Tesla har alltid gjort ting litt annerledes enn andre bilprodusenter. De kjører på med flere unike løsninger, som ingen andre i bransjen har tenkt på.

En mulighet som kanskje ikke så mange har benyttet seg av, er muligheten til å bruke Model S som campingbil. Det finnes rett og slett et egen modus på bilen, for det. Ja, du gjettet riktig; Camper mode.

Her er en familie som har testet det ut i svarteste vinternatta.

Broom bilguide: Her finner du 267 (!) eier-vurderinger av Tesla!

Ville teste

Leif Gøran Siri (31), Anneli Madeleine Eriksen (28) og deres sønn Emilian (4) bor i Mogreina i Ullensaker kommune. Nylig satte den vesle familien kursen mot Hurdalsjøen, ikke så langt unna, der de fant en rasteplass de kunne bruke til campingplass.

– Jeg er fra Kautokeino i Finnmark og hun er fra Svolvær i Lofoten, vi er godt vant med både camping og telting. Men nå ville vi teste hvordan det fungerte med Model S på vinteren, og sjekke hvor mye batteri det krevde. Vi har aldri overnattet i bilen før, forteller Leif Gøran.

Her er det plass til to voksne og ett barn.
Her er det plass til to voksne og ett barn.

Brukt Tesla? Sjekk vår store kjøpeguide

Varmt og godt

De kom fram rundt klokken 19.00 på kvelden, fyrte opp bål og stekte pølser, og hadde en hyggelig familiestund.

Litt senere satte Leif Gøran på Camper Mode i bilen, og redde opp "senga".

Model S er såpass lang og bred, at når du legger ned ryggen på baksetene, kan bagasjerommet fungere som en dobbeltseng.

I Camper Mode står klimaanlegget på valgte grader enten til du skrur av manuelt, eller når batteriet når 20 prosent. Det skal altså ikke gå an å tømme batteriet helt i løpet av en overnatting.

Slik kommer du lengre med elbilen:

Kaldt ute

Halv ni på kvelden var det "sengetid" for minstemann – så da flyttet like godt hele familien inn i bilen.

Anneli Madeleine Eriksen (28) og Emilian (4) har flyttet inn i bilen, etter bålkos ute.
Anneli Madeleine Eriksen (28) og Emilian (4) har flyttet inn i bilen, etter bålkos ute.

– De bålluktende klærne la vi i frunken. I bilen var det varmt og godt. Så ble det kortspill og snop fram til klokken 22, da vi la oss for kvelden.

Ute var det rundt fem minusgrader.

Til tross for kulden måtte familien i løpet av natta måtte stille ned temperaturen i bilen, fordi det ble for varmt.

Derfor er Teslas SUV ulik alle andre

Storm

Helt fredelig ble imidlertid ikke overnattingen. Rundt klokken 05.00 våknet de av voldsom vind.

– Av sikkerhertsmessige årsaker valgte vi rett og slett å avbryte, på grunn av vinden og faren for at trær skulle blåse ned. Det har skjedd før i dette området, forteller Leif Gøran.

Totalt ble det rundt 10 timer i Camper mode. På den tiden, tappet batteriet seg for beskjedne 26 prosent strøm.

Tesla: Om to år kan du sove bak rattet

Tesla Model S er et vanlig syn på norske veier – men det er ikke så mange som har forsøkt å overnatte i den på vinterstid.
Tesla Model S er et vanlig syn på norske veier – men det er ikke så mange som har forsøkt å overnatte i den på vinterstid.

God plass og vamt

Hvordan var det å sove i en Tesla, sammenlignet med et telt?

– Det beste med å sove i bilen var trygghetsfølelsen, komforten og varmen. Også kan du jo bare stoppe og dra videre akkurat når du vil. Man slipper masse jobb med å sette opp telt. Denne turen var en test, og konklusjonen vår er at dette skal vi helt klart gjøre igjen. Neste tur blir til Årjäng i Sverige.

Familien har eid sin Tesla Model S P90D med Ludicrous Mode i et knapt halvår.

– Jeg er egentlig en hardcore diesel-mann. Men Tesla har faktisk klart å snu meg. Herlig bil å kjøre. De har litt å lære om interiørkvalitet, men det kommer seg, sier Leif Gøran.

Her får du ny Tesla til "halv pris"