Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mercedes S-klasse, BMW 7-serie og Audi A8. Tre ikoniske premiumbiler som byr på det ypperste innen tysk og europeisk bilbyggerkunst. Slik har det vært lenge.

Dette er med andre ord tre biler som ikke er lette å vippe av pinnen.

Men Lexus er så tøffe at de prøver. Vi vet jo fra før at de kan å lage bra biler. Biler med en unik driftsikkerhet og en kvalitet som banker det meste annet godt ned i støvlene.

Deres toppmodell LS har lenge utfordret tyskerne. Særlig i USA har det gått veldig bra, Lexus har tatt store markedsandeler der.

Her i Norge er LS et mer sjeldent syn, men da den kom i hybridutgave, ble den blant annet kjøpt av Slottet. Kong Harald og øvrige medlemmer av kongefamilien har ofte blitt observert bak rattet i en LS. Det kan nok også bety at det blir ny Lexus på de kongelige når den nye utgaven kommer til landet.

Utfordrer fra Japan

Det er det ikke lenge til den gjør. Lexus gjør seg nemlig klar til å lansere sin nye LS 500h. Men klarer den å skubbe seg på de tyske rivalene?

For å finne ut av det, dro vi Brooms egen bilekspert Benny Christensen ut av sengen ved 3-tiden, satte ham på et fly til Omans hovedstad Muscat – nettopp for å prøvekjøre den nye luksus-utfordreren til Lexus.

Vi gjør som vi pleier. Vi ringer for å få et førsteinntrykk.

– Ring, ring...

– Hallo ja, svarer det kjapt i andre enden.

– Hei, Benny hvordan har turen gått og hvordan har du det i Oman?

– Turen har gått fint, den. Må si at livet innimellom er kontrastfylt. For litt over ett døgn siden var jeg på Lillehammer og gikk på ski i ti minusgrader. Nå står jeg her med ørkensand mellom tærne, i nesten 30 varmegrader. Jeg klager ikke akkurat på det, men litt småsigen etter en lang flytur, det er jeg!

Dette er kanskje ikke helt hva du tror...

I Norge skal LS kun selges som hybrid. Selve hybriddrivlinjen er solid oppdatert fra forrige utgave.
I Norge skal LS kun selges som hybrid. Selve hybriddrivlinjen er solid oppdatert fra forrige utgave.

Ikke ladbar

– Og bilen, har du sett noe til den ennå?

– Det har jeg! Dette er en konvensjonell, ikke-ladbar hybrid, men forbedret fra forrige utgave LS. Multi Stage Hybrid System kaller Lexus dette. Drivlinjen består av en 3,5-liters V6 bensinmotor og to elektriske motorer, som til sammen har en effekt på 350 hestekrefter, forklarer Benny ivrig.

– De to elmotorene driver hvert sitt forhjul. Batteriet et plassert bak bakseteryggen og gir bilen gunstig vektfordeling. Bensinmotoren er kraftig oppdatert med blant annet lavere innvendig friksjon. alt for å holde forbruket nede.

– Systemet byr også på en helt ny og avansert drivlinje, med en spesiell 4-trinns CVT-girkasse, som sørger for både god gassrespons og flat dreiemomentkurve, samtidig som den ivaretar det silkemyke kjøreinntrykket, vi er vant til fra Lexus, forteller han videre.

Lexus RX: Er dette verdens beste brukt-SUV?

Kan kjøre fort på eldrift

– Samtidig opplever jeg at den byr på en strammere og mer direkte kjøreopplevelse.

– Er den rask, eller bare stor og tung?

– Overraskende rask, vil jeg si. Den gjør 0-100 km/t på bare 5,4 sekunder. Nytt er også at bilen nå kan kjøre i hastigheter opp til 140 km/t. på ren batteridrift, altså uten at bensinmotoren slår inn.

– Som vanlig i toppmodellene fra Lexus er alt, og da mener jeg virkelig alt, utstyr tilgjengelig. Interiøret er oppgradert, man har strukket akselavstanden for enda bedre plass. Kvaliteten både på materialer, finish og detaljer er i toppklasse, egentlig som forventet.

Denne Lexusen tok det 2.000 timer å bygge

Også interiørmessig har Lexus begynt å dra på mye mer enn tidligere. Slik ser det ut inne i nye LS.
Også interiørmessig har Lexus begynt å dra på mye mer enn tidligere. Slik ser det ut inne i nye LS.

Kan bli brysom

Til slutt – hva kan du si om designet?

– I nesten tre tiår har Lexus LS vært en veldig diskret bil. Det har de gjort noe med nå, uten at det blir vulgært. Den er lavere enn forgjengeren og både elegant og sporty på samme tid. Jeg liker dette. Den følger designtrenden fra andre nyere Lexus-modeller og skiller seg litt ut.

– Så dette kan bli en bil som er både kongelige, statsråder og annet godtfolk verdig?

– Ja, det vil jeg helt klart si. Lexus er her helt på høyden med sine tyske konkurrenter. Nye Lexus LS er absolutt en bil som produsentene fra München og Stuttgart bør være oppmerksom på.

– Hjemme i Norge forventer Lexus et salg på 15-20 biler årlig. Startprisen er på rundt 1,1 millioner kroner. Nye LS kan rett og slett bli brysom i dette segmentet. Og hvis Kongen går for denne, ja da tror jeg absolutt ikke at han gjør noe dumt, avslutter Benny.

Les også: Lexus var dømt nord og ned...

Video: Se video av nye Lexus LS under