Mercedes E-klasse All-Terrain er laget for å ta opp kampen mot særlig Audis "gamle" storselger A6 Allroad og Volvo V90 Cross Country.

Konseptet er enkelt og velprøvd: En litt høyreist stasjonsvogn – med en dose offroad-styling og firehjulsdrift.

Tidligere har vi testet Mercedes All-Terrain med innstegsmotoren 220d. Nå har vi fått hendene på toppmodellen 350d.

I utgangspunktet er det bare effekten som er forskjellig på disse bilene. Den ene har 194 hk dieselmotor, den andre har 258 hk.

Men det er ikke bare tall på et papir som skiller disse bilene.

Hva er nytt?

220d har en 2-liters rekkefirer under panseret. I 350d er det en kruttsterk 3-liters V6 turbodiesel på hele 258 hk, med smått astronomiske 620 Nm dreiemoment.

Den har rett og slett et råsterkt bunndrag fra lavt turtall, og slår innstegsmodellen med hele 2 sekunder fra stillestående til 100 km/t. Den øvelsen er gjort på seks sekunder blank.

Likevel er forbruket kun 0,03 l/mil (6 prosent) høyere enn på 220d med 194 hk.

Under panseret befinner det seg en dieselmotor som kan få fram tårer i øynene – så bra er den...
Under panseret befinner det seg en dieselmotor som kan få fram tårer i øynene – så bra er den...

Les vår test av All-Terrain med innstegsmotoren her

Hva er styrker og svakheter her?

All-Terrain er en mester på plass og komfort. I tillegg synes vi designet sitter som et skudd. Offroad-stylingen gjør også at den får litt mindre taxi-preg. Særlig når du får fram kontrastene med for eksempel hvit lakk mot de mørke plastdetaljene.

Det sier litt om hvor bra understellet er, at 20" felger oppleves helt uproblematisk, både med tanke på støy og komfort.

Utenfor allfarvei får du hjelp av luftfjæring som kan heve bilen, og ulike kjøreprogram tilpasset underlaget. Dyp løssnø er dermed ikke noe problem

Topp 10: Disse bilene har best plass

Har du E 350d bak på din All-Terrain, har den etter alle solemerker kostet over 1 million kroner.
Har du E 350d bak på din All-Terrain, har den etter alle solemerker kostet over 1 million kroner.

Hva koster den?

Startprisen er 900.000 kroner. Det er mye penger. For eksempel er det drøyt 110.000 kroner dyrere enn Audi A6 Allroad med 272 hk/diesel. Den koster også 210.000 kroner mer enn Volvo V90 CC med 235 hk dieselmotor.

Det er dessuten 200.000 mer enn innstegsmodellen med 194 hk.

I tillegg kan du legge på ekstrautstyret. Testbilen ender med det på 1.173.400 kroner.

Da begynner du ikke bare å bli en god del dyrere enn de andre i klassen, men du kommer også farlig nær luksus-SUVer som Range Rover Sport, Mercedes GLS og Audi Q7. Eller Tesla Model X, for den del.

Dette har Mercedes aldri gjort før

Hvem er konkurrentene?

I utgangspunktet er dette en bil som går i strupen på Volvo V90 CC og Audi A6 Allroad. Ingen av disse leveres som ladbare hybrider, selv om både Mercedes, Volvo og Audi har drivlinjer som nok ville passet fint til disse modellene.

Slik sett stiller de tre likt. Men samtidig vil salget av alle disse lide som følge av mangelen på en mer avgiftsvennlig drivlinje.

Hvis en bare ser på tall, stiller All-Terrain sterkt. Den har mest plass, er raskest og har et lavt forbruk. I tillegg har den markedets beste infotainmentsystem om du velger den største dobbeltskjermen.

I baksetet er det i kjent Mercedes E-klasse-stil romslig. Men når forsetene er i laveste posisjon kan det være vanskelig å få føttene under setene.
I baksetet er det i kjent Mercedes E-klasse-stil romslig. Men når forsetene er i laveste posisjon kan det være vanskelig å få føttene under setene.

Derfor ga vi terningkast 6 til nye E-klasse

Vil naboen bli imponert?

E-klasse All-Terrain er en absolutt en bil som blir lagt merke til. Mange drømmer om å kunne parkere en slik i garasjen.

Denne var virkelig tidlig ute: Bestefaren til Audi Allroad

Dette er klassens desidert største bagasjerom. 670 liter har du til rådighet ...
Dette er klassens desidert største bagasjerom. 670 liter har du til rådighet ...

Broom mener:

For noen år siden ville en råsterk V6-dieselmotor vært perfekt i en slik bil. Nå har politikerne våre bestemt at det ikke skal være slik lenger. Og utviklingen på nybilsalget viser at vi lytter til det. Dieselsalget stuper.

Men egentlig er 3-literen i denne bilen fortsatt perfekt for denne bilen. Lyden (det lille du hører) er fin, vibrasjoner helt fraværende og utslippene imponerende lave. I tillegg har den et skyv som er imponerende. Alle andre steder enn midt i en stor by med dårlig luftkvalitet, er jo dette midt i blinken!

Derfor er det egentlig mest av alt trist. V6 dieselmotor av dette kaliberet vil ikke dukke opp i en personbil så veldig ofte ...

Vi har aldri kjøpt mer Mercedes i Norge

Hva mener eierne?

I Brooms bilguide, der det er bileierne selv som gir karakter og skriver om bilene sine, har vi så langt bare tre omtaler av E-klasse All-Terrain. Men disse tre er alle svært fornøyd med bilen sin – og gir den 9,3 poeng av 10 mulig.

Vi trenger absolutt at flere forteller om sin All-Terrain - så klikk deg gjerne inn her og legg inn din vurdering.

Visste du at:

– Ryggekamera på denne bilen koster 10.700 kroner!

– All-Terrain har det desidert største bagasjerommet i klassen – med 670 / 1.820 liter. Audi A6 Allroad har 575 liter, mens Volvo V90 CC har 560 liter.

– Skal du ha SKIKKELIG offroad-bil med stjerne i grillen, så kan du jo vente på den nye utgaven av ikonet Geländewagen. Den kommer senere i år!

258 hk og 620 Nm gjør det mulig for den neste to tonn tunge bilen å gå fra stillestående til 100 km/t på bare seks sekunder blank!
258 hk og 620 Nm gjør det mulig for den neste to tonn tunge bilen å gå fra stillestående til 100 km/t på bare seks sekunder blank!

Mercedes E350d All-Terrain

Motor: 3-liter, V6 diesel Effekt: 258 hk / 620 Nm Forbruk: 0,55 l/mil 0-100 km/t: 6 sek. Toppfart: 250 km/t Bagasjerom: 670 / 1.820 liter Vekt: 1.935 kg Lengde x bredde x høyde: 494 x 186 x 149 cm Pris: Fra 900.000 kroner Pris testbil: 1.173.400 kroner

Her er en stor bilnyhet på plass i Norge