– Mange aner ikke hvor lite som skal til før tusenlappene flyr

Gårsdagen ble kostbar for mange bileiere.

Å kjøre på bilen foran er den mest vanlige ulykkesformen rundt sesongens første store snøfall. Skadene trenger slett ikke være store før det blir snakk om flere titusener i reparasjonsutgifter. Illustrasjonsfoto: Scanpix.
Å kjøre på bilen foran er den mest vanlige ulykkesformen rundt sesongens første store snøfall. Skadene trenger slett ikke være store før det blir snakk om flere titusener i reparasjonsutgifter. Illustrasjonsfoto: Scanpix.

OBS-varsel og snøkaos i flere deler av landet preget gårsdagen. Det var svært vanskelige kjøreforhold mange steder i landet. Det merket bilistene – og det merket også forsikringsselskapene.

For dessverre blir det både skader og ulykker på dager som dette.

If og Gjensidige registrerte en økning i antall innmeldte skadesaker på mellom 15-20 prosent i går, i forhold til en vanlig vinterdag.

Bingoelement i trafikken

– Vi måtte sette på ekstra mannskap for å takle pågangen i går. Enkelte tider på dagen var det 25-30 i kø på telefonen, noe som viser at snøkaoset påvirket mange og at dagen var spesiell.

Sigmund Clementz er kommunikasjonsrådgiver i If
Sigmund Clementz er kommunikasjonsrådgiver i If

Det sier Sigmund Clementz som er kommunikasjonsrådgiver i If Skadeforsikring, til Broom.

Han legger til:

– Det var først og fremst mindre skader som kom inn til oss i If i går: De to typiske skadesakene er påkjørsler bakfra, og sjåfører som enten har kjørt utfor veien eller kjørt i sin egen portstolpe hjemme, og lignende. Selv om det er viktig å kjøre forsiktig, tilfører sterkt snøfall og mye snø på veiene et bingoelement i trafikken, dessverre.

Snøfall: Nå vil politiet følge ekstra godt med

Må ha større marginer

Brooms bilekspert Benny Christensen var en av dem som advarte mot farlige situasjoner i trafikken i går. Bortsett fra det å være uoppmerksom og ikke se seg godt nok om, er det for høy fart og manglende avstand til bilen foran som er årsaken til mange uhell.

– Mange glemmer at man må kjøre med langt større marginer når forholdene blir slik. Løs snø pakker seg i dekkene, veibanen kan bli såpeglatt i og rundt kryss og rundkjøringer. Kjører man da litt for aggressivt, kan det bli vanskelig å stoppe, dermed smeller man inn i enten hindringer eller andre biler, sier Benny.

Det skal ikke veldig stor skade til før det kan bli en solid verkstedregning.
Det skal ikke veldig stor skade til før det kan bli en solid verkstedregning.

Pass på, det smeller fort i rundkjøringene

Koster flesk

Han tror mange er uvitende om hva selv mindre kollisjoner faktisk kan koste:

– Mange aner nok ikke hvor lite som skal til før det blir kostbart. Her går tusenlappene fort. Ja, det er heller ikke sjelden at vi snakker flere titusener, for skader som slett ikke trenger å se så ille ut ved første øyekast. Én ting er karosserideler som må rettes eller byttes, så lakkeres. Det koster i seg selv mye penger. Men særlig nyere biler har gjerne også sensorer, radarer og kameraer. Mye av dette er plassert typisk der smellene kommer, i fronten, hekken eller hjørnene på bilen. Og det koster flesk å bytte, sier Benny.

Uansett skade er det naturligvis viktig å avklare med forsikringsselskapet hva som er mest lønnsomt. Ta det på kaskoen (hvis man har det), eller betale fra egen lomme. I noen tilfeller kan det siste være det smarteste, selv om det naturligvis betyr at man må ut med en god sum penger der og da.

Måtte ha veihjelp

Gårsdagen var også en svært travel dag for bilbergerne. Ikke bare utrykninger til ulykker og utforkjøringer, men også for å hjelpe bilister som ikke kom seg ut av gårdsplassen på grunn av snømengdene, eller ikke fikk start på bilen.

– En del er nok heller ikke klar over at veihjelp er en del av kaskoforsikringen hos de fleste forsikringsselskaper, og at veihjelp er en del av tastevalget inn til forsikringsselskapet. Det kan være verdt å minne om, sier Sigmund Clementz i If.

Knust speil? Det kan koste over 30.000 kroner

Video fra UP: Ser du hva som egentlig skjer her?