Joda, dette er faktisk
et skikkelig råskinn

Prøvekjørt: Ser uskyldig ut – men ikke la deg lure.

Peugeot 308 GTI er ikke en bil som skriker etter oppmerksomhet. Men dette er faktisk en skikkelig bøllebil!
Peugeot 308 GTI er ikke en bil som skriker etter oppmerksomhet. Men dette er faktisk en skikkelig bøllebil!
Enderørene er godt pakket inn i diffusoren, og en GTI-emblem på bakluka sladrer om at dette er noe mer enn en vanlig 308.
Enderørene er godt pakket inn i diffusoren, og en GTI-emblem på bakluka sladrer om at dette er noe mer enn en vanlig 308.
Vi synes ikke det lavt plasserte rattet og de høyt plasserte instrumentene fungerer optimalt. Det er vanskelig å finne en naturlig sittestilling.
Vi synes ikke det lavt plasserte rattet og de høyt plasserte instrumentene fungerer optimalt. Det er vanskelig å finne en naturlig sittestilling.
Med en prislapp på under 500.000 kroner, er det mye krefter for pengene. 270 hk er mer enn de naturlige konkurretenene kan vise til ...
Med en prislapp på under 500.000 kroner, er det mye krefter for pengene. 270 hk er mer enn de naturlige konkurretenene kan vise til ...
Baksetetplassen er ikke mye å skryte av. Og de lavt plasserte nakkestøttene kan ikke justeres høyt nok for de av oss som er over 180 cm.
Baksetetplassen er ikke mye å skryte av. Og de lavt plasserte nakkestøttene kan ikke justeres høyt nok for de av oss som er over 180 cm.
420 liters bagajserom er slett ikke verst - og mer enn både VW Golf og Ford Focus.
420 liters bagajserom er slett ikke verst - og mer enn både VW Golf og Ford Focus.

Peugeot har fått vind i seilene sine igjen, etter lanseringen av særlig 3008 og 5008. Begge er praktisk og litt høyreiste familiebiler – med ekstra bakkeklaring.

Men det franske merket har ikke glemt sin sportsbil-historikk, heller.

Hvem husker vel ikke legendariske Peugeot 205 GTi? En lommerakett som på mange måter satte standarden i sitt segment på 80-tallet.

I tiårene som har fulgt, har Peugeot aldri helt klart å gjenskape GTi-suksessen. Men de gir gass videre – og byr nå på mer krefter enn noen gang.

Siste GTi-skudd på stammen er nemlig 308 GTi. Den er betydelig større og tyngre enn 205, naturligvis. Men så har den også mye mer krefter. Opptil 270 hk, for å være nøyaktig.

Spørsmålet er om den leverer varene ...

Den gamle GTI-stjernen stiger i pris

Et av få tegn som forteller omverden at dette er en skikkelig spreking.
Et av få tegn som forteller omverden at dette er en skikkelig spreking.

Hva er nytt?

Her har Peugeot slått på stortromma, og ikke bare gitt bilen ekstreme krefter, men også teknisk bistand for å utnytte musklene best mulig. Derfor får du her Torsen limited slip-differensial foran. Det trengs, for det er nemlig bare forhjulene som brukes til å sikre framdriften.

Torsen-differensialen fordeler kreftene dit det er mest grep, uten å bruke ESP-systemet. På den måten blir grepet bedre.

308 GTi leveres med 270 hk / 330 Nm, koblet til en sekstrinns manuell girkasse. En sportknapp gjør at lydbildet blir litt ekstra frekt, skjerper samtidig gassresponsen – og gir instrumentbelysningen en hissig rødfarge.

GTi-utgavene er også senket 11 mm i forhold til vanlige 308.

Bilen ikke engang entusiastene kjenner til

Hva er styrker og svakheter her?

Utseendet er slik at du må kikke litt nøye for å se at dette er noe mer enn en vanlig 308. Vet du hva du skal se etter, vil du kjenne igjen sorte speilhus, 19" felger og to store enderør som ligger godt innpakket i diffusoren bakerst. Om du liker designet eller ikke avhenger om du vil at den skal skille seg ut, eller være anonym. Synes du den blir litt kjedelig, kan du bestille den i tofarget utgave. DA snur folk seg ...

Kjøreegenskapene er gode. Dette er GTi-følelse så det holder. Men vinterdekk og kudegrader er ikke helt ideelt for en slik bil. Så vi skulle gjerne kjørt den på tørr- og varm asfalt, for virkelig å se hva den duger til. På vinterdekk blir det ofte for mye krefter til at de kan utnyttes godt.

Du merker imidlertid at frasparket er heftig. Og Torsen-differensialen jobber godt. Den drar bilen inn i svingene og hindrer for mye "herjing" med rattet. Manuell girkasse er snadder på slike biler – men den store girkula er iskald!

Interiøret er ikke på nivå med VW Golf på opplevd kvalitet og brukervennlighet. Du får heller ikke de stilige digitale instrumentene som er tilgjengelig i 3008 og 5008 – infotainmentsystemet er mer tungrodd.

Så høyt kan du heve nakkenstøtten. Men det er ikke nok ...
Så høyt kan du heve nakkenstøtten. Men det er ikke nok ...

Plassen i baksetet er svært begrenset for voksne. Et irriterende problem, er at nakkestøttene ikke kan heves høyt nok, slik at vi som er over 180 cm får dem mellom skulderbladene.

På denne bilen, synes vi heller ikke at det vesle rattet, som er plassert under instrumentene, fungerer godt nok. Vi finner ikke en naturlig sittestilling, der vi både ser alle instrumentene, og har et naturlig grep på rattet.

Peugeot 205 GTI: Så sinna at selv gulvteppene var røde

Hva koster den?

Startprisen er 442.000 kroner. Da er egentlig bilen ferdig utstyrt. Det betyr at den legger seg litt over Golf GTI (245 hk / 428.400 kroner), men godt under Golf R (310 hk / 4x4 / 569.000 kroner). Og det stemmer også bra med hensyn til effekten.

Testbilen, som har perlemor-lakk, alarm, Denon-stereoanlegg og parkeringsassistent med 360 graders kamera som tilleggsutstyr, ender på 467.700 kroner.

I utgangspunktet er det ikke mye mer du trenger, utover det som følger med som standard på denne bilen.

Les om 80-tallets glade GTI-bonanza

19' sorte felger og røde bremsekalipre foran, er alltid tøft på en hvit bil.
19" sorte felger og røde bremsekalipre foran, er alltid tøft på en hvit bil.

Hvem er konkurrentene?

I utgangspunktet er dette en konkurrent til Golf GTI og Ford Focus ST. Men den har altså en del mer krefter, og er raskere enn begge konkurrentene fra stillestående til 100 km/t. 308 trenger bare seks sekunder blank, mens Golf GTI og Focus ST klokker inn til henholdsvis 6,2 og 6,5 sekunder.

I tillegg er faktisk Peugeoten betydelig billigere i drift, med et offisielt forbruk på 0,6 l/mil.

Honda Civic Type R har også ren forhjulstrekk, men den har 310 hk og koster fra 569.000 kroner.

Vil naboen bli imponert?

Det avhenger litt av fargen du velger. Går du for todelt, så vil i alle fall naboen legge merke til bilen din!

Tar du den hvite perlemorlakken som testbilen, er den litt mer anonym. Men detaljene gjør likevel at kjennere legger merke til den...

Hvis målet er oppmerksomhet, velger du den i tofarget lakk ...
Hvis målet er oppmerksomhet, velger du den i tofarget lakk ...

Her får du MYE plass for pengene

Broom mener:

Peugeot 308 er en skikkelig sinnatagg, som tar innersvingen på konkurrentene på rå kraft, forbruk og ytelser. Designet er også stilig, uten å være veldig utagerende.

Vi liker kjøreegenskapene, også.

Men vi synes fortsatt Golf GTi byr på en hakket hvassere totalpakke for pengene.

Hva mener eierne?

I Brooms bilguide, der det er eierne selv om gir karakter til bilen sin, får Peugoet 308 8,5 av 10 poeng. Les mer her

Visste du at:

- 308 GTi er tilgjengelig med massasje i førersetet. Det er ikke dagligdags i dette segmentet ...

- Peugeot 205 GTi hadde opptil 130 hk (før den fikk katalysator), og klarte 0-100 km/t på rundt 8 sekunder.

- Rally-utgaven av 205 GTi hadde 650 hk – og brukte bare 3,3 sekunder fra stillestående til 100 km/t!

Med perlemorlakk er 308 GTi en aldri så liten 'sleeper', som man gjerne kaller biler som er mye raskere enn de ser ut som.
Med perlemorlakk er 308 GTi en aldri så liten "sleeper", som man gjerne kaller biler som er mye raskere enn de ser ut som.

Her får du masse nyttig informasjon om brukt Peugeot