Klassens tøffeste – med priskutt på flere hundre tusen kroner

OMAN (Broom/TV 2): Denne kan bli brysom for konkurrentene.

Vi har testet det helt nye flaggskipet Lexus LS 500h i arabiske Oman.
Vi har testet det helt nye flaggskipet Lexus LS 500h i arabiske Oman.

LS var ikke bare den aller første modellen fra japanske Lexus. Den har gjennom snart tre tiår også vært den største modellen derfra.

En modell og et merke som mange dømte nord og ned. Yppe seg mot storheter som Cadillac, Mercedes, Jaguar og BMW? Glem det, mente de fleste. Men som vi har sett mange ganger før. Når dyktige, tålmodige og flittige japanere bestemmer seg for noe, så greier de det. Så også med med Lexus som merke, og LS som modell.

LS er altså bilen som var frekk nok til å utfordre ”klassikere” som Mercedes S-Klasse, BMW 7-serie og etter hvert Audi A8. Ingen skal si at de er feige…

Modellen har da også klart å etablere seg i dette tøffe segmentet. Den brukes verden over av kongelige (Slottet i Norge har en), statsoverhoder, direktører, filmstjerner og annet godtfolk.

Hva er dette?

Til å være en så stor og tung og romslig bil har Lexus lyktes med å gi den litt sporty linjeføring.
Til å være en så stor og tung og romslig bil har Lexus lyktes med å gi den litt sporty linjeføring.

Som 2018-modell kommer Lexus LS 500h i en helt ny utgave. Det er femte generasjon av den smått legendariske LS-modellen det nå er duket for. En bil som får en startpris på drøyt 1,1 millioner kroner og som den norske importøren regner med å selge 15-20 eksemplarer av her hjemme. Klarer de det, blir det ny LS-rekord her hjemme!

Bilen bygger på en forlenget versjon av plattformen som brukes til sportsbilen Lexus LC, en bil den også har hentet mange designelementer fra.

Nye LS 500h er både lavere, bredere og lengre enn modellen den erstatter, og den ser innbydende ut. Det er på tide å prøve ut hva dette egentlig er. Testkjøringen foregår på landeveier, fjellveier og motorveier i eksotiske Oman.

Audi A8 L: Nei – det er ikke garasjen som er for liten...

Hvordan er den å kjøre?

Konkurrentene er biler som Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og Audi A8.
Konkurrentene er biler som Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og Audi A8.

- ­Hæ??? Skal jeg sitte bak? Jammen… Mannen som har både lik kjortel og nese som Flåklypas Ben Redic Fy Fazan, viser meg vennlig, men bestemt til baksetet.

Høyre forsete har en funksjon hvor det kan kjøres fram og klappes sammen. Det gir enorm beinplass i baksetet. Som selvfølgelig byr på alle rettigheter i forhold til styring av firesoners klimaanlegg, massasje, ventilasjon, varme og koppholdere som ”sjeiken” fyller opp med ”forfriskninger”.

I taket finnes noen av bilens 23 høyttalere, der finnes også sminkespeil om man har behov for å pudre nesen og en fothviler kan slås ut, slik at beina behagelig kan strekkes ut, samtidig som man kan nyte underholdningen på store skjermer foran seg.

Jeg innser med andre ord fort at det er alt annet enn straff å sitte i dette baksetet. Det er faktisk det motsatte. Det er en ”premie” og jeg finner meg fort vel til rette og kan faktisk nyte det arabiske fjellandskapet som passerer utenfor vinduene. Om vi skal pirke på noe, så er det at takhøyden kunne vært bitte-litt bedre. Med 192 centimeter på strømpelesten holder det akkurat. Legger man setet litt ned er det selvfølgelig ikke noe problem i det hele tatt.

Også interiøret skiller LS 500h fra konkurrentene - på både godt og vondt.
Også interiøret skiller LS 500h fra konkurrentene - på både godt og vondt.

Dagen etter er det endelig min tur til å ta plass bak rattet i den 5,23 meter lange bilen, som nå i motsetning til sin forgjenger finnes i bare én lengde. Den gamle fikk man både i "lang" og "kort". Man merker fort at bilen har fått en mer presis styring. Den har forskjellige kjøremodus, naturlig nok med hovedvekt på komfort. Setter vi den i Sport eller Sport +, strammes den betydelig opp og man kan faktisk kjøre bilen ganske aktivt. Men noen sportsbil blir den aldri. Det er heller ikke meningen.

Bortsett fra litt motorstøy når bilen presses, er den svært stillegående, selv i hastigheter godt over det som er tillatt i Norge. Bilen oppleves som stabil, lettkjørt, den fysiske størrelsen til tross. Ikke minst komfortabel og luksuriøs.

LS har også fått på plass en del nye sikkerhetssystemer og assistentsystemer og står ikke noe tilbake for konkurrentene i forhold til dette. Med unntak av en ting; Autopilot og mulighet for autonom kjøring. Dette kommer i 2020, sier Lexus-ingeniørene.

Her velger de i kjent japanske stil å safe. De lar noen andre gå opp stien og ta barnesykdommene, så lanserer de garantert en ny og forbedret utgave når de selv kommer med det..

Menyen til infotainmentsystemet trenger også en finpuss og språkvask før bilen lanseres i Norge om kort tid. Massasje i forsetene finner man under ”oppdatering av seter” og man kan velge om man vil masseres i øvre eller nedre del av karosseriet. Altså kroppen – som garantert har blitt oversatt fra ”body”, men vi visste ikke at de brukte Google translate til dette…

Nå rømmer vi fra dieselbilene

Det er lite å si på plassen i baksetet i nye LS 500h
Det er lite å si på plassen i baksetet i nye LS 500h

Hvordan er plassen?

Den svært gode plassen i baksetet har vi allerede snakket om. Bagasjerommet svelger unna akseptable 430 liter. Det er ikke kjempemye med tanke på bilens fysiske størrelse, men nok til at en familie får med bagasjen de trenger på helgetur.

Selvfølgelig er plassen i forsetene veldig god. Man har et hav av justeringsmulgheter både av seter og ratt, og finner enkelt en behagelig sittestilling. Lange kjørestrekk uten å bli sliten i bein og rygg er heller ikke noe problem og LS 500h har kanskje de beste forsetene som noen gang har vært innmontert i en japansk bil. Vi kommer i alle fall ikke på noen bedre.

Det har absolutt ingenting med plassen å gjøre,men Kiriko glassdekor og Kyoto origami foldestoff i dørtrekkene, må nevnes. Dette nærmest som små kunstverk å regne. Veldig kult og veldig japansk, og det er tøft at Lexus tør å by på noe som er så anneledes. Det viser at Lexus er Lexus og ikke kopierer europeisk permium. Det underbygger også stoltheten over å være japansk bilprodusent.

Denne konkurrenten forsvinner og blir ikke erstattet

Motoren er mindre. Det samme er forbruk og utslipp, men bilen går bedre.
Motoren er mindre. Det samme er forbruk og utslipp, men bilen går bedre.

Går den bra?

Noen vil nok synes at det er litt trist at Lexus gir etter for miljøkrav og bytter ut V8-motoren på 5 liter mot en V6 på 3,5 liter.

Selvfølgelig er det mer karslig å skryte av en V8. Lyden er så klart også bedre, men på den annen side; bilen har blitt 400.000 kroner billigere. Det er nemlig prisforskjellen mellom utgående LS 600h og nye LS 500h. Brorparten av prisreduksjonen kommer fra lavere CO2-utslipp og vektavgift.

Selv om effekten er noe redusert, og nå ligger på 359 hestekrefter, er bilen allikevel kjappere. Den gjør 0-100 km/t på 5,5 sekunder og det duger i massevis. Dette er jo ikke akkurat bilen du spinner rundt gatehjørnene med uansett, og motoriseringen oppleves som veldig riktig for bilen. Du har alltid krefter nok.

Lexus LS 500h, har som de andre hybridene en CVT-girkasse. Denne er nå kraftig forbedret og vidreutviklet og byr på 10 trinn. Girkassen oppleves som tight og fin. Den må for all del ikke forvekseles med tidligere utgaver av girkassene, som ikke var veldig gode.

Lexus LS 500h har firehjulsdrift og det bør sikre god framkommelighet.

Toppfarten er 250 km/t og bensinforbruket er oppgitt til 0,7 l/mil ved blandet kjøring.

Denne bilen var langt forut for sin tid

Makeløs finish og materialkvalitet og nå våger Lexus å være japansk på ordentlig. Det liker vi!
Makeløs finish og materialkvalitet og nå våger Lexus å være japansk på ordentlig. Det liker vi!

Finest utenpå eller innvendig?

Lexus har de siste årene funnet sin helt egen, litt spektakulære designretning , også på flaggskipet LS kjenner vi igjen de linjene.

500h er lang, lav og bred. Det er et godt utgangspunkt for å lage en elegant bil. Det har Lexus benyttet til fulle. Bilen er, med tanke på både målgruppen og de tyske konkurrentene, ganske vågal. Den er sporty, tøff, den er annerledes, den oppleves, fra siden som slankere og nettere enn konkurrentene, den har et tydelig Lexus-fjes med den digre grillen og de smale skråstilte lampene, og den er både elegant og staselig.

Innvendig har den heller ikke noe å skjemmes over. Også her følger Lexus opp med eleganse og mange linjer. Som alltid i Lexus med en finish og materialkvalitet som er hentet fra øverste hylle. Her våger de å være særegne og å gjøre ting på sin egen måte. Det er bra, japanske produsenter har jo ofte blitt beskyldt for å "kopiere" andre. Her står Lexus både godt og stødig på egne bein.

Vi lar allikevel seieren gå til eksteriørdesignet i duellen utvendig / innvendig. Segmentets kuleste synes vi!

Rekordhøyt nybilsalg i 2017

Jepp - den har firehjulsdrift.
Jepp - den har firehjulsdrift.

… og hva er konklusjonen?

LS-modellen har alltid vært en svært viktig bil for Lexus. Den har vært toppmodellen og spydspissen for hele modellrekken og den som virkelig har gått i krigen mot det etablerte tyske trekløveret, BMW, Audi og Mercedes.

Lexus LS 500h

  • Motor: 3,5-liter V6 + elmotor
  • Samlet effekt: 354 hk / 600 Nm
  • 0-100 km/t: 5,4 sekunder
  • Toppfart: 250 km/t
  • Forbruk: 0,69 l/mil
  • Vekt: 2.265 kg
  • L - H - B: 524, 145, 190 cm
  • Bagasjerom: 430 liter
  • Pris fra: 1.158.700 kroner
  • Pris testbil: 1.506.800 kroner

I tillegg har LS vært en av verdens beste biler, rent teknisk/driftsmessig. Den nye er neppe noen nedtur i så måte.

Men i tillegg står nye LS fram og opp mye bedre og tydeligere enn noen gang, med sin egen identitet og også en stolthet og en selvsikkerhet vi ikke har følt på tidlgere. Bilen står på ingen måte med lua i hånda.

Den er er et fullverdig alternativ til A8, 7-serie og S-klasse. Disse bør rett og slett se opp for nykommeren fra Japan. Det er naturligvis ikke negativt for Lexus at bilen går så kraftig ned i pris.

Hvem av disse du til syvende og sist velger, avhenger nok i stor grad av hva du vil signailsere til omgivelsene.

Les også: Slik ser det ut inne i en av verdens dyreste biler

Video: Se mer av den nye Lexusen her: