Verditap er en skummel greie for mange som kjøper bil – særlig når det gjelder nybiler.

Derfor tyr mange i stedet til bruktmarkedet. Der ligger det en masse biler der verditapet i stor grad er tatt av tidligere eiere.

Et godt eksempel på det, er bilen vi omtalter her. 2006-modellen er særdeles stor og romslig, det er en premiumbil, den har seks seter, automatgir og firehjulsdrift. Ganske perfekt for mange norske familier?

Ny kostet en Mercedes R-klasse 320 CDI drøyt én million kroner, med søkke og snøre av mer eller mindre nødvendig ekstrautstyr. Derfor var det heller nesten ingen familier som hadde råd til den.

Men nå trenger du bare litt over 100.000 kroner for å navnet ditt i vognkortet...

Storfamiliens drømmebil – til lavpris

Kanskje ikke den vakreste modellen i Mercedes-sortimentet, men stor er den i alle fall ...
Kanskje ikke den vakreste modellen i Mercedes-sortimentet, men stor er den i alle fall ...

Kjørt noen runder rundt blokka

Bilen vi har funnet er blitt nesten 12 år gammel – og ikke minst: Den har rullet 312.000 kilometer.

Ok, vi kan nesten forutse kommentarfeltet allerede: Kjøpe en 12 år gammel bil som har kjørt så langt?! Hvem gjør nå det da – det er galskap!

Tja, noen vil mene det. Men ikke alle.

Les vår test av Mercedes R-klasse her

Sett av penger ...

Joda, du må helt klart beregne at det vil komme noen "uforutsette" utgifter. Merkeverkstedene vet dessuten å ta seg betalt.

Men det er faktisk andre også som kan skru på en slik bil – og mange deler kan man få tak rimeligere på nettet.

På en bil som har rullet så langt, kan du "jukse" litt med hvor du tar servicene og nødvendige reparasjoner, uten at du trenger å få dårlig samvittighet.

Så skal det sies at hvis girkassen ryker, kan kostnadene uansett fort bli høyere enn det du betaler for hele bilen. Visse ting kan du ikke gardere deg mot, når du handler statusbil til en slik pris.

Disse bilene taper du minst på

Plassorgie

Når det gjelder plass, er R-klasse nærmest i en egen klasse. Den lange utgaven, som vi snakker om her, har 2+2+2-løsning, senere kom den også som ren 7-seter.

Den strekker seg over 5 meter i lengden – og har et enormt bagasjerom. Det er ikke tilfeldig at disse bilene er populære hos begravelsesbyråer ...

320 CDI betyr at denne bilen har den velkjente 3-liters dieselen på 224 hk. Det er kanskje ingen racer, men den klarer 0-100 km/t på 8,8 sekunder.

Klikk her for å se hele annonsen

Bilen vi har funnet er sølvfarget med lysegrått interiør. Med tanke på hvor langt den er gått, virker bilen rimelig godt holdt, om vi skal drømme utifra bildene, i alle fall. Faksimile: Finn.no
Bilen vi har funnet er sølvfarget med lysegrått interiør. Med tanke på hvor langt den er gått, virker bilen rimelig godt holdt, om vi skal drømme utifra bildene, i alle fall. Faksimile: Finn.no

Mye utstyr

En Mercedes bør helst ha bra med utstyr, og på denne bilen får du skinnseter, takluke, cruisecontroll, hengerfeste, elektriske seter med minne, navigasjon og multifunksjonsratt.

Sjekk gjerne at alt dette fungerer! Og undersøk nøye for rust. Disse bilene var dessvere sterkt utsatt for det ...

Bilen er EU-godkjent til februar 2020 – og det følger med servicehistorikk og både sommer- og vinterdekk på alufelger.

Garanti må du selvsagt se langt etter på en slik bil. Men siden den selges av en forhandler, er det fem års reklamasjonsrett. Det kan komme godt med ...

Det du ikke får plass til her, må du ha en fullverdig kassebil for å få med deg ...
Det du ikke får plass til her, må du ha en fullverdig kassebil for å få med deg ...

Les mer om Mercedes G-klasse her:

Se video: Nå er det snart slutt for en av verdens eldste nybiler