Tror annenhver bilbutikk forsvinner innen 2025

Store endringer preger bilbransjen nå.

Det kan bli lengre mellom bilforretningene de kommende årene, hvis vi skal tro en ny undersøkelse fra KPMG. Illustrasjonsfoto.
Det kan bli lengre mellom bilforretningene de kommende årene, hvis vi skal tro en ny undersøkelse fra KPMG. Illustrasjonsfoto.

Bilbransjen er inne i en svært spennende tid. Det handler både om drivlinjer, selvkjørende biler og bildeling, hvor mange som faktisk kommer til å eie sin egen bil i framtiden.

Og endringene kommer fort.

Toppledere i den internasjonale bil- og teknologibransjen tror annenhvert utsalgssted for nye biler forsvinner innen 2025.

Det kommer fram i en stor bilundersøkelse, gjort av revisjons- og rådgivningsselskapet KPMG.

Flere større aktører

– Det høres dramatisk ut, men samtidig er det nok slett ikke urealistisk. Bransjen har allerede i flere år vært preget av at mange større aktører har tatt over de små. Stadig mer av kjøpsprosessen gjøres også på nettet. Da blir behovet for fysiske bilforretninger mindre. Utviklingen vil nok gå mot flere store aktører, og så nisjebutikker som vil utfylle disse. Og alle de som er "i midten" vil nok få det tøffere, mener Brooms bilekspert Benny Christensen.

De tradisjonelle bilforhandlerne vil avvikle annenhvert utsalgssted frem mot 2025. Det tror litt over halvparten (56 prosent) av de spurte topplederne. Enda flere (74 prosent) tror dessuten at andelen kjøretøyer produsert i Vest-Europa vil falle dramatisk og komme under 5 prosent innen 2030 – selv om den årlige verdensproduksjonen vil passere 100 millioner biler innen dette tiåret er omme.

Teknologiselskapene mer verdt

– Bilbransjen er en del av et åpent, dynamisk og selvutviklende økosystem av biler, tjenester og innhold. Nøkkelen til suksess ligger i å finne den riktige balansen mellom konkurranse, samarbeid og konsolidering med ulike bransjeaktører, samt i å finne ut hvordan man skal integrere innhold fra digitale utfordrere, sier John Thomas Sørhaug, partner i KPMG Norge og ansvarlig for selskapets satsing på bilbransjen.

For å illustrere utfordringen fra de digitale aktørene, legger Sørhaug til at selv om man slår sammen markedsverdien til de 50 største bilprodusentene i verden, kommer man ikke opp i mer enn en femdel – 20 prosent – av markedsverdien til de 15 største teknologiselskapene.

Så sent som i 2010 var denne andelen 40 prosent.

Volkswagen-konsernet fikk en alvorlig ripe i lakken i forbindelse med Dieselgate-skandalen, men er likevel verdens største bilprodusent.
Volkswagen-konsernet fikk en alvorlig ripe i lakken i forbindelse med Dieselgate-skandalen, men er likevel verdens største bilprodusent.

Volkswagen er verdens største bilprodusent – igjen

Nyere biler

– Dette viser at de digitale selskapene spiller i en helt annen liga, med helt andre finansielle muskler. Premium-merkene, selv om de kanskje er noe bedre posisjonert enn masseprodusentene, har sett skriften på veggen. De samarbeider allerede på ting som kart-tjenester og ladestasjoner for elektriske biler, sier Sørhaug i en pressemelding.

Undersøkelsen viser også at rundt halvparten av de spurte sluttbrukerne ikke tror at de vil ønske å eie egen bil i 2025. Et fremvoksende alternativ til eget bilhold ligger i de såkalte bildelingstjenestene, som nå er i vekst – om enn fra et svært lavt nivå. Samtidig viser undersøkelsen at den globale bilparken vil øke og gjennomsnittsalderen vil gå ned, dette faktisk også i en viss grad i den vestlige verden.

Dele bil med andre? Nei, takk!

Vil ikke eie bil

– Bildelingstjenestene er pr. i dag en svært begrenset del av bilmarkedet. Selv i Tyskland, hvor man har holdt på i større omfang og lenger enn i Norge, har de foreløpig bare en markedsandel på 0,04 prosent, forteller Sørhaug.

– Vi ser likevel at denne modellen er svært attraktiv i større byer, og at flere premiummerker som BMW og Daimler utforsker dette markedet, ikke minst blant unge mennesker. Disse aktørene vil utvikle tjenestespekteret for kundene, og undersøkelsen tyder på at de vil bli en ny, profesjonell og svært interessant kjøpergruppe for bilselskapene i fremtiden, sier han.

Årsaken til at unge ikke vil eie egen bil, er i hovedsak tilknyttet bosituasjon, familieforhold og de totale eierskapskostnadene forbundet med bilhold.

Volvo er blant dem som tenker nytt rundt bilhold. Deres nye XC40 kan du for eksempel leie, en fast månedspris inkluderer alle kostnader bortsett fra drivstoff.
Volvo er blant dem som tenker nytt rundt bilhold. Deres nye XC40 kan du for eksempel leie, en fast månedspris inkluderer alle kostnader bortsett fra drivstoff.

Elbiler kontra diesel

Undersøkelsen peker ikke i retning av noen snarlig maktovertagelse for el-bilismen. På verdensbasis produseres det nå 3.000 ulike modeller i over 700 fabrikker, men bare to prosent av disse er helelektriske kjøretøy.

– Det skrives og snakkes mye om elbiler og deres gjennombrudd, men etter hva de spurte bilsjefene forteller oss, kommer de ikke til å overta totalt. I all overskuelig fremtid vil biler med ulike drivstofftyper eksistere parallelt på veiene, forteller Bjørn Harald Gjestvang, seniorrådgiver i seksjonen Global Strategy Group i KPMG Advisory.

– Meningene er litt delte hva angår diesel, her tror annenhver toppsjef at de fortsatt vil finnes i markedet, mens to tredeler av de spurte forbrukerne ikke har nevneverdig tro på dieselbilenes fremtid, sier Gjestvang.

LES OGSÅ: Denne bilen kan du abonnere på

Se video: Dette tror bilselgeren om utviklingen i markedet