selges i Norge
Alltid online
Under skallet skal det imidlertid skje mye, det handler særlig om teknologi.
– Neste Golf vil ta Volkswagen inn i en framtid med oppkoblede biler og utvidede funksjoner som gjør bilene selvkjørende. Den skal ha mer software enn noensinne. Bilen vil alltid være online, den digitale cockpiten og assistentsystemene vil være måletstokk for klassen, heter det i en uttalelse fra Karlheinz Hell som er sjef for utviklingen av VWs kompakte biler.
I praksis vil det også gjøre Golf til en av de aller mest avanserte bilene i klassen. Interessant nok går utviklingen mot at det siste av teknologi ikke lenger nødvendigvis debuterer i de mest kostbare bilene. Nå kommer det også svært tidlig også i biler som Golf.
Det er et resultat av svært tøff konkurranse, også det faktum at mange bilkjøpere ønsker å bytte ned i størrelse, uten å gi avkall på hverken komfort, luksus eller teknologi.
Vil sponse elbilkjøperne med 86.000 kroner
Tre varianter
Bilen skal bygges på en oppdatert versjon av Volkswagens svært fleksible MQB-plattform, som også danner utgangspunkt for dagens Golf. Her har man blant annet jobbet med å få ned vekten, det er ventet at neste Golf veier rundt 50 kilo mindre enn dagens generasjon. Det er positivt både for kjøreegenskaper og forbruk.
Lavere vekt til tross: Det er ventet at Golf vokser litt i størrelse, samtidig som akselavstanden blir lengre og overhenget bak krymper. I sum skal det gi bedre innvendig plass.
Tre karosserivarianter er det vi så langt har hørt om: Tredørs og femdørs kombi, samt stasjonsvogn. Det betyr at det ikke blir noen cabrioletutgave av denne Golfen.
Produksjonsstart er altså lagt til sommeren 2019. Det betyr at vi nok kan vente åttende generasjon Golf til Norge høsten/senhøsten samme år.
LES MER: Denne Golfen kan kjøre fra de fleste
Se video: Dette blir spennende fra Volkswagen