Bruktbilsøk på Broommarked:

Søk Detaljert søk
Broommarked
Bruktbilguiden
Biltester
Spør Benny
Eierne mener
Broomguiden

Denne er ikke som alle andre millionbiler...

Fire enderør og en Maserati-aktig hekk, gjør at de bak deg skjønner at dette er noe litt mer enn en vanlig familiebil.
Kombicoupe-designet gjør at Stinger har en praktisk og stor bakluke.
Det er mange som kaster både ett og to ekstra blikk på denne bilen. Designet sitter som et skudd!
Under panserert sitter en potent 3,3-liters V6-er med to turboer. Totalt har du 370 hk å rutte med ...
Interiøret kan ikke måle seg med de beste i klassen. Du får ikke digitale instrumenter og infotainmentsystemet ligger noen hakk bak de beste.
I baksetet er det romslig. Ikke minst er benplassen god. Takhøyden kan imidlertid skape visse utfordringer for de litt langstrakte.
^
Her må du regne med mange lange blikk. Les testen:
Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Underdog er ikke et spesielt positivt ladet ord. Det omhandler vanligvis noen eller noe som er vurdert som utenfor "det gode selskap". En underdog forventes ikke å vinne. Men det hender de overrasker.

Kia Stinger må kunne kalles en underdog. Den tar nemlig opp kampen mot konkurrenter i en helt annet klasse enn det koreanske merket vanligvis befinner seg i. Tungvektere som Audi, BMW og Mercedes er plassert midt i siktet. Det er ambisiøst.

Kia Stinger: Her er den i Norge – lenge før tiden

Tyngde

Men bruker også Kia grovt kaliber når de lader kanonen: Designet er håndtert av Peter Schreyer (tidligere Audi, og kjent som mannen som designet Audi TT) og Luc Donckerwolke (tidligere Audi, Bentley, Lamborghini) – mens utviklingen av kjøreegenskapene har vært under kyndig ledelse av tidligere BMW M sport-sjef, Albert Biermann.

Plutselig begynner dermed denne underdogen å få en viss tyngde.

Det trengs også – når toppmodellen har en prislapp på drøyt én million kroner.

Vi har som de første i Norge, fått hendene på topputgaven: Stinger 3,3 GT 4WD. Bli med på tur!

Denne godbiten får vi ikke kjøpe

Du må ikke forvente at du kan kjøre rundt uten å få lange blikk, hvis du sitter bak rattet i denne.
Du må ikke forvente at du kan kjøre rundt uten å få lange blikk, hvis du sitter bak rattet i denne.

Hvordan er den å kjøre?

Det tar ikke lang tid å skjønne at denne bilen er godt gjennomtenkt. Her er det ikke tatt snarveier noen steder. Det betyr at du har en overraskende skarp styring, bremser som er progressive og gjør det lett å bestemme hvor hardt de skal gripe, og et finstemt understell som kan stilles inn etter humør og ønsker.

Du sitter lavt, på godt og vondt. Det positive er at du får sportsbilfølelse, det negative er at du naturlig nok må sette deg ned i bilen. Ikke alle er like glad i det ...

Vi brukte mye tid i Sport+, for å sjekke om denne virkelig tåler sammenligning med de tre tyske premiummerkene. Mest av alt får vi faktisk BMW-følelse her. Det skyldes i stor grad at bilen oppleves som om den har bakhjulsdrift, og at balansen er veldig bra.

Kult navn og en rekke små- og store designelementer i hekken på Stinger.
Kult navn og en rekke små- og store designelementer i hekken på Stinger.

Når du merker at hekken kommer, er det bare å la det skje, og kose seg gjennom en kort og kontrollert sladd. Så kicker firehjulsdriften inn og sender deg avgårde.

Men før du blir alt for leken, så husk at du altså har 1,8 tonn å drasse på, her. Det setter noen begrensninger.

Nettopp kjøreegenskapene er veldig viktig i en slik bil. Dette er ikke en volummodell, men en imagebygger. Da skal moro-faktoren være på plass. Det er den! Og da passer det kanskje også å nevne at bilen har launch control. Artig det, for de barnslige av oss.

Når du setter kjøreprogrammet over i komfort-modus, er det akkurat det du får. Det er ikke på nivå med Mercedes, men den spiser ujevnheter på en overbevisende måte.

Er dette Norges tryggeste bilkjøp?

Hvordan er plassen?

Stinger er på sett og vis en kombi eller firedørscoupe, om du vil. Den har en stor og praktisk bakluke. Selve bagasjerommet er imidlertid ikke spesielt stort. 406 liter – som øker til 1.114 liter når du legger ned ryggen på baksetene.

I baksetet er det romslig. Særlig er det god beinplass. Utfordringen her, kan være å få plass til skoeene under forsetene. Det er vanskelig, med mindre de heves opp litt. Takhøyden kan også by på litt problemer for de over 180 cm.

Foran finner du deg også godt tilrette. Høy og bred midtkonsoll "pakker deg inn", og du får storbilfølelse. I midtarmlenet er det god lagringsplass, og det er to gode koppholdere ved siden av girspaken.

Her er testen av en annen sportslig Kia

Det er tilnærmet umulig å lese hva som står på de ulike sølvknappene på dashbordet. Merkelig er det også at det ikke finnes en egen hurtigknapp for å få opp telefonen i displayet her. For å gjøre det, må du bruke knappene på rattet ...
Det er tilnærmet umulig å lese hva som står på de ulike sølvknappene på dashbordet. Merkelig er det også at det ikke finnes en egen hurtigknapp for å få opp telefonen i displayet her. For å gjøre det, må du bruke knappene på rattet ...

Finest utenpå eller inni?

Vi digger det utagerende designet på Stinger. Det er agressive linjer fra front til hekk, med store luftinntak foran, markant profil langs siden, og en særgen hekk som blir ekstra potent med fire enderør.

Små detaljer, som stripa fra baklykta som strekker seg rundt hjørnet og luftinntakene på panseret, bidrar også til helhetsinntrykket. Dette er en bil som vekker oppmerksomhet. Bakfra og fra siden har den noe Maserati-aktig over seg. Det blir sjelden feil ...

På innsiden er det ikke like bra. Joda, du har bra opplevd kvalitet og gode seter. Men her er det et stykke opp til de beste, likevel. Ikke minst er infotainmentsystemet et stykke bak, du får den ikke med digitale instrumenter og det mangler stemningsbelysning. Det siste er det delte meninger om, men det gjør i alle fall at bilen ikke oppleves så dunkel når du kjører på kveldstid.

I tillegg er det vanskelig å lese hva som står på de sølvfargede knappene i midtkonsollen. Pent å se på, ja. Lett å lese, nei.

For øvrig skal det nevnes at støyisoleringen er god. Her har utviklingen gått raskt framover de siste årene. Kundene i dette segmentet forventer at det skal være behagelig lav støynivå. Kia leverer!

En ganske trist Kia? Sjekk denne!

370 hk gjør Stinger til en sprek familiebil. Men forbruket er høyt ...
370 hk gjør Stinger til en sprek familiebil. Men forbruket er høyt ...

Går den bra?

Stinger er pigg som bare juling, den! 0-100 km/t tar kun 4,9 sekunder. Det er en tid det står respekt av. Det er mulig takket være en 3,3-liters V6-er med to turboer. Den sørger for 370 hk, og takket være firehjulsdriften, plantes alt sammen rett ned i bakken.

Den åttetrinns automatgirkassen fungerer godt i samspill med motoren, og du får fraspark helt fra starten av. Her spiller dreiemomentet på 510 Nm en viktig rolle.

Lyden er også potent. Ikke på AMG-nivå, men nok til å avsløre at dette ikke er noen vanlig familiebil.

Kommer du deg på tyske motorveier, kan du oppnå en toppfart på 270 km/t.

Men den sluker drivstoff! Et oppgitt snittforbruk på 1,06 l/mil er ikke imponerende lenger, selv i en stor bil med stor motor. Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio, med 510 hk, har for eksempel et oppgitt forbruk på 0,85 l/mil.

Hjelp oss å lage Norges beste bilguide

Kia Stinger 3,3 GT 4WD

Motor: 3,3-liter V6, bensin

Effekt: 370 hk / 510 Nm

0-100 km/t: 4,9 sek.

Toppfart: 270 km/t

Forbruk: 1,06 l/mil

Bagasjerom: 406 / 1.114 liter

Vekt: 1.834 kg

Lengde x bredde x høyde: 483 x 187 x 140 cm

Pris: Fra 1.030.000 kroner

… og konklusjonen er?

Stinger er lekker og den går godt. Dessuten er kjøreegenskapene gode. Det store problemet med denne bilen er prisen. Du må altså ut med 1.031.4000 kroner. Til den prisen måles du mot tidligere nevnte Giulia Quadrifoglio (975.000 kroner / 510 hk), Jaguar XF (964.950 kroner / 380 hk), BMW M3 (969.300 kroner) og Mercedes C 63 AMG (975.000 kroner / 476 hk).

Alle disse konkurrentene er billigere (her snakker vi startpris, Kia er langt rausere med standardutstyr enn de fleste av disse bilene) og til dels betydelig raskere – og alle har lavere forbruk!

Men millionbilen har en funksjon likevel. Den bærer bud om at Kia har intensjoner om å sette seg selv på kartet på flere områder. Stinger er en svært lovende start.

Den finnes forresten med to andre drivlinjer også: Dieselmotor på 200 hk, i kombinasjon med firehjulsdrift, og med bensinmotor på 255 hk. Sistnevnte fåes bare med bakhjulsdrift. Her starter prisene på 571.400 kroner.

Ber du om GT-line utstyrsnivå får du med disse en akkurat like lekker bil – med de samme gode kjøreegenskapene. Verdt å ta med seg ...

Topputgaven er dyr. Men du får Stinger også med litt mer siviliserte motorer, blant annet en dieselmotor på 200 hk, i kombinasjon med firehjulsdrift.
Topputgaven er dyr. Men du får Stinger også med litt mer siviliserte motorer, blant annet en dieselmotor på 200 hk, i kombinasjon med firehjulsdrift.

Brooms bilguide: Her finner du 119 (!) brukeromtaler av Kia!

Lik Broom på Facebook