Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes var tidlig ute med firedørsmodeller som hadde taklinje som en coupe – og dermed fikk betegnelsen firedørscoupe.

Suksessen har vært så stor at prinsippet er tatt med videre inn i andre segmenter også. Blant annet til SUVen GLE. Med fallende taklinje får den navnet GLE Coupe.

Her kan du velge mellom flere kraftige bensin- og dieselmotorer. Innstegsmodellen er 350 d – med 258 hk hentet fra en treliters dieselmotor. Men for omtrent nøyaktig samme pris, får du GLE Coupe 400 – med en råsterk bensinmotor på 333 hk.

Den har vi testet:

Har du kontroll på navneendringene hos Mercedes? Få det her!

GLE Coupe 400, med 333 hk, koster faktisk bare 32.000 kroner mer enn dieselutgaven 350 d, med 258 hk.
GLE Coupe 400, med 333 hk, koster faktisk bare 32.000 kroner mer enn dieselutgaven 350 d, med 258 hk.

Hva er nytt?

Her er det altså en skikkelig kraftpakke under panseret. Med 333 hk blir GLE Coupe riktig så sprek.

Den banker unna 0-100 km/t på bare 5,9 sekunder.

Faktisk gjør det at den er et halvsekund raskere enn den mest nærliggende konkurrenten med omtrent samme motor: BMW X6 35i.

Vi har testet GLE Coupe med dieselmotor også – les mer her

Hva er styrker og svakheter her?

GLE Coupe har et relativt friskt forbruk. Du må regne med rundt literen på mila, selv om oppgitt forbruk ved blandet kjøring er 0,87 l/mil. Til sammenligning klarer dieselmotoren på 258 hk seg med 0,69 l/mil.

Selv om interiøret er lekkert og virker bunnsolid, er det plutselig blitt litt gammeldags. Det er det nye infotainmentsystemet i E-klasse som har sørget for det ...
Selv om interiøret er lekkert og virker bunnsolid, er det plutselig blitt litt gammeldags. Det er det nye infotainmentsystemet i E-klasse som har sørget for det ...

Bensinmotoren har ikke fullt så mye bunndrag som vi husker fra 350d, men tar det raskt igjen på ren styrke, etterhvert som turtallet øker. Motoren går dessuten bemerkelsesverdig stille.

Et ankepunkt som vi merker innimellom, er at gassen ikke gir seg når vi slipper gasspedalen like før girskift. Det er ikke snakk om lang tid, bare et sekund. Vi klarer aldri å framprovosere det med vilje, men det skjer faktisk ganske ofte. Ikke farlig, men litt irriterende.

Når du vil skille deg ut blant SUVene

Hva koster den?

Prisforskjellen ved innkjøp mellom dieselutgaven 350 d (258 hk) og testbilen 400 er faktisk veldig liten. Sistnevnte koster 1.057.000 kroner, og det er bare 32.000 kroner mer enn 350 d.

Da får du altså en betydelig sterkere og dessuten en mer "byvennlig" motor (jada, sånn er verden blitt, folkens!). 400-en risikerer nemlig ikke å bli utestengt fra byene når luftkvaliteten er dårlig, og slipper unna de ekstra høye bomavgiftene.

Men startprisen er som alltid bare begynnelsen. Testbilen har blant annet tilhengerfeste, AMG-pakke utvendig og innvendig, 22" AMG-felger, parkeringsvarmer og en rekke annet snadder. Dermed ender prisen på 1.421.394 blanke kroner.

Se opp, BMW, denne kan bli brysom

Hvem er konkurrentene?

Hovedkonkurrenten er BMW X6. Den direkte sammenlignbare modellen mot 400 er 35i. BMWs modell har 306 hk, og trenger litt mer tid til 100 km/t. I tillegg er bagasjerommet mindre.

Til gjengjeld er forbruket noe lavere (0,85 l /mil).

Prisen på de to er omtrent identisk.

Herlig bil – helt til du ser på prislappen

GLE Coupe har en lekker profil, med den fallende taklinjen.
GLE Coupe har en lekker profil, med den fallende taklinjen.

Vil naboen bli imponert?

GLE Coupe er absolutt en bil som legges merke til. Vi synes designet på hekkpartiet er mer vellykket enn på "vanlige" GLE. Om den er tøffere enn BMW X6 blir en smakssak.

Vil du ha brukt SUV-coupe? Da finner du nyttig info her

Broom mener:

Skal du ha GLE Coupe er det én ting som setter en klar begrensning på kjøpevilligheten i Norge: Mangelen på en ladbar drivlinje. Det gjør at mange nok velger noe annet.

Her er forøvrig BMW X6 i samme dilemma. Både X5 (som X6 bygger på) og GLE (som GLE Coupe bygger på) leveres som ladbare hybrider, og det er nettopp disse som står for volumet av salget.

Men hvis du ikke er en av dem som på død og liv må kunne koble bilen din til en stikkontakt, er GLE Coupe en herlig komfortabel bil, som dessuten er kapabel til litt skikkelig offroad-kjøring. Om du tør å utsette den for slikt ...

PS: Hvis du ikke trenger så mye plass, så er lillebror GLC Coupe tilgjengelig med ladbar drivlinje (se video nederst i artikkelen) ...

Her gir Mercedes deg råsterk SUV på "tilbud"

Snø er ingen utfordring for GLE Coupe. Den kan heves og senkes og har ulike kjøreprogrammer tilpasset underlaget.
Snø er ingen utfordring for GLE Coupe. Den kan heves og senkes og har ulike kjøreprogrammer tilpasset underlaget.

Hva mener eierne?

Det ligger to vurderinger av Mercedes GLE Coupe inne i Brooms bilguide. De gir bilene sine henholdsvis 9,4 og 8,8 poeng av 10. Vi trenger flere vurderinger av denne bilen - klikk her hvis du eier en slik.

Visste du at:

– Mercedes GLE var ML tidligere. Alle SUVene til Mercedes heter nå GL – mens bokstaven etter indikerer størrelsen. E betyr E-klasse-størrelse. Altså en ganske så ruvende SUV

– Toppmodellen av GLE Coupe er AMG 63 S, med 585 hk. Den koster knappe 2 millioner (før ekstrautstyr) og gjør 0-100 km/t på 4,2 sekunder.

– GLE Coupe kan leveres med ekstra stor drivstofftank. Den rommer 93 liter, og dermed sparer du deg noen stopp på bensinstasjonene

Mercedes GLE Coupe 400

Motor: 3-liter, turbo, bensin Effekt: 33 hk / 480 Nm Forbruk: 0,69 l/mil 0-100 km/t: 5,9 sek. Toppfart: 247 km/t Bagasjerom: 650 liter / 1.710 liter Lengde x Bredde x Høyde: 490 x 200 x 170 cm Vekt: 2.110 kg Pris: Fra 1.056.000 kroner / Testbil: 1.421.394 kroner

Brukt SUV-kupp: Se hva denne råtassen koster nå!