Subaru Ascent er en sværing, i første rekke beregnet på det amerikanske markedet.
Subaru Ascent er en sværing, i første rekke beregnet på det amerikanske markedet.

Denne har 19 (!) koppholdere

Subaru kommer med sin største bil noensinne.

Denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Her hjemme er Subaru et typisk nisjemerke. Med litt nøkterne, men gode biler – der kvalitet og fremkommelighet er høyt verdsatt blant eierne. Salget har aldri tatt helt av, men er ganske jevnt og stabilt.

I USA derimot, der er Subaru store. De selger flere biler enn giganten Volkswagen i det amerikanske markedet, og har også egen fabrikk i USA.

Derfra skal en ny stor SUV snart begynne å rulle ut. Nå kommer Subaru nemlig med sin største bil noensinne, den har fått navnet Ascent.

Koppholder-rekord

Med inntil åtte seter er den skreddersydd for det amerikanske markedet. Subaru går for en løsning med tre seter helt bakerst, i midtre bakseterad kan man velge mellom to separate stoler, eller treseter også der.

Og alle disse passasjerene skal i alle fall ikke klage på manglende koppholdere. Også her er det tydelig at Ascent er beregnet på amerikanere. Bilen setter nemlig en real koppholder-rekord, med hele 19 (!) stykker spredt rundt om i kupéen.

Vi kan jo spørre oss hva i all verden man skal med så mange, men skal det være – ja, da skal det tydeligvis være!

Du kan velge med sju eller åtte seter. I førstnevnte versjon er det to separate stoler i midtre bakseterad, og en treseter helt bakerst.
Du kan velge med sju eller åtte seter. I førstnevnte versjon er det to separate stoler i midtre bakseterad, og en treseter helt bakerst.

Koppholder? Det blir 21.000 kroner, takk!

Familie-SUV

Bilen er bygget på Subarus eksisterende plattform, kalt Global Platform. Den er strukket og forsterket og Subaru skal blant annet ha jobbet med mye å få til optimal kollisjonssikkerhet.

Også i USA er markedet for flerbruksbiler på vei ned. Mange velger i stedet SUV, og den endringen tar også Subaru konsekvensen av.

De beskriver selv Ascent som en "familieorientert SUV". Med alle setene i bruk er bagasjeplassen naturlig nok begrenset, men med alle baksetene felt ned, er den oppe i over 2.000 liter.

Subaru satser på å hente kunder fra både flerbruks- og SUV-segmentet med nye Ascent.
Subaru satser på å hente kunder fra både flerbruks- og SUV-segmentet med nye Ascent.

Denne bilen er mest Subaru, og litt Saab...

Ikke til Norge

Innvendig er Subarus infotainmentsystem kalt Starlink på plass, her kan mange velge mellom to skjermer: 6,5- eller 8 tommer. Systemet er kompatibelt med Apple CarPlay og Android Auto. Det blir neppe krangling om ladeporter heller, her er hele åtte stykker plassert rundt om i bilen.

Ellers vitner dashbordet om at Subaru ikke helt er med på minimalisme-trenden mange bilprodusenter nå sverger til. Her er det blant annet fortsatt en god bunke knapper i midtkonsollen.

Så langt skal det ikke være planer om å ta Ascent til Norge, eller andre land i Europa.

Interiørmessig er det ikke store sprell, men det er nok heller ikke veldig viktig i denne klassen.
Interiørmessig er det ikke store sprell, men det er nok heller ikke veldig viktig i denne klassen.

Husker du denne Subaruen? Den vakte skikkelig oppsikt

Se video: Dette kan bli en ny bestselger i Norge