Nå får den en stor nyhet innvendig

Derfor har Lexus forlenget SUV-en RX.

Her er den avduket i Los Angeles, nye RX L. Dagens RX har et ganske utagerende design, med mange detaljer. L-utgaven er strukket 11 centimeter for å gi plass til den ekstra seteraden.
Her er den avduket i Los Angeles, nye RX L. Dagens RX har et ganske utagerende design, med mange detaljer. L-utgaven er strukket 11 centimeter for å gi plass til den ekstra seteraden.

SUV-en RX er bilen som startet Lexus-satsingen i Norge. Da var den i sin første generasjon, den kom på markedet i 1998.

RX markerte seg som en mellomting mellom stasjonsvogn og SUV. Kjøreegenskapene lignet personbiler, og komfortnivået var høyt.

Nå er vi på fjerde generasjon RX. Den kom i 2015 og nå lanserer Lexus en ny versjon som kan komme til å bli attraktiv for mange.

RX L heter den- L-en står for lang, og det betyr i praksis at Lexus følger trenden fra mange konkurrenter og nå lanserer bilen også som sjuseter.

To seter inn helt bakerst, så blir Lexus RX sjuseters SUV.
To seter inn helt bakerst, så blir Lexus RX sjuseters SUV.

Bedre lasteplass

For å få til det, har RX blitt 11 centimeter lengre. Vinduet i bakluken har fått brattere vinkel enn på modellen med to seterader. Dette skal sørge for godt med plass for passasjerene, også i høyden, samt forbedret lastekapasitet bak tredje rad.

Syvseteren bruker en 60/40 splitt konfigurasjon på setene. Et lengre gulv i bagasjerommet bak tredje rad skal sørge for bedre lasteplass. Andre rad er en tanke høyere enn tredje, for å gi mer beinplass til de som sitter bakerst.

Tre-soners klimaanlegg gir passasjerer på tredje rad separat aircondition med egne vifter. Tredje seterad felles ned elektrisk og en automatisk bakluke er tilgjengelig som ekstrautstyr (bakluken åpnes og lukkes ved å plassere en hånd nær Lexus-emblemet).

Hekken er gjort noe brattere, for bedre innvendig plass.
Hekken er gjort noe brattere, for bedre innvendig plass.

Første generasjon RX: Nå får du den billig

Mye utstyr

Flatt gulv i bagasjerommet, koppholdere til tredje rad, en bagasjeromsduk som lett kan tas ut ved behov og skjulte glideskinner er også på plass.

RX L kommer med airbager som dekker alle tre seteradene. Lexus Safety System +, som er standard i de fleste markeder inkluderer kollisjonsvern (PCS) og fotgjenger-oppdagelse, filskiftassistent med aktiv styre-input, automatiske fjernlys (AHB) og cruisekontroll.

På høyere utstyrsgrader får man blindsonemonitor (BSM) med Panaoramic View Monitor (PVM) som gir 360 graders oversikt rundt bilen, Intelligent parkeringssensor (IPM), et system som oppdager kryssende trafikk ved rygging og adaptive fjernlys (AHS).

Lexus lover klasseledende bagasjeplass med alle sju setene i bruk.
Lexus lover klasseledende bagasjeplass med alle sju setene i bruk.

Veteran med sju seter? Sjekk denne!

Trekvart million

Her i Norge satser Lexus utelukkende på hybrid. I RX kombinerer systemet en 3,5-liters V6 bensinmotor med to elektriske motorer som samlet gir en effekt på 313 hestekrefter. Firehjulstrekksystemet er unikt for hybridmodellen; en uavhengig el-motor driver bakhjulene ved behov.

Her er det også fire kjøremodus, hvorav et lar sjåføren velge å kjøre på strøm over kortere distanser.

I dag starter RX på 686.300 kroner i det norske markedet. Executive-utgaven med mye utstyr, har startpris på 742.000 kroner. Foreløpig vet vi ikke noe om pristillegget på den forlengede utgaven, men det blir nok fort snakk om noen ti-tusener. Bilen er for øvrig ventet til Norge før sommeren neste år.

RX har vært en brukbar suksess for Lexus i Norge, her selges den kun som hybrid.
RX har vært en brukbar suksess for Lexus i Norge, her selges den kun som hybrid.

Ny modell, da eksploderte salget i Norge

Se video under: Her er det nye flaggskipet til Lexus