Her får du et råskinn som virkelig skiller seg ut
Kostet over 1,7 millioner ny.
Da en helt ny generasjon 6-serie ble introdusert på markedet i 2003 vakte den mange reaksjoner. Noen syntes bilen så fantastisk bra ut, mens andre ikke var fullt så begeistret.
Noen år senere, i 2012, fikk vi nok et generasjonsskifte. Slektskapet med datidens 5-serie ble tydeligere, og bilen ble på mange måter bedre akseptert utover de hardbarka BMW-entusiastene.
Om vi ser bort fra M6, er toppmodellen i 6-serie-sortemnetet 650i. Med en diger V8 under panseret startet bilen på drøyt 1,7 millioner kroner tilbake i 2012.
Sjeldent eksemplar
Nå har prisen sunket med en god million på bruktmarkedet. Den billigste i F-13 generasjonen er priset rett i underkant av 500.000 kroner. Da må du ”nøye” deg med dieselmotoren på 320 hk og en kilometerstand godt over 100.000.
Er det én bil som fortjener BMW sin herlige 50i-motor, så er det 6-serie. Nå har vi funnet et eksemplar som skiller seg ut fra alle de andre. Ikke bare fordi den er knall rød, men eksteriøret har fått en real oppgradering.
Bilen som er til salgs i Fana er nemlig utstyrt med en heftig eksteriør-pakke fra PRIOR Design i Tyskland. Vi snakker med andre ord om et nokså sjeldent eksemplar, som nå ønsker en ny, norsk eier.
Klikk her for å se hele annonsen
Karosseri-detaljer for 135.000
Selv om utgangspunktet er griselekkert, har det tyske designselskapet endret på store deler av eksteriøret, for å løfte den sportslige fremtoningen enda noen hakk.
Det såkalte PD6XX Widebody-kittet inneholder ny front- og bakfanger, sidekjørt, utvidede hjulbuer, hekkspoiler og nytt panser. I annonsen er det ikke oppgitt hva pakken kostet ny, men på PRIOR Design sine nettsider er prisen oppgitt til rett over 14.000 Euro - noe som tilsvarer rundt 135.000 norske kroner.
Test BMW 6-serie: Denne snur opp ned på det meste
Spekket med utstyr
2012-modellen som er til salgs, er ikke blant de rimeligste på bruktmarkedet, men så får du til gjengjeld en bil få andre har maken til. Prisantydning er 799.000 kroner for coupé-versjonen, som også har xDrive firehjulstrekk.
Det er kjekt å ha når du skal plante alle kreftene som bor under panseret til bakken. Her sitter nemlig den velkjente V8-eren på 4,4 liter. Ut leverer den 408 hk og 600 Nm. Nok til at sprinten fra 0-100 km/t er unnagjort på bare 4,8 sekunder.
Bilen, som forresten har rullet 93.000 kilometer, er dessuten utstyrt med det aller meste. M-sport pakke (naturligvis), head up display, adaptiv cruise control, F1-giring bak rattet og mye annet moro.
BMW 650i: Den har tapt seg over en million kroner
Kjøremaskin
Vi i Broom testet nye 6-serie med en gang den kom i 2012. Her er noen av inntrykkene vi fikk av bilen:
– Kjøreegenskapene i en slik bil er omtrent like viktige som strengene på en gitar. Det har BMW tatt konsekvensene av – for maken til kjøremaskin skal du lete lenge etter. Den runder hårnålssvingene med en nesten arrogant selvtillit – og lokker fram smilet til den som sitter bak rattet.
– De ulike oppsettene for girkasse, understell og styring er ikke like omfattende som i M-modellene – men byr på det meste av det du trenger.
– Det eneste jeg savner, som finnes på M5/M6, er gir- og turteller i head up-displayet når jeg ønsker å virkelig kjøre selv, og gire med hendlene bak rattet.
Vi gjør oppmerksom på at Broom og Autodb har samme eier.
Kåret til sikreste nybil av alle i 2017
Se video: Her er den nye drømme-SUVen fra BMW