For seks år siden forsvant baklyset på mange biler

– I praksis fikk vi en dårligere regel.

Et EU-direktiv gjør at det ikke lenger er påbudt å bruke baklys når kjørelysene foran er koblet til. Det er ingen god løsning, mener Brooms bilekspert.
Et EU-direktiv gjør at det ikke lenger er påbudt å bruke baklys når kjørelysene foran er koblet til. Det er ingen god løsning, mener Brooms bilekspert.

Benny Christensen er Brooms bilekspert. I «Spør Benny»-seksjonen på broom.no svarer han på alt som har med bil å gjøre.

Her er et av spørsmålene fra siste nettmøte:

Hei!

Jeg har lest artikkelen dere har om nye biler som mangler baklys på kjørelysene. Det jeg lurer på er om dette bare gjelder nye biler, ikke eldre? Vi har en 2010-modell BMW 3-serie som har automatiske lys, men jeg har aldri tenkt på om baklysene kommer på eller ikke når jeg starter bilen?

Hele ordningen virker forresten veldig rar. Er ikke poenget med automatiske lys at det skal sørge for at man har lys på bilen, også de som er glemsk og kan glemme å slå dem på?

Benny svarer:

Heisann! Den artikkelen har det vært mye respons på, det er tydelig at mange ikke kjenner til hvordan dette henger sammen – og hvorfor det er slik.

Kort fortalt er det et EU-direktiv for lysbruk som er årsaken til dette. Det innebærer at det bare er kjørelysene foran som slås på automatisk når du starter bilen. Ikke baklysene. Argumentene for det skal blant annet være at det sparer strøm, og at bremselysene skal bli tydeligere.

Her er i Norge er det etter min mening en veldig dårlig løsning, og jeg er nok ikke alene om å mene det. Dette sa Ole Høiby i Utrykningspolitiet en stund etter at regelen ble innført:

– I Norge er vi blitt vant til at lysene kommer på samtidig med tenningen. Etter hvert som flere bytter til ny bil, vil vi se flere biler med avslåtte baklys i mørket fordi sjåføren ikke er klar over at han eller hun må passe på selv. Her i landet kan vi ha dårlig sikt midt på dagen, særlig nå på vinteren. Med automatiske kjørelys både foran og bak på alle biler, hadde vi i hvert fall eliminert ett av faremomentene for påkjørsel bakfra.

Det er jeg helt enig i. Jeg ser nesten daglig biler i skumring og mørke uten tente baklys.

Nå advarer politiet mot dårlige lys

Dårligere og mer trafikkfarlig

Problemet er i hovedsak i skumringen, både morgen og kveld. Men også rundt svinger og over bakketopper kan det være veldig skummelt når biler ikke har baklys. Du risikerer å miste svært verdifulle sekunder, fordi du ikke oppdager bilen foran tidsnok.

Dette EU-direktivet ble innført i februar 2011. Det betyr at din bil neppe har denne løsningen. Det er jo ikke verre enn å ta en tur bak bilen etter du har startet, så ser du om du har automatiske baklys eller ikke.

Regelen om automatiske kjørelys (inkludert baklys) ble forresten først innført 1. januar 1985, på alle nye biler. Det var en liten revolusjon den gangen, og det viste seg snart at antall kollisjoner på norske veier ble redusert fordi bilene ble mer synlige. Fra 1. april 1988 ble det påbudt å kjøre med lys på alle biler. Gjett om jeg ettermonterte kjørelys-automatikk på mange biler på den tiden!

Men det som altså i praksis skjedde i 2011, var at vi fikk en dårligere regel, etter min mening også en mer trafikkfarlig regel. Derfor håper jeg at noe blir gjort med dette så snart som mulig.

Stort arkiv

Du kan også lese alle svarene på Spør Benny-seksjonen

Velkommen – og lykke til!

Har du innspill eller erfaringer – skriv inn i kommentarfeltet under:

Noen ganger straffer det seg å kjøpe det billigste

Trafikksikkerhetskomiteen hos NAF Bergen og Omegn har laget video om dette, den kan du se under: