Klarer du å se at denne bilen har blitt helt ny?

Bildene har lekket ut like før premieren.

Her er den, nye Mercedes G-klasse. Bilen debuterer offisielt om en drøy uke.
Her er den, nye Mercedes G-klasse. Bilen debuterer offisielt om en drøy uke.

De fleste bilmodeller blir erstattet etter å ha vært på markedet i syv-åtte år. Noe lenger enn det er sjelden.

Mercedes G-klasse (eller Geländewagen som mange også kjenner den som) er et skikkelig unntak fra regelen. Den ble lansert helt tilbake i 1979. Og selv om Mercedes har oppgradert og finpusset mye på den underveis, er dagens modell fortsatt tro mot røttene.

Men nå er det like før den skal bli erstattet. Mercedes har utviklet en oppfølger som har blitt ny fra innerst til ytterst. Den skal debutere senere i januar.

I forkant av dette har Mercedes gitt oss noen smakebiter av interiøret. Nå har også bilder som skal vise eksteriøret på bilen lekket ut på nettet. Og de har vakt oppsikt.

Blir større

Hvis dette virkelig er nye G-klasse, viser de nemlig at Mercedes går for et design som ligger særdeles nært originalen. Det ser mye mer ut som en facelift enn helt ny bil, men det skal det altså være.

G-klasse har forlengst blitt en bil-legende.
G-klasse har forlengst blitt en bil-legende.

Hos Mercedes har man tydeligvis landet på at G-klasse har en så sterk identitet at det vil være uklokt å gjøre særlige endringer på designet. Men under skallet har det til gjengjeld skjedd svært mye.

Bilen vokser, både i bredde og lengde. Det betyr mer plass, både foran og i baksetet. Blant annet er det snakk om 15 centimeter bedre beinplass for de som sitter bak. Dessuten har det skjedd veldig mye med plassutnyttelse siden bilen debuterte. Nye og moderne løsninger skal frigi mye plass i interiøret.

Også fra denne vinkelen er nye G-klasse svært lik forgjengeren.
Også fra denne vinkelen er nye G-klasse svært lik forgjengeren.

Sannsynligvis vil ingen nordmenn kjøpe denne G-klassen

Tøffe forhold

Selve dashbord-designet blir helt nytt. Her tar Mercedes med seg elementer fra flere av sine øvrige modeller. Stor infotainmentskjerm er på plass øverst i midtkonsollen. En rekke funksjoner styres også fra multifunksjonsrattet.

Det mest karakteristiske med dashbordet, er de store og robuste luftdysene. Noen av knappene er også av typen som skal kunne betjenes med hansker på.

G-klasse skal fortsatt være et kjøretøy for tøffe forhold. For å understreke dette har forsetepassasjeren et eget håndtak som han eller hun kan bruke til å holde seg fast i, for eksempel under terrengkjøring.

Slik ser det ut inne i helt nye Mercedes G-klasse. Og her blir den i alle fall helt ny.
Slik ser det ut inne i helt nye Mercedes G-klasse. Og her blir den i alle fall helt ny.

Se hvem som fronter ny og ekstrem bil

Teknikk fra E-klasse

Sittestillingen inne i bilen skal bli mer personbilpreget. Mercedes beskriver det som at du i dag "sitter på bilen, i den nye skal det føles mer som du sitter inne i den".

Det er også grunn til å vente svært gode offroadegenskaper. Her har Mercedes solide tradisjoner å ta vare på. Mye teknikk og såkalt elektronisk arkitektur i nykommeren, skal være hentet over fra dagens E-klasse. Men selve konstruksjonen blir naturligvis mer robust og tilpasset bruksmønsteret til de som kjøper en bil som dette.

Mercedes har også jobbet med å få ned vekten. Det er snakk om minst et par hundre kilo, blant annet takket være utstrakt bruk av aluminium. Kollisjonssikkerheten skal også være vesentlig forbedret, takket være den nye konstruksjonen.

Les vår test av Mercedes G-klasse her:

Se video: Mercedes bygger opp mot lansering av ny G-klasse