Frykt for store tilleggsregninger etter endte leasingperiode, har fått mange til å velge bort leasing som alternativ.

Når bilen leveres tilbake, er man i utgangspunktet ansvarlig for å utbedre alt som går ut over såkalt vanlig bruksslitasje.

Nå kan du glemme den frykten:

– Vi tilbyr leasingkundene våre en påkostforsikring for 135 kroner per måned. Denne forsikringen dekker skader á 5.000 kroner i løpet av leasingperioden, totalt inntil 37.500 i dekning, sier administrerende direktør Vidar Eriksen i Møller Bilfinans, som er klar markedsleder på privatleasing i Norge, til Broom.

Med en egenandel på 4.000 kroner og ikke noe bonustap, kan man altså for 8.000 kroner være sikret mulige reparasjoner for 37.500 kroner.

Nå kan du forsikre deg mot store verkstedregninger

Snittpåkost: 7.000 kroner

– Mange kunder takker ja til dette tilbudet, så dette med ekstra påkost er altså ikke noe stort tema for oss. Vi har også inntrykk av at det generelt påløper mindre påkost nå enn tidligere.

Det kan nok være at folk var mer skjødesløse med leasede biler før. Nå er det helt tydelig at man er mer bevisst på å ta vare på bilen for å slippe unødige utgifter, sier Vidar Eriksen, som legger til at gjennomsnittlig påkost i privatleasing for tiden er ca. 7,000 kroner, med et spenn fra null, opp til rundt 12.000 kroner.

– Det handler generelt om småskader – typisk er det vi kan kalle parkeringsskader på dører, og mindre bulker og merker etter at man selv har dultet borti noe, eller andre har kommet borti bilen uforvarende. Ikke sjelden er det handlevogner på kjøpesentra som har skylden, sier Eriksen videre.

Normal slitasje

Også hos Santander Consumer Bank, som er nest størst på privatleasing, ser direktør Bjørn Fredriksen den samme tendensen:

– Det er mange biler som får påkost ved tilbakelevering, men summene er klart lavere enn tidligere. At Norges Bilbransjeforbund (NBF) og Finansnæringens Forening (FINFO) har utarbeidet en mal for hva som kan regnes som normal og unormal slitasje har hjulpet godt.

De store påkostene vi så for noen år siden er blitt borte, og dermed har også privatleasing blitt mer stuerent, understreker Bjørn Fredriksen.

Setter ny rekord i parkeringsskader

De vanligste årsakene

Dette er de vanligste årsakene til ekstra påkost på leasingbil:

- Småbulker og riper på dørsider og bakluke

- Oppskrapet utvendig speil

- Oppskrapet dørhåndtak

- Kantkjørt felg

- Bulk i frontfanger

- Bulk i bakfanger.

Møller i 2017: Ca 40.000 nye biler

Møller Bilfinans er en av de største aktørene på bilfinansiering her i landet, og hele 75.000 biler ruller på veiene finansiert med billån eller leasing fra dette selskapet. Av disse er 40.000 på leasingkontrakter, hvorav privatleasing – som vokser raskt – utgjør 24.000 biler. Resten er finansiert med billån.

Med merkene Volkswagen, Audi, Skoda og snart også Seat, er Møller Mobility Group Norges klart største bil-aktør. Med de tre førstnevnte merkene leverte gruppen rundt 40.000 nye biler i 2017. Av disse ble 45 prosent finansiert gjennom Møller Bilfinans. I tillegg finansierte Møller Bilfinans hver tredje bruktbil gruppens forhandlere omsatte i løpet av fjoråret.

Leasing eller kjøp: Hva lønner seg mest?

Ingen bonustap

Også If tilbyr en påkostforsikring til sine kunder. "Trygg tilbakelevering" gjelder i utgangspunktet kunder som har Audi-forsikring fra If.

Månedspremien er 135 kroner. Det er ingen begrensning i antall skader, og det trekkes bare én egenandel på 4.000 kroner. Forsikringen gir inntil 37.500 kroner i erstatning, og det er ingen bonustap.

– Selv om tilbudet i utgangspunktet gjelder Audi, er dette noe vi i If tilbyr til alle som leaser en bil av en av forhandlerne vi har agentavtale med, understreker kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If, overfor Broom.

Ikke bonustap

I Tryg Forsikring medfører ikke skade på parkert bil bonustap, forutsatt at bilen er mindre enn 6 år gammel, og at skadereparasjonen ikke overstiger 20.000 kroner.

– Vi har dekket parkeringsbulker på denne måten de siste tre-fire årene, sier skadedirektør Svein-Arne Kausland i Tryg.

Bilen din blir påkjørt og skadet - du må betale

Se video: Kåret til den aller sikreste nybilen i 2017