Dette er bilen Volvo ikke våget å lage

Men en av konkurrentene tok sjansen.

Volvo Tundra heter den. Det ble bare med konseptet for Volvos del, men dette var dristige saker. Til og med kvinnelig fotomodell på bildene, det var ikke dagligdags fra Volvo. Da svenskene trakk seg, gikk bilen videre til en annen produsent. .
Volvo Tundra heter den. Det ble bare med konseptet for Volvos del, men dette var dristige saker. Til og med kvinnelig fotomodell på bildene, det var ikke dagligdags fra Volvo. Da svenskene trakk seg, gikk bilen videre til en annen produsent. .

Ultra-skandinaviske Volvo og Italiensk design har vært en flørt som har pågått lenge. Biler som Volvo P1800, Volvo 262C og Volvo 780 er alle biler som er resultater av dette.

Men det finnes også flørter som aldri ble til noe mer. For eksempel bilen du ser på disse bildene. Konseptbilen Volvo Tundra.

Hva er Volvo Tundra?

Dette er bilen som var ment å erstatte 340/360 og bli den bilen som etter hvert ble til Volvo 440/460. Altså en mindre og rimeligere bil enn både 200 og 700-serien.

Tundra er en tredørs konseptbil fra 1979. Den bygger teknisk på Volvo 340 og var utstyrt med en 1,4-liters bensinmotor på 70 hestekrefter og bakhjulsdrift.

Den ser mer fancy ut enn den faktisk var. Under skallet var det nemlig en Volvo 343.
Den ser mer fancy ut enn den faktisk var. Under skallet var det nemlig en Volvo 343.

Hva gjorde den spesiell?

Designet er veldig typisk 70-talls fra Bertone, med firkantede hjulhus og "flytende" tak. Man ser også flere designelementer fra nyere Lamborghini Countach her. Helt uten sammenligning for øvrig ...

Gull overalt! Utvendig, innvendig, på felgene – og på fotomodellen. Interiøret og ikke minst instrumenteringen var ultramoderne for sin tid. Pop-up lykter er en annen mote-greie fra samme tid.

Volvo Amazon, modellen som la grunnlaget for Volvos suksess

Dette er typiske Bertone-linjer fra den tiden. Det ble for vågalt for konservative Volvo.
Dette er typiske Bertone-linjer fra den tiden. Det ble for vågalt for konservative Volvo.

Burde den blitt bygget?

Definitivt, men Volvo ville ikke. Den var for moderne og ikke forenlig med deres tradisjoner og arv. Så de våget ikke, eller ville ikke.

Citroen grep sjansen og angrer neppe på det. BX ble en stor suksess!
Citroen grep sjansen og angrer neppe på det. BX ble en stor suksess!

Men dette er helt klart en bil som ettertrykkelig kunne fjernet Volvo fra"traust og kjedelig-båsen". Hadde de tatt sjansen, er det ingen som vet hvor Volvo hadde vært i dag.

Hva skjedde?

Når Volvo ikke ville, så tok Bertone skisseblokka under armen og gikk til Citroën. De hadde tatt noen designsjanser før og de gjorde det igjen.

Dette er bilen som etter hvert ble til Citroën BX. Den hadde betydelig suksess. BX solgte i 2,3 millioner eksemplarer. Kun 200-serien fra Volvo har solgt bedre.

Volvo Duett: – Det morsomste er all oppmerksomheten den får

VolvoKlassiker som julegave? Send VOLVO til 2205.
VolvoKlassiker som julegave? Send VOLVO til 2205.

Vil du lese mer om klassisk Volvo?

Da bør du bestille vårt magasin VolvoKlassiker! Det byr på 100 sider om kun én ting: Nemlig klassisk Volvo. Fra starten i 1927, og helt opp til 2000-tallet. Reportasjer, intervjuer, bildeserier, småstoff og kuriosa.

Det er også en perfekt julegave til bil-entusiasten!

Volvo-klassikerne har hatt en solid prisøkning

Bestill via SMS

Du sender VOLVO til 2205. Verre er det ikke. Det koster 99 kroner, og belastes telefonregningen og du får du det rett hjem i postkassen.

Les også: Slik går det når bileksperten lager (h)julekalender

Video: Slik viste Volvo fram 164 da den var ny