Peugeot er i siget om dagen. Deres nye SUV 5008 byr på veldig god plass og sju seter som standard.
Peugeot er i siget om dagen. Deres nye SUV 5008 byr på veldig god plass og sju seter som standard.
Designet er ikke fullt så stilig som på lillebror 3008, særlig profilen er litt mer nedtonet her, men det er en elegant bil likevel. Og ikke minst: Den bratte bakluka sørger for et romslig bagasjerom.
Designet er ikke fullt så stilig som på lillebror 3008, særlig profilen er litt mer nedtonet her, men det er en elegant bil likevel. Og ikke minst: Den bratte bakluka sørger for et romslig bagasjerom.
Vi synes 5008 tar seg veldig godt ut skrått forfra. Men selv om den er høyreist og har SUV-styling, kan du dessverre ikke få den med firehjulsdrift.
Vi synes 5008 tar seg veldig godt ut skrått forfra. Men selv om den er høyreist og har SUV-styling, kan du dessverre ikke få den med firehjulsdrift.
Interiøret kjenner vi igjen fra 3008 – og det er et stort kompliment. Dette er stilig, funksjonelt og gir høy kvalitetsfølelse. Så lenge du ikke skal kjøre aktivt, og det byr ikke denne bilen opp til, er det heller ikke så farlig at rattet er litt lavt plassert.
Interiøret kjenner vi igjen fra 3008 – og det er et stort kompliment. Dette er stilig, funksjonelt og gir høy kvalitetsfølelse. Så lenge du ikke skal kjøre aktivt, og det byr ikke denne bilen opp til, er det heller ikke så farlig at rattet er litt lavt plassert.
Andre seterad består av tre fullverdige seter, som alle kan justeres i lengderetningen og der ryggen kan legges bakover. I tillegg er det to store og praktiske bord som kan felles ned.
Andre seterad består av tre fullverdige seter, som alle kan justeres i lengderetningen og der ryggen kan legges bakover. I tillegg er det to store og praktiske bord som kan felles ned.
Syv seter får du enten du vil eller ikke. De to bakerste er faktisk ikke så verst hvis setene foran justeres framover. Når bilen brukes som femseter er bagasjerommet på hele 780 liter!
Syv seter får du enten du vil eller ikke. De to bakerste er faktisk ikke så verst hvis setene foran justeres framover. Når bilen brukes som femseter er bagasjerommet på hele 780 liter!

Dette er kort og godt en helt ypperlig familiebil

Prøvekjørt: Men to ting skulle vi ønske den hadde ...

Peugeot var i ferd med å gli lenger og lenger ut i periferien for norske bilkjøpere, da de slo til med den nye utgaven av 3008.

Den kompakte SUV-en vekket til live kjøpslysten til norske kunder.

I høst kom oppfølgeren: 5008. Modellnavnet kjenner vi fra før. Men fra å være en litt sær flerbruksbil, er det nå en stilig SUV som gjelder.

Med ekstra bakkeklaring, romslig bagasjerom og 7 seter som standard, skal den friste familier på jakt etter noe annet enn en vanlig stasjonsvogn.

Et par ting vil imidlertid bremse noe på salgssuksessen.

Endelig! Nå blir storselgeren ladbar – og får 4x4

Hva er nytt?

Denne gangen har vi testet 5008 med den største bensinmotoren – 1,6-literen som yter 165 hk. Den er faktisk en god del hvassere enn utgaven med 130 hk, hentet fra en tresylindret 1,2-liter.

Peugeot har fått dreisen på interiørene sine. Men vi er fortsatt ikke overbevist om at det er smart med instrumentene plassert over rattet ...
Peugeot har fått dreisen på interiørene sine. Men vi er fortsatt ikke overbevist om at det er smart med instrumentene plassert over rattet ...

0-100 km/t tar for eksempel 9,2 sekunder med testbilen, mens innstegsmodellen med bensinmotor trenger 10,4 sekunder.

Samtidig er oppgitt forbruk på 1,6-literen bare 0,06 l/mil høyere enn 1,2-literen: 0,58 l/mil vs 0,52 l/mil.

Les vår test av Peugeot 3008 her

Hva er styrker og svakheter her?

En såpass stor bil, har godt av å få litt mer krefter. Men selv med 165 hk oppleves den ikke som spesielt kvikk. Det er egentlig bare såpass det bør være.

Koblet mot automatgirkassen jobber den imidlertid stille og effektivt i bakgrunnen.

Bagasjeplassen er gedigen, selv om de to bakerste setene stjeler noe plass. Her har du 780 liter til rådighet!

Andre seterad kan justeres i lengderetningen, noe som kommer godt med når de to bakerste setene skal brukes. Du kan også justere vinkelen på baksetene – og det er tre fullverdige seter i andre seterad. Alle disse setene kan justeres uavhengig av hverandre.

Store og gode klappbord kan felles ned foran de som sitter i baksetet – og det er en rekke smarte oppbevaringsplasser.

En av svært få svakheter er at den ikke er tilgjengelig med firehjulsdrift.

En annen er at den ikke er tilgjengelig med ladbar drivlinje.

Når baksetene legges ned, er bagasjerommet gedigent!
Når baksetene legges ned, er bagasjerommet gedigent!

Husker du denne Peugeoten?

Hva koster den?

5008 med dieselmotoren på 100 hk og manuell girkasse starter på 329.900 kroner.

Med 165 hk bensinmotor koster den fra 423.900 kroner. Testbilen har GT-line utstyrsnivå, som betyr mest utstyr. I tillegg har den en del ekstrautstyr, slik at det står 492.200 kroner på prislappen.

Om du gir beng i dieselhysteriet, kan du få den med 180 hk BlueHDI-motor. Den passer bilen veldig bra, med sitt lave forbruk og høye dreiemoment.

Peugeot 208 GTI: Her får du mye moro til gunstig pris

Hvem er konkurrentene?

Det er ikke så mange folkelig prisede modeller med sju seter. Skoda Kodiaq er imidlertid nærliggende å nevne. Den koster mer, men har til gjengjeld mulighet for firehjulsdrift.

Nissan X-Trail og Mitsubishi Outlander er også tilgjengelig med firehjulsdrift og syv seter.

Eier du en Peugeot – fortell oss om dine erfaringer her:

Vi liker testbilen i hvitt, men med litt mer farger kommer designet enda mer fram.
Vi liker testbilen i hvitt, men med litt mer farger kommer designet enda mer fram.

Vil naboen bli imponert?

Nja, vi fikk en god del blikk etter den hvite testbilen med takboks. Designet er ganske likt som på 3008 – men med litt mindre særpreg over hekkpartiet.

På 5008 er det praktiske prioritert høyest.

Her kan du lese hva Broom-Benny mente etter å ha kjørt Peugeot 5008

Broom mener:

For en familiebil dette er! Joda, vi skulle gjerne hatt den ladbar, og helst med firehjulsdrift. Men skal du ha sju seter, masse plass og praktiske løsninger – og dessuten et stilig interiør med nær premium-følelse, er 5008 et godt alternativ til en gunstig pris.

Hvor ofte trenger du egentlig firehjulsdrift?

Hva mener eierne?

Vi har 277 vurderinger fra norske Peugeot-eiere i Brooms bilguide. Men foreløpig ingen om nykommeren 5008. I snitt får Peugeot-modellene 8,1 poeng av 10 av sine egne eiere.

Eier du en Peugeot – fortell oss om dine erfaringer her:

Visste du at:

– Lillebror 3008 blir ladbar og får firehjulstrekk i 2018! Det er imidlertid ikke planer om å gi samme drivlinje til 5008 ...

– 5008 med 1,6-liters dieselmotor på 120 hk klarer seg med bare 0,42 l/mil

– Lanseringen av 5008 ble forsinket fordi interessen for 3008 var så stor

Peugeot 5008 1,6 THP

Motor: 1,6-liter, bensin Effekt: 165 hk / 240 Nm Forbruk: 0,58 l/mil 0-100 km/t: 9,2 sek. Toppfart: 206 km/t Bagasjerom: 780 liter / 2.150 liter Lengde x bredde x høyde: 464 x 190 x 164 cm Vekt:1.365 kg Pris: 492.200 kroner (165 hk GT-line)

På fem år skal det komme 11 (!) nye "Norges-modeller"