Her er et nytt bilmerke på plass i Norge

Posten tester ut elektrisk varebil fra Kina.

Posten Norge måtte til Kina for å finne en elektrisk varebil med tilstrekkelig rekkevidde og lastekapasitet. Nå skal bilen testes ut i Oslo.
Posten Norge måtte til Kina for å finne en elektrisk varebil med tilstrekkelig rekkevidde og lastekapasitet. Nå skal bilen testes ut i Oslo.

Antallet elektriske varebiler har så smått begynt å øke de siste årene.

Det er spådd at disse bilene etter hvert vil overta mye av transporten innad i større byer. Men enn så lenge lar dette vente på seg.

I elbillandet Norge bruker Posten nå svært mange mindre varebiler, blant annet til utdeling av post. Men å bytte ut de større varebilene med elektriske alternativer, har så langt vært vanskelig.

Levere bedriftspakker

Frem til nå har det vært umulig å få varebiler i denne størrelsen med tilstrekkelig rekkevidde og lastekapasitet. Men nå skjer det ting. Posten Norge tester nemlig ut en kinesisk elektrisk varebil i juletrafikken.

Bilen er den eneste i Norden og skal brukes til levering av bedriftspakker til kunder i Oslo. At Oslo endrer reglene for bompenger, gjør det ekstra gunstig å satse elektrisk.

– Vi har elektrifisert alt som er mulig av små distribusjonsbiler. Nå ser vi hvordan vi kan gjøre det samme med større kjøretøyer. Den kinesiske bilprodusenten SAIC er den første som kan levere en elektrisk varebil i denne størrelsen. Nå vil vi teste om den oppfyller våre kvalitetskrav, sier pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.

Ser du hva som er spesielt med denne postbilen?

Spydspiss i Europa

Posten Norge har som mål å benytte kun fornybare energikilder innen 2025. Elektriske varebiler er et av tiltakene selskapet ønsker å gjennomføre for å nå målet.

SAIC Maxus EV80

Lengde 5,7 meter

Bredde 2 meter

Lastevolum 11.4 m3

Batteri 56 KW

Rekkevidde >200 km

SAIC produserer 6.5 millioner biler i året (person- og varebiler)

– Posten viser nok en gang at de er en spydspiss i Europa i å kutte utslipp fra varetransport. Denne elbilen er et viktig skritt mot å dekke alle kjøretøyene vi trenger for et helt fossilfritt transportsystem.

– Det er veldig spennende at nye aktører utfordrer dette markedet, sier Torfinn Belbo, rådgiver utslippsfri nyttetransport i ZERO, i en pressemelding.

Etter testen i Norge skal elvarebilen prøves i Stockholm.

Der skal den brukes av Bring, for å kjøre varer for møbelkjeden Ikea.

Her er bruktbilen for deg som ikke skal til Ikea

Stor bilprodusent

– Dette er en bil som er beregnet for bynære områder. I Oslo, Akershus og Østfold vil vi ha behov for i overkant av hundre biler. I tillegg vil store byer ellers i landet trenge elektriske elvarebiler. Vi håper å kunne starte ordinær drift med elvarebilen i andre halvår i 2018, avhengig av når biler kan leveres og servicenett kan opprettes, sier John Eckhoff.

PS: SAIC, eller Shanghai Automotive Industry Corporation, er verdens 11. største bilprodusent. De samarbeider med blant andre Volkswagen og General Motors hjemme i Kina. For noen år siden overtok de også det tradisjonsrike britiske merket MG, som nå er i gang med å gjøre comeback.

LES MER: MG skal knuse konkurrentene på pris

Se video under: Nå skal denne komma fra Kina