Her kommer den – Norges billigste SUV!

ATHEN (Broom/TV 2) Helt ny utgave – nå har vi testet.

Vi fikk virkelig prøvd nye Dacia Duster på varierende greske landeveier. Foto: Renault Norge.
Vi fikk virkelig prøvd nye Dacia Duster på varierende greske landeveier. Foto: Renault Norge.

I en verden hvor det innimellom virker som om ulike bilfabrikanter forsøker å overgå hverandre med spenstig design, nye teknolog og mer av absolutt alt, så finnes det ett bilmerke som velger å avstå fra dette racet.

Men som lar de andre ta den kampen. Selv gidder de ikke være med. De velger heller å gjøre ting på sin litt enkle og forutsigbare måte. Som de vet fungerer.

Hva er er dette?

Vi snakker om rumenske Dacia Duster. En annerledes bil og et nisjeprodukt. Konseptet er enkelt og greit. Dette skal være veldig mye SUV for pengene, samtidig som den skal by på dugende SUV-egenskaper og god plass.

Den kom første gang i 2010, den fikk en facelift i 2014 og bilen har vært en større suksess enn hva selv de største optimistene håpet på. Den selges i 44 land og så langt har 1,1 millioner eksemplarer trillet ut av fabrikkportene.

Den er ikke helt ny, men alt du ser er i alle fall både nytt og bedre.
Den er ikke helt ny, men alt du ser er i alle fall både nytt og bedre.

Og flere skal det tydeligvis bli. For Dacia Duster kommer nå i det Dacia selv kaller en helt ny utgave. På sett og vis har de rett, men ikke helt. Bilen bygger på samme plattform som tidligere, men alt eksteriøret og interiøret, rett og slett alt du kan se, er helt nytt.

I tillegg til nytt utseende, kommer den i tillegg med noen nye motorer og drivlinjer.

Dacia bygger på Renault og Nissan og det også derfra motorene hentes. Nemlig 1,5-liters dieselmotor på 110 hk og nå også, en 1,2-liters bensinmotor på 125 hk. I tillegg leveres Dacia nå med automatgir for første gang. Dette er garantert noe en del kunder har etterspurt.

Prisene på Duster starter på 190.000 kroner for utgaven med forhjulstrekk og på drøyt 250.00 kroner om du vil ha den med firehjulsdrift.

Dette er bilen for deg som vil kjøre jorden rundt

Dacia Duster ble kjørt både høyt og lavt. Her med Athen i bakgrunnen.Foto: Renault Norge.
Dacia Duster ble kjørt både høyt og lavt. Her med Athen i bakgrunnen.Foto: Renault Norge.

Hvordan er den å kjøre?

Vi har virkelig ikke kjørt mange meterne før vi merker det; bilen går utrolig mye stillere enn sin forgjenger. Den nye elektriske servostyringen er både lett og mer presis i nykommeren. I tillegg er setene og rattet også nytt. Rattet er passe tykt og godt å holde i, men vi mistenker at skinnet det er trukket med ikke er ekte. Justeringsmulighetene har blitt bedre. Setene er også helt nye, de er helt greie, men ikke de beste vi har plassert stumpen vår i. Elektrisk justering? Glem det. Det koster penger.

Bilen oppleves som rimelig komfortabel på landeveien. Den går stille og pent i hastigheter opp til 120 km/t. Men det er nok allikevel dårlig vei som er Dusters paradegren. Her imponerer den virkelig – enten du har den med to- eller firehjulsdrift.

Bakkeklaringen er på rause 21 centimeter og korte overheng både foran og bak gjør faktisk bilen overraskende god der veien er skikkelig dårlig, eller hvor det ikke er vei i det hele tatt.

Vi kjørte bilen på steder der man definitivt ikke hadde turt å ta med verken BMW X3 eller Volvo XC60 – biler som fort koster fire ganger så mye – og lot oss overraske. Kommer du ikke fram med denne, så får du bruke enten fjellstøvler, ski, truger eller rett og slett traktor.

Dacia Duster: Billig-SUVen overrasker eierne

Framkommeligheten imponerer, selv på modellen med tohjulstrekk.
Framkommeligheten imponerer, selv på modellen med tohjulstrekk.

Går den bra?

Nei, den er ikke akkurat noe fyrverkeri, hverken med bensin- eller dieselmotor. Men den går mer enn godt nok i alle fall med dieselmotoren. Den oppleves som klar den sterkeste av de to. Prestasjonene og ytelsene duger helt greit til hverdagsbruk, men du blir neppe førstemann ut av lyskryssene.

Vi synes dieselmotoren er den som kler bilen aller best. Den byr på moment nok og den gjør unna 0-100 på 12,4 sekunder. Ikke kjapt, men greit nok.

Bensinmotoren er en 1,2-liter, den går stille og fint, men krever litt hyppigere bruk av girstanga og mangler litt moment på lavere turtall. Den må rett og slett piskes noe mer enn bilen med dieselmotor.

De 6-trinns manuelle girkassene er lettsjaltet og presise. Automatgirkassa har også 6 trinn og også den oppleves som presis og komfortabel. Vi tipper en del norske kjøpere vil velge den.

Dette er perfekt feriebil, hvis du tør!

Interiøret er helt nytt. Fortsatt enkelt, men funksjonelt.
Interiøret er helt nytt. Fortsatt enkelt, men funksjonelt.

Hvordan er plassen?

Plassen er det lite å si på. Denne kan fungere som en kompakt familiebil. Den har plass nok til voksne både i for og baksetet. Man sitter ganske høyt og dermed med beina ned, og ikke framover, på typisk SUV-vis. Det er godt for plassen, særlig med tanke på baksete-passasjerene.

Bagasjerommet har krympet bitte litt. Rett og slett fordi sidepanelene er endret litt for å gi plass til en ny type side-airbag og mer støyisolasjon. Å stå å si noe slikt på en pressekonferanse hadde nok vært utenkelig om det var en ny Audi- eller Volvo-modell det var snakk om.

Men igjen har vi veldig sansen for Dacia-ingeniørenes forklaring fra kritiske motorjournalister som spør om det ikke er rart å lansere en ny modell med mindre plass enn forgjengeren.

– Vi kunne så klart løst dette på en annen måte, men det ville kostet mye mer. Vi tror også at redusert støy og økt sikkerhet er viktigere for våre kunder enn to liter mindre bagasjerom. Det er faktisk så liten forskjell mellom den nye og den forrige at det knapt vil være merkbart i praksis.

Modellen med forhjulstrekk har noe mer bagasjeplass enn den med firehjulsdrift, rett og slett fordi bakaksel og differensial på firehjulsdrift-modellen krever mer plass under bilen.

Her snakker vi super-sjelden bruktbil

Også utvendig ser bilen mye bedre ut enn foregående generasjon.
Også utvendig ser bilen mye bedre ut enn foregående generasjon.

Finest utenpå eller innvendig?

Å si at Dacia Duster er fin innvendig ville være en liten overdrivelse. Rett og slett fordi det aldri har vært hverken målet eller meningen at den skal være det. Her er det helt blottet for børstet aluminium, innlegg av eksklusive tresorter og brytere som minner om det du finner på de hippeste kaffemaskinene. Men den er funksjonell og enkel og uten unødvendig krimskrams. Og – ja, en enkel sort bryter fungerer minst like bra som en hvor en designer har brukt 200 timer på å fintune følelsen når du tar på den. Igjen; enkelt og realt.

Den virker godt sammenskrudd, uten skrammel og vibrasjoner. Materialene som er brukt er heller ikke av den aller kjipeste sorten. Dessuten har den fått både oppgradert navigasjon, som nå står høyere på dashbordet, for lettere bruk, og oppgradert stereoanlegg.

Langt fra top notch, men igjen enkelt, velfungerende og greit.

Den har automatisk klimaanlegg, den har cruisekontroll, og den har nå fått blindsonevarsling. Den har også strømuttak og USB-tilkobling. Slikt som man trenger.

Utvendig har det skjedd langt mer enn det du ser ved første øyekast. Nye lamper foran og bak, nye fangere, nye og bredere grill, frontrute som er flyttet frem og som heller mer bakover enn tidligere. Den sorte plasten bak på forskjermen ser kanskje ut som pynt. Men den er ikke det. Dacia har som prinsipp at om det ikke har noen funksjon, så har det ikke noe på deres biler å gjøre. For da trekker det prisen unødvendig opp.

Så den sorte plastdetaljen er rett og slett for å gi plass til 17-tommers hjul, som nå kan leveres.

Dacia Duster er tro mot det opprinnelige designet, men framstår som både mer både moderne og elegant.

Topp 5: Dette er Norges billigste med 4x4

Dacia har lyktes med å lage en enkel, men funksjonell bil.
Dacia har lyktes med å lage en enkel, men funksjonell bil.

… Og konklusjonen er?

Dacia er definitivt en nisjebil. Men også en bil som bør ha livets rett. Selv om den er enkel så er den ikke simpel. Det er en stor forskjell.

Dacia Duster

  • Motor: 1,5-liter diesel
  • Effekt: 110 hk / 260 Nm
  • 0-100 km/t: 12,4 sek.
  • Toppfart: 170 km/t.
  • Forbruk: 0,47 l/mil
  • L - H - B: 434, 169, 180 cm.
  • Pris fra ca. 190.000 med 2WD
  • Pris fra ca: 250.000 med 4WD.

Vi har sansen for konseptet. Det her funket før på biler som VW Boble, Renault 4 og Citroen 2CV. Det er noe befriende og godt over Dusteren. Noe ærlig og ujålete som man lett kan la seg sjarmere av. Samtidig som den er en høyst kapabel SUV, når det gjelder plass og ikke minst framkommelighet.

Den byr på litt antistatus. Den prøver ikke å være en BMW X3 eller en Audi Q5. Den er bare en Dacia Duster og virker til å være godt fornøyd med det. Den har heller ikke grunn til noe annet. Bilen holder det den lover på alle punkter.

Ikke bare har vi sansen, vi blir nesten litt glad i den etter de to dagene vi hadde sammen på svært varierte greske veier. Enkelt og greit, javel. Men dette funker! Det funker pokker så godt, til og med!

Les også: Går mot nytt rekordår for bilsalget

Video: Se mer av den nye Dacia Duster i videoen under