Super-sjelden bil har stått på norsk låve i 30 år

Har du hørt om dette bilmerket?

Denne sjeldne bilen ble satt på låven i 1987. Siden har den stått der, men nå skal den selges. Faksimile fra finn.no
Denne sjeldne bilen ble satt på låven i 1987. Siden har den stått der, men nå skal den selges. Faksimile fra finn.no

En bitende kald januardag i 1965 med snø i lufta og en sur sno fra nord, hadde jeg min aller, aller første kjøretur i en bil. Det var den dagen fatter`n kom og hentet meg og min mor på fødehjemmet.

Bilen som for anledningen ble benyttet var en Neckar Jagst. 1961-modell, tror jeg det var, med såkalte selvmords-dører.

Faren min likte å fortelle historien om den kjøreturen. Om hvordan den lille rare bilen hadde tatt seg fram gjennom høye snøfonner på veien bort til huset vårt. Han fikk det til å høres som en polarekspedisjon, som ikke sto langt tilbake for Amundsen og Nansen sine bragder. Jeg elsket å høre den historien, om igjen og om igjen.

Verdens nest beste bil?

Originalt reklamebilde av Neckar Jagst.
Originalt reklamebilde av Neckar Jagst.

Senere ble Neckaren byttet ut med en Fiat 600. Faktisk samme bil, men nå med dører som gikk den "riktige" veien. Verdens beste bil, rett etter Rolls-Royce, mente far min (men neppe på alvor) Liten og dum som jeg var, trodde jeg selvfølgelig på ham – og er oppvokst med det. Helt til vi kjøpte Mazda...

Med dette som bakteppe er det ikke rart at jeg både sperret opp øynene og fikk et akutt anfall av nostalgi da en helt spesiell og rød bil forleden dukket opp til salgs på finn.no. Det er jo nesten barndommen min som her er til salgs.

Nei, det er altså ikke en Fiat 600, men tvillingen Neckar Jagst. En mildt sagt uvanlig bil i Norge. Jeg kan ikke huske sist jeg så en slik bil, men det er mange, mange år siden.

Uvanlig bil

Historien bak Neckar er både lang og komplisert, men om vi tar super-kort-versjonen, er det Fiat-biler produsert på lisens på hos tyske NSU – som etter hvert ble en del av Audi. Bilene ble laget mellom 1957 og 1971. Noen, men ikke veldig mange av disse bilene, kom altså til Norge. Minst én havnet på Lillehammer, der jeg ble født og vokste opp.

Denne bilen som nå skal selges befinner seg på Averøya rett sør for Kristiansund. Den har faktisk ikke gått mer enn 36.000 kilometer, hvilket er utrolig lite på de 20 årene den var i trafikk.

Den lille Necaren kan bli et skikkelig sjarmtroll, men trenger litt jobb først. Faksimile fra finn.no
Den lille Necaren kan bli et skikkelig sjarmtroll, men trenger litt jobb først. Faksimile fra finn.no

Se hele annonsen og alle bildene her:

Motoren er plassert bak og gir med det bilen gode vinteregenskaper, ref. historien over. Bilen er bare 3,5 meter lang og veier rundt 600 kilo.

1966-modellen som her selges, ble satt til side i 1987, etter drøyt 20 år i trafikken. Trolig fordi den fikk seg en «på nesa».

Dette er en glemt bil-skatt

Trenger litt jobb

Necaren har nemlig en kollisjonsskadde på venstre side foran. Det ser også ut til at bilen har blitt omlakkert fra hvit til rød en gang i tiden. Her følger det heldigvis med noen deler, men litt må man nok også være forberedt på å skaffe selv. Ser det ikke også ut som fronthjulet har en litt merkelig helling?

Hvordan deletilgangen til eldre Fiat / Neckar er, kjenner vi ikke til, men med ett lite snev av tålmodighet vil vi tro at det meste kan skaffes til veie. Dessuten er bilen mekanisk enkel, så oppgaven med å sette den i stand bør absolutt være overkommelig.

Interiøret i disse bilene er av typen svært enkelt, ikke ulikt resten av bilen, men setene ser i alle fall hele og pene ut.

Fiat Uno: Ikke en bil du kan stole på

Canvas-tak

Bilen skal være lagret både tørt og luftig. Dette gjør at det er minimalt med rust om vi skal tro Marianne som selger Neckaren.

En annen og kul detalj på denne bilen er det store soltaket i stoff, som kan rulles helt bakover til bakruten. Da har du en herlig sommerbil!

Bilen er definitivt en liten sjarmklump. Vi håper at noen er villige til å bla opp de 15.000 kronene som forlanges her, og setter den i stand igjen.

30 år på en låve er for lenge. Bilene har mye bedre av å være på veien. Og husk; Nest etter Rolls-Royce, er dette verdens beste bil…

Les også: Dette er Topp 5 fra Fiat

Video: Slik er Norges dyreste Ferrari